Vroeg telen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 07:32

Vervolg van topic in: http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... &start=170

Gerard Boswinkel schrijt:

Helaas voor jou. Ik ben bij een imker hier in de buurt op bezoek geweest die bijen van jou heeft en ik ben daar tot de conclusie gekomen dat ik deze zeker niet op mijn stand zou willen hebben. De ladder stond vooraan in de bijenstal. Sterker nog, die moest tijdens ons bezoek ook nog gebruikt worden. Naar die tijd verlang ik zeker niet terug.

Waarom ik twijfel heb over de kwaliteit van jou moeren die je nu teelt is vanwege het volgende: kwalitatief goede moeren moeten in weelde opgroeien. Als je in de natuur kijkt worden nieuwe koninginnen groot gebracht in de zwermtijd en dit valt samen met het moment dat het volk op het hoogtepunt van zijn ontwikkeling is.

Gerard
Je trekt wel heel erg snel de conclusie dat het aan de bijen ligt. Er kunnen verschillende reden zijn voor zwermen soort bij is er een van. Maar zeker zo belangrijk de imker, neemt hij maatregelen om zwermen te voorkomen.

De moeren die ik nu teel groeien op in een heel sterk volk met veel jonge bijen, het zijn twee volken die ik hiervoor bij elkaar gedaan heb.
Telen in zwermtijd, daaraan voldoe ik ook. Eerste zwerm hier is al gemeld, heeft denk ik iets met de.......imker te maken.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 16 apr 2016, 08:59

Weelde kun je creeren (ik geloof in de maakbare wereld :D ): twee of drie ?volken bij elkaar voegen en voeren en klein zetten!
ps Zelf heb ik nog alle tijd: ik ben nog druk bezig met de bijenvolken aan het uitzetten voor het fruit en mijn kielers aan het vullen met volkjes.
vr. gr.
JP

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Gerard Boswinkel » za 16 apr 2016, 09:51

Hoi Ad,

Het klopt dat de imker een belangrijke stempel drukt op het zwermen van de bijen. Eén van de eerste 'fouten' die er gemaakt worden is het te laat vrijgeven van de honingkamer. Als je te lang wacht, dan begint er al iets van een zwermstemming in het volk te ontstaan. Zeg maar even: het lontje is al aangestoken.

Kun jij even aangeven welke maatregelen jij neemt om het zwermen te voorkomen?? Ook leerrijk voor beginnende imkers denk ik.

Dan nog even over je sterke volk. Ik lees dat je beschikt over een heel sterk volk. Dat is al een eerste stap. Je schrijft ook dat je twee volken samen hebt gevoegd. Toch denk ik dat er op dit moment ook in jouw volken nog steeds geen sprake is van weelde. De twee volken die je samengevoegd hebt, zijn zo'n beetje op zijn kleinst. Dat betekent dat elke voedsterbij, zo tussen de twee en drie larven grootbrengt. Als je deze twee volken samenvoegt, wijzigt deze verhouding niet want in beide volken is die verhouding hetzelfde. Later in het seizoen, gaat deze verhouding teruglopen. Er komt nog bij dat als je twee volken samenvoegt, de eenheid in het volk nog opgebouwd moet worden.

Die verhouding voedsterbij/te verzorgen larve is ook de reden voor de 'slechte' kwaliteit van de moeren in de eenraamsaflegger. Hier kan de verhouding zelfs oplopen zodat één voedsterbij vijf larven groot brengt en dan zit je toch wel aan de maximale capaciteit van een bijenvolk. Als onderstaande voordracht van Büchler beluistert, zie je ook welke andere gevolgen dit kan hebben (geluidskwaliteit van de voordracht is niet heel goed dus geluidsterkte maximaal zetten0. De voordracht is overigens in het Duits.

https://www.youtube.com/watch?v=cpr0cR5 ... ploademail


Groeten........................

Gerard

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 11:20

Gerard Boswinkel schreef: Dan nog even over je sterke volk. Ik lees dat je beschikt over een heel sterk volk. Dat is al een eerste stap. Je schrijft ook dat je twee volken samen hebt gevoegd. Toch denk ik dat er op dit moment ook in jouw volken nog steeds geen sprake is van weelde. De twee volken die je samengevoegd hebt, zijn zo'n beetje op zijn kleinst.
Gerard
Gerard
De volken hier zijn niet op zijn kleinst.
IMG_8076.JPG
Dit volk een 8 ramer heeft drie weken geleden een bak uitgebouwde ramen gekregen. Heeft nu vier ramen broed in de bovenbak.Het eerste broed in deze bak staat op uitlopen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 11:57

Gerard Boswinkel schreef:

Kun jij even aangeven welke maatregelen jij neemt om het zwermen te voorkomen?? Ook leerrijk voor beginnende imkers denk ik.

Om te beginnen ik werk met 8 raamskasten en geef niet meer dan drie bakken (dus 24 ramen simplex).

De makkelijkste manier om alles en met zo min mogelijk werk te doen is het maken van kunstzwerm (zeker als je heel veel volken hebt). Je hebt dan heel weinig ingrepen:
1e Koningin zoeken en veger maken.
2e Doppen breken. 12e of 13e dag of 10e dag alles breken.Bij breken 10e dag zijn er twee mogelijkheden: Net uitgelopen (gemerkte) koningin geven van een teelt die een paar dagen voor het maken van de kunstzwermen is ingezet of nieuwe larfjes geven).
3e Controle van de jonge koninginnen. Opzoeken van koningin niet nodig.

Zorgen dat kunstzwerm voldoende ruimte heeft (en genoeg voer).
Kunstzwerm maak ik in een 6 raams kastje, drie ramen uitlopend broed met aanhangende bijen. Na ongeveer een week komt er een bakje op. Als het broed in het bovenbakje voor een groot deel is uitgelopen wordt dit opgesplitst om nieuwe volkjes te maken of op een grote kast gezet. (Deze volkjes Kunnen in de tijd van de linde een bakje honing halen). Controle op zwermen van deze volken doe ik door middel van kiepen. Een enkele keer gaat dit mis en verlies ik de geknipte koningin.

Een deel van de volken (raszuiver) maak ik geen veger controleer de zwermstemming door bovenbak te kiepen. Bij zwermstemming is het meestal voldoende een paar ramen broed met aanhangende bijen weg te nemen. (Krijgen niet meer ruimte)

ad staals

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door Gerard Boswinkel » za 16 apr 2016, 15:33

Hoi Ad,

Over je eerste bijdrage: je hebt volken met vier ramen simplex broed. Hoeveel broedcellen zijn dat dan. Het is nl. zo dat een andere stelling die Liebig geeft is: Een volk gaat pas groeien op het moment dat het aantal bijen in het volk gelijk is aan een aantal broedcellen in het volk!!! De vraag is nu even of dit punt al bij vier ramen simplex bereikt is.
Ik wacht dus nog wel even met het begin van de teelt.

Dan nog even over je zwermbeheersing. Ik begrijp dat jij het makkelijk vindt om kunstzwermen te maken (ik zal je even niet schrijven hoe Liebig hierover denkt. Daar gaf hij nl. ook zijn ongezouten mening over. Je hoeft overigens niet alles met hem eens te zijn , want dat ben ik ook niet. Hij geeft je echter altijd wel stof tot nadenken). Dat is je goed recht. Echter blijft er voor mij wel één dringende vraag over en dat is: hoe controleer jij dan of de nateelt (dus ook standbevrucht) zwermtraag is of niet? Ik ben benieuwd naar je antwoord.

Groeten..................

Gerard

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 17:35

Gerard Boswinkel schreef:
Over je eerste bijdrage: je hebt volken met vier ramen simplex broed.
Gerard dit volk overwinterd op 8 ramen) heeft ook nog een raam of vier/vijf in de onderbak. De volken overwinterd op 16 allemaal meer dan 8.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 18:03

Gerard Boswinkel schreef:
Dan nog even over je zwermbeheersing. Ik begrijp dat jij het makkelijk vindt om kunstzwermen te maken (ik zal je even niet schrijven hoe Liebig hierover denkt. Daar gaf hij nl. ook zijn ongezouten mening over.
Gerard
Kun je aangeven wat die mening is of waar ik die kan vinden.

ad staals

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door joselito » za 16 apr 2016, 18:15

ik ben ook van mening dat je koninginnen moet kweken als ze het in de natuur ook doen en dat is na een overvloed aan stuifmeel en nectar en een enorme volksexplosie. Je kan proberen om dit kunstmatig te creëren door het samenvoegen van volken maar het zijn vreemde bijen die je bij elkaar voegt.En 10 ramen broed die je samen gevoegd hebt of 10 ramen broed die een volk zelf opgebouwd heeft zijn een wereld van verschil.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Vroeg telen

Bericht door A.A. Staals » za 16 apr 2016, 18:16

Gerard Boswinkel schreef:
Dan nog even over je zwermbeheersing. Ik begrijp dat jij het makkelijk vindt om kunstzwermen te maken. Dat is je goed recht. Echter blijft er voor mij wel één dringende vraag over en dat is: hoe controleer jij dan of de nateelt (dus ook standbevrucht) zwermtraag is of niet? Ik ben benieuwd naar je antwoord.
Dat merk je vanzelf als je veel ervaring hebt. Wanneer beginnen ze doppen aan te zetten en te beleggen, wat doen de kunstzwermen neiging tot zwermen ja of nee. Maar heel belangrijk: wat gebeurd er als na het maken van de kunstzwerm jonge koninginnen uitlopen. Als er geen nazwermen komen of bruidszwermen zijn ze zwermtraag. Bij bijna al mijn volken worden op de twaalfde/dertiende dag de doppen afgebeten.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten