Koninginnen van onbehandelde volken

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Oranjedal » vr 31 mar 2017, 18:17

Hallo,

Heeft iemand ervaring met koninginneteelt van onbehandelde volken. Zo ja, hebt u ook dergelijke koninginnen in de verkoop?
Ik ben benieuwd.

Groet,
Marcel
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Hans van der Post. » za 01 apr 2017, 00:10

Waarom stel je deze vraag??
In de recente literatuur blijkt dat koninginnen uit onbehandelde volken een hogere besmetting hebben van virussen.
Deze worden ook via de eieren verspreid. :think:
!Hans.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Mr Bij » za 01 apr 2017, 03:31

Hans van der Post. schreef:Waarom stel je deze vraag??
In de recente literatuur blijkt dat koninginnen uit onbehandelde volken een hogere besmetting hebben van virussen.
Deze worden ook via de eieren verspreid. :think:
Beste Hans,

Daar zijn meningverschillen over.
En volken die een minder besmetting hebben betekend niet automatisch dat het een gezondere volk is.

Als de bestrijdingsmiddelen die worden gebruikt ongezond is voor de mensen dan is het ook slecht voor de bijen.

Maar dat is nou niet waar het om gaat, want de vraag is eerder hoe staat het met de bijen betreft de gezondheid aan het einde van de rit
ten opzichte van elkaar?

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Oranjedal » za 01 apr 2017, 08:29

Beste Hans,

Een andere weg nemen is soms beter. De mijt gaat niet meer weg uit onze bijen, ze en wij zullen er mee moeten leren omgaan.

Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Hans van der Post. » za 01 apr 2017, 09:28

Ok, welke andere weg? Nu wordt ik nieuwschierig. :think:
!Hans.

Oranjedal
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 21:07
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast, bastaard
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Oranjedal » za 01 apr 2017, 11:53

Ben ik ook, ik ga de weg verkennen.
Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door RutgerV » zo 02 apr 2017, 23:01

Er zijn nou eenmaal imkers die zonder te behandelen een succesvolle imkerij runnen, ook in Nederland.
Hier is wel een jarenlange periode van selectie en grote verliezen aan vooraf gegaan. Maar ik vind het dus geen rare vraag of er hier toevallig iemand is die in koninginnen van deze volken handelt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8253
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 apr 2017, 23:48

RutgerV schreef:Er zijn nou eenmaal imkers die zonder te behandelen een succesvolle imkerij runnen, ook in Nederland.
Hier is wel een jarenlange periode van selectie en grote verliezen aan vooraf gegaan. Maar ik vind het dus geen rare vraag of er hier toevallig iemand is die in koninginnen van deze volken handelt.
Ja de vraag was van oranjedal dus niet helder geformuleerd moet zijn varroa tolerante bijenvolken en ja die zijn er. Onder ander Tieme Wanders een van de forum leden is daar nadrukkelijk mee bezig.
!Hans.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door gijs.v » ma 03 apr 2017, 07:00

Op zich is het al vreemd als je je moet verdedigen om geen varroa bestrijding toe te passen. Zou het misschien kunnen dat als we met ons alleen dat zouden doen, we sneller tot varroatolerantie komen? Ik krijg nu het idee dat er twee kampen zijn waar een kamp de ander de mond snoert. Zo leren we natuurlijk nooit iets van elkaar.


Gijs met Tapatalk

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Koninginnen van onbehandelde volken

Bericht door ErikS » ma 03 apr 2017, 09:01

Gijs je hebt een punt, maar ..... ;-)
gijs.v schreef:Op zich is het al vreemd als je je moet verdedigen om geen varroa bestrijding toe te passen.
Gezien de ervaringen van de laatste decennia, verlies volken en virussen, en de overlast die imkers hebben van volken die in de omgeving ten onder gaan aan de varroa, verspreiden van darren met varroa, vervliegen werksters en leegroven van ingestorte volken, is bestrijden van varroa gemeengoed geworden. Niet bestrijden van varroa zonder andere maatregelen kun je terecht zien als a-sociaal. Dus ja, het is opmerkelijk dat je je moet verdedigen om geen varroa bestrijding toe te passen maar niet vreemd.
gijs.v schreef: Zou het misschien kunnen dat als we met ons alleen dat zouden doen, we sneller tot varroatolerantie komen?
Neen, dan zitten we zeer binnenkort zonder honingbijen. Maar........ Als we een goed programma zouden opstellen 1. dat door een groot deel van de imkers wordt gedragen, 2. selecteren én verder telen uit volken die goed omgaan met varroa (los van hoe de bijen dat precies doen, VHS, kleine broedcellen, hoge weerstand tegen virussen) en 3. volken die niet goed omgaan met varroa zouden uitsluiten van "voortplanten" en 4. de varroa druk bij die volken verlagen/beheersen door bestrijden (liefst biotechnisch broedafname, vangramen, jonge volken, broedonderbreking) zodat ze niet ten onder gaan en dan de goede volken onevenredig belast worden met varroa. Dan is er reeele kans van slagen, mijn mening. Dan komen we tot varroa tolerantie.
gijs.v schreef: Ik krijg nu het idee dat er twee kampen zijn waar een kamp de ander de mond snoert. Zo leren we natuurlijk nooit iets van elkaar.
Er zijn veel kampen, ook op gebied van KI, raszuiver, gifgebruik, Biodynamisch Imkeren, natuurzwermen enz enz. En ik ben het met je eens, kampen snoeren elkaar de mond liever dan te luisteren en hun hersens te gebruiken. Onder de streep schiet niemand daar iets mee op. Maar er is ook nog zoiets als de zwijgende meerderheid. ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten