Vroeg telen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » wo 27 apr 2016, 20:26

Tieme schreef:Jij hebt een ander kleursysteem hè.
Soms. De goeie kleur is voor speciale gevallen.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Tieme » do 28 apr 2016, 13:58

Vandaag heb ik twee starters gemaakt. Ik profiteerde even van wat mooi weer om dat te doen. Bij het sluiten van de tweede kreeg ik vlokken natte sneeuw op mijn hoofd. Dat is ook weer eens een eerste keer. De volken gaan ondertussen gewoon door. De eerste darren lopen uit...
Als het straks mooi weer is kan de boel los....

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door martin b » do 28 apr 2016, 23:48

Ik kom nog even terug op het feit dat verschilende standen, verschillenden uitslagen geven, wat beterf hoe het de bijen vergaat.

Vorig jaar bijen op 2 standen gezet en ingewinterd, ander jaren op 4 standen, maar dat maakt niet zo veel uit voor de uitkomst.
Afstand tussen de bijen standen is hemelsbreedt, ongeveer 3 Kilometer.

Alleen was het nu beter te zien, bij huis zijn de volken kleiner, dan op de andere stand, na de winter, ( waar de open lattendag is, dit terzijde)
En met kleiner bedoel ik ook echt kleiner, zo´n 3 ramen minder bezet, per Volk, maar nog wel dik in de wintersuiker. Alle volken.

Op de andere stand hadden ze ook nog genoeg wintersuiker, maar per kast meer ramen bezet.

En aan de soort bijen ligt het niet, volken worden gewoon door elkaar naar die 2 standen gezet, zonder te kijken naar een bepaalde lijn.

Afgezien dat alle 2 standen een andere beplantig in hun vliegbereik hebben, is het zo dat de thuis stand meer beschut is, wat wind betref.
Ze staan op alle 2 standen droog en beschut, maar ze staan ook geheel uit de wind, bij de thuisstand, tewijl bij andere stand de wind, tussen de planken door kan waaien. Dat is niet veel, voor ons, maar misschien maakt het wat uit voor de bijen, die reageren anders op kleine weers veranderingen dan wij.


Natuurlijk is het moeilijk om hier een echt anwoordt voor te vinden, maar het verschil is er, en benadrukt alleen maar dat een paar Kilometer verschil tussen de standen, een verschil van bijna dag en nacht is.
En dat moeten we altijd in ons achterhoofd houden, als we een methode aan bevelen, of van toonaangevende imkers over willen nemen, onze eigen plekje, is anders, en daar moeten we naar imkeren.
met een groet van martin

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door ErikS » vr 29 apr 2016, 07:16

Interesssant.

Heb bijen nu op 3 plekken staan, 2 matig qua uitwinteren. een volk staat ergens midden in een tuin en spectaculair.
Ga mijn standplaatsen nog maar eens kritisch bekijken, ben hier ook door een ervaren imker op gewezen.
Komend seizoen krijg ik 2 standplaatsen erbij, leuk om te controleren wat het effect is.

grtz,

erik.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door JackC » vr 29 apr 2016, 08:31

Hier kan ik over meepraten Erik, zelfs op één standplaats: al mijn volken op een rij, maar die rij was vol, daarom zo'n 20 meter naar voren ook op het zuiden een nieuwe plek met één productievolk en dat was vorig jaar verreweg mijn beste volk en lijkt het nu weer goed te doen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 29 apr 2016, 08:35

martin b schreef:I, en benadrukt alleen maar dat een paar Kilometer verschil tussen de standen, een verschil van bijna dag en nacht is.
En dat moeten we altijd in ons achterhoofd houden, als we een methode aan bevelen, of van toonaangevende imkers over willen nemen, onze eigen plekje, is anders, en daar moeten we naar imkeren.
Dat is een punt wat ik al meerdere jaren naar voren breng .

Sommigen wijten het verschil in volksgrootte en dracht aan .....Hun kennis van bijenhouden ..,..Hun gebruikt van een bepaald bijen ras .

Zij vergeten dat slechts enkele kilometers verder een heel ander situatie is . Zelfs één regenbui in een droge periode op de juiste tijd , of een hogere stand van het grondwater , kan een verschil maken van een bak honing . Ook het percentage van bevruchte Koninginnen is daarvan afhankelijk . Ik heb lang twee standen gebruikt tijdens het bevruchten van deze en ....altijd ....op de ene plaats maar een bevruchtingspercentage van slechts 50 % , daar was altijd veel wind .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » vr 29 apr 2016, 11:49

Jaap v.Popering schreef: Ook het percentage van bevruchte Koninginnen is daarvan afhankelijk . Ik heb lang twee standen gebruikt tijdens het bevruchten van deze en ....altijd ....op de ene plaats maar een bevruchtingspercentage van slechts 50 % , daar was altijd veel wind .

Jaap v P
Op de Wadden eilanden, waait het daar niet? Worden wel hoge resultaten behaald.

ad staals

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Kroese » vr 29 apr 2016, 12:17

A.A. Staals schreef:
Op de Wadden eilanden, waait het daar niet? Worden wel hoge resultaten behaald.

ad staals
Het hard waaien zal best wel van enige invloed zijn, lage temperaturen en slecht weer natuurlijk nog meer.
Laatst gewijzigd door Kroese op vr 29 apr 2016, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door semar » vr 29 apr 2016, 13:19

martin b schreef:
Natuurlijk is het moeilijk om hier een echt anwoordt voor te vinden, maar het verschil is er, en benadrukt alleen maar dat een paar Kilometer verschil tussen de standen, een verschil van bijna dag en nacht is.
En dat moeten we altijd in ons achterhoofd houden, als we een methode aan bevelen, of van toonaangevende imkers over willen nemen, onze eigen plekje, is anders, en daar moeten we naar imkeren.

:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 29 apr 2016, 13:52

A.A. Staals schreef:
Op de Wadden eilanden, waait het daar niet? Worden wel hoge resultaten behaald.

ad staals

Ik ben daar nooit en maak mijn kunstzwermen altijd ongeveer half mei ,...en lees dan op een ander forum , en dat gaat dan over bevruchting op de eilanden met betrekking tot de wind .

....,.....Inderdaad De eerste termijnen van de bevruchtingsstations, meestal rond 30 mei, sloeg ik altijd over. De beste resultaten krijg je pas tijdens de tweede en derde termijn. Dat is juni / juli.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten