koninginnenteelt 2015

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Egbert
Berichten:140
Lid geworden op:do 28 mar 2013, 13:28
Imker sinds:2010
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Rijssen
Contacteer:
Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Egbert » di 09 jun 2015, 22:49

Primus schreef:
johan schreef:Tieme, loop je dan niet het risico dat de loslopende moer de ingekooide moeren zal (proberen) beschadigen?
Johan,


Zolang moeren in een kooitje zitten worden ze getolereerd in een moergoed volk, pas als ze bij mekaar kunnen is het de wet van de sterkste. Ik probeerde lang geleden is 2 moeren in een nicotkluisje te zetten, enorm hoe vlug er dan één door de ander wordt afgestoken.

MVG CP

In mijn eerste jaar deed ik tijdens doppen breken de uitgelopen koninginnen in een jampotje.... :? :?
Een groot suc6 qua activiteit :be9: :be9:

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door FerryB » wo 10 jun 2015, 00:11

Ik heb vorig jaar het volgende meegemaakt. Ik was koninginnen in verzendkooitjes aan het doen en in elk kooitje een stuk of vijf bijen erbij.
Helaas heb ik toen 5 bijen uit het verkeerde bevruchtingskastje in het verzendkooitje gedaan nou je gelooft het niet maar binnen 2 minuten was de koningin afgestoken. Balen enz.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door johan » wo 10 jun 2015, 00:19

FerryB schreef:Ik heb vorig jaar het volgende meegemaakt. Ik was koninginnen in verzendkooitjes aan het doen en in elk kooitje een stuk of vijf bijen erbij.
Helaas heb ik toen 5 bijen uit het verkeerde bevruchtingskastje in het verzendkooitje gedaan nou je gelooft het niet maar binnen 2 minuten was de koningin afgestoken. Balen enz.
als de bijen zich nog niet moerloos voelen kan ik me goed voorstellen dat je dat makkelijk kan voorhebben.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door p.zwartepoorte » wo 08 jul 2015, 09:46

Dit zou mijn laaste bijdragen zijn over telen want in 2016 stop ik met bijenhouden ik ga deze winter met 5 volken de winter in en eind 2016 stop ik er mee
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

tonie-v
Berichten:86
Lid geworden op:ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds:1977
Aantal volken:20
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Lutte
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door tonie-v » wo 08 jul 2015, 21:35

He Paul,
Wat is er aan de Hand?

Je begon als een wervelstorm met de bijenhouderij, en na mijns inzien niet zonder resultaat, je bijdrages van de k teelt, waren indrukwekkend, zover ben ik na meer als dertig jaar nog niet!
Ik heb ook een best wel lange tijd zonder de bijen gedaan, maar heb echt wel wat gemist,
Ik zou zeggen bedenk het nog even, je weet wat je hebt opgebouwd, wat betreft volken!
Groetjes tonie :hive:
ajv

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Hans van der Post. » wo 08 jul 2015, 23:14

Tonie-V ik onderschrijf je tekst.
Paul hoe kan dit nu?
!Hans.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door semar » do 09 jul 2015, 16:58

da's jammer om te horen paul,
je ging als een speer. Denk er eens over na,
als je in het voorjaar weer de kriebels krijgt.....?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Tieme » di 21 jul 2015, 14:21

Nog even over het laten uitlopen van de moeren in een volk. Het kan wel voorkomen dat de bijen enkele moeren beschadigen.
Dit jaar heb ik ook gezien dat als de moer achter rooster zit met heel mooi weer de bijen haar ook kunnen beschadigen. Dit omdat ze haar naar buiten willen jagen voor de bruidsvlucht. Sommige van zulke moeren kun niet meer tegen een glazen wand oplopen.

Ik zoek daarvoor nog een oplossing, maar eigenlijk denk ik dat je voor KI wat grotere kastjes dan EWK moet gebruiken (miniplus bijvoorbeeld), dan gebeurt dit minder.

Groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door A.A. Staals » do 23 jul 2015, 21:30

Tieme schreef:Nog even over het laten uitlopen van de moeren in een volk. Het kan wel voorkomen dat de bijen enkele moeren beschadigen.
Dit jaar heb ik ook gezien dat als de moer achter rooster zit met heel mooi weer de bijen haar ook kunnen beschadigen. Dit omdat ze haar naar buiten willen jagen voor de bruidsvlucht. Sommige van zulke moeren kun niet meer tegen een glazen wand oplopen.

Ik zoek daarvoor nog een oplossing, maar eigenlijk denk ik dat je voor KI wat grotere kastjes dan EWK moet gebruiken (miniplus bijvoorbeeld), dan gebeurt dit minder.

Groeten,
Tieme
In een Nicot kluisje staat ze met haar voetjes op het plastic en kunnen de bijen er niet bij.
ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door joselito » vr 24 jul 2015, 07:12

ik heb ook eens beschadigde moeren gehad. Ik had een nicot kooitje over iedere dop geschoven en ze een paar dagen in het volk gelaten.
In de uitkepingen van de bodem had ik wel deeg gegeven waardoor de koninginnen zelf konden eten. Toen ik ze na een paar dagen uit de kast haalde met de bedoeling om ze in kieler kastjes te zetten en ze nog eens over de tafel liet lopen om te controleren of er niets scheelde bleek dat sommige de klauwtjes van hun poten kwijt waren. De bijen kiezen een favoriete koningin en proberen de rest te verwijderen was toen mijn idee.
Vanaf toen leg ik de koninginnen direct na geboorte met een vijftal bijen in een kooitje boven op een kast tussen de plastic en het deksel, zodat ze warm blijven. Om die manier kan ik ze gemakkelijk een week bewaren. Wel controleer ik iedere dag of er nog voedsel is en of het niet te hard is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten