Mini plus

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Mini plus

Bericht door FerryB » zo 03 mei 2015, 00:12

Ik gebruikte altijd Apidea's als bevruchtingskastjes toen ik nog alleen met Simplex werkte. Nu ga ik koninginnen telen met de Dadant Blatt Plus en wil net als Marc Misotten Miniplus gaan gebruiken. De Apidea's vulde ik altijd met Apifonda en dat werkte prima maar hoe doe ik dat met de Mini plus en zeker als ze naar Ameland gaan. Ik heb een voerbak op de miniplus en niet in de bodem dus. gebruiken jullie voor standbevruchting vloeibaar voer? of vullen jullie de ruimte in de voerbak gewoon met Apifonda.

Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven.
Ik heb zo'n Mommersvoerbak er op staan.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Bonanzapark
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 31 dec 2012, 16:53
Imker sinds: 1978
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Mini plus

Bericht door Bonanzapark » zo 03 mei 2015, 09:13

Dag Ferry,

Je kunt via Holtermann kopen of eventueel zelf maken een houten voerraam in hangen .
Van de bovenkant voeren met een plaatje triplex of iets dergelijks net zo groot als de binnenzijde van de deksel met in het midden een gat. Een jampot met gaatjes in de deksel daar op.
Vervolgens hierover een leeg broedkamertje tegen de rovers.
Ook gebruik ik lege boter- of magarinebakjes van 250 gram gevuld met apifonda of suikersiroop.
Deze bakjes thuis vullen deksel erop, altijd bij de hand en er passen er twee naast elkaar in bodemvoerruimte. Niet toepasbaar in alle bodems.
Ook past een leeg op maat gesneden melk- of limonadepak gevuld met apifonda naast de raampjes als voervoorraadplek.
Wel zorgen dat alles stabiel is en niet verschuiven kan.

Groeten vanuit het Bonanzapark.

KaraBela
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 10:58
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mini plus

Bericht door KaraBela » zo 03 mei 2015, 17:14

Beste Ferry,
Ik heb een bodem met voerbak. Deze vul ik compleet met apifonda. Boven de apifonda plaats ik een pasklaar gemaakte stuk koniginnerooster zodat de koninginnen niet in het voer terecht kan. Is tot nu toe altijd goed gegaan. Let wel ik vul de apifonda niet compleet vol. Maximaal vier bekers met bijen.
ERKAN KARA

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten