Two queens

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Two queens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 mei 2016, 00:00

Vandaag met een andere forumer (Joselito) een kijkje in mijn volken genomen. Het was prachtig weer en de volken vlogen als gekken. Eindelijk!
Bij een volk zag ik gek broed... een raam met in elke cel twee of meer eitjes (ook een wat klein volk). Ik zag de koningin met een kroontje van typ ex (K. niet zo groot). En ineens, van onder opkomend, was daar nog een grote ongemerkte koningin! Voor de laatste (en enige keer) keer dat ik dat heb meegemaakt was in 1999 op het oude koninginneteeltstation van Schiermonnikoog. Ook Joselito vond het bijzonder. Hij heeft de twee K. met zijn fototoestel vastgelegd. We hebben een tijd staan kijken: de koninginnen gingen elkaar steeds opzoeken en liepen letterlijk over elkaar heen, maar zonder elkaar aan te vallen. Heel grappig om te zien.
De nieuwe grote koningin van de raam gepakt en gemerkt. De kleine oude koningin meegenomen in een 6-ramer en die mag thuis nog eens haar diensten bewijzen. Ben benieuwd of de bijen meteen weer een dop gaan aanzetten.

gr.
JP

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door ErikS » ma 02 mei 2016, 08:14

Leuke test!
Heb ook ooit in mijn onnozelheid wisselcellen weggebroken maar daarna zijn geen nieuwe wisselcellen aangezet.
Mijn vermoeden is dat de feromonen productie wisselend is en dat op een low de bijen de wisselcellen aanzetten maar als de feromoon productie weer hoger de aandrang afneemt. In mijn geval geen nieuwe wisselcellen. In jouw geval zijn de beide q geaccepteerd.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door joselito » ma 02 mei 2016, 09:09

Het bewijs :)
Bijlagen
007,1.jpg

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door ErikS » ma 02 mei 2016, 10:28

Prachtige foto en bedankt voor het delen!

Ben Som de Cerff zit op zijn blog ook al een tijdje met een kast met 2 koninginnen, blijft een wonderlijk gezicht.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 02 mei 2016, 12:28

Dank Jos!

Voor mij des te specialer, omdat ik het in 1999 samen met de beheerder van het koninginnenteelt Schiermonnikoog voor het laatst heb gezien. Het grappige was dat die koninginnen steeds elkaar weer opzochten en over elkaar heen rolden enzo.... (maar geen aanvalsgedrag).

vr. gr.
JP

chaussie
Berichten:97
Lid geworden op:do 24 jan 2008, 17:23
Locatie:Deventer
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door chaussie » do 05 mei 2016, 00:50

afgelopen maandag deze foto genomen, we gaan het wel zien met welke koningin dit volk verder gaat, het blijft altijd een bijzondere waarneming.

Afbeelding

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door ErikS » do 05 mei 2016, 06:23

Na verloop van tijd zal een van beide q wijken / worden afgestoken. Is onvermijdelijk volgens de geleerden
Waarom niet een q uitgenomen en in aflegger verder laten gaan? Als je haar apart zet krijg je een idee of de feromonen productie weer voldoende is en ze geaccepteerd blijft.

grtz

erik.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door A.A. Staals » do 05 mei 2016, 07:29

ErikS schreef:Na verloop van tijd zal een van beide q wijken / worden afgestoken. Is onvermijdelijk volgens de geleerden
Waarom niet een q uitgenomen en in aflegger verder laten gaan? Als je haar apart zet krijg je een idee of de feromonen productie weer voldoende is en ze geaccepteerd blijft.

grtz

erik.
Een stille moerwisseling is niet te stoppen. alleen in bv een Kieler kastje is ze soms nog een poosje te handhaven. Maar wat schiet je er mee op?

ad staals

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door ErikS » do 05 mei 2016, 09:33

A.A. Staals schreef:
ErikS schreef:Na verloop van tijd zal een van beide q wijken / worden afgestoken. Is onvermijdelijk volgens de geleerden
Waarom niet een q uitgenomen en in aflegger verder laten gaan? Als je haar apart zet krijg je een idee of de feromonen productie weer voldoende is en ze geaccepteerd blijft.

grtz

erik.
Een stille moerwisseling is niet te stoppen. alleen in bv een Kieler kastje is ze soms nog een poosje te handhaven. Maar wat schiet je er mee op?

ad staals
Blijkbaar is de stille moerwisseling gestopt...... Zou graag de koningin handhaven om te zien of het inderdaad iets tijdelijks is geweest waarom de moerwisseling is ingezet maar niet is doorgezet. Inzicht krijgen in het gedrag! :be5:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 05 mei 2016, 10:11

Een stille moerwisseling is niet te stoppen. alleen in bv een Kieler kastje is ze soms nog een poosje te handhaven. Maar wat schiet je er mee op?

ad staals
Gedrag bestuderen....dat is leuk (klopt Erik S). Het is bij zo'n zeldzaam fenomeen dat ik graag wil afwachten hoe dit verder gaat.
Nu heb ik bij Carnica bijen (jou niet on :wink: bekend Ad) wel al een paar keer een stille moerwisseling gehad, maar toen was de oude moer toch eerder weg, cq eerder uit het volk gekieperd. Dit was wel degelijk een stille moerwisseling: het was buiten het zwermseizoen en die volken waren bij lange na niet op zwermhoogte.

Twee koninginnen harmonieus in een volk heb ik nog maar 1 keer meegemaakt (nu dus).
Overigens heb ik gemerkt dat met ouderdom een reden is voor stille moerwisseling, maar ook arresteren kan nadien geven.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten