Geluk na een ongeluk.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
E. Lammerts
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 22:57
Contacteer:

Geluk na een ongeluk.

Bericht door E. Lammerts » vr 28 jul 2017, 20:08

Onlangs zou ik leggende F1 koninginnen van dit jaar opnieuw en beter merken en tevens knippen op een stand zo'n 3 km. van huis.

Zo ook bij de koningin van 6-ramer groen 7.
De koningin was thuis bevrucht en aan de leg gekomen in 3-ramer geel 2 achter bij de sloot.
Omdat ik ze de winter onder de kleppen wil hebben staan, is ze tijdelijk verhuisd naar de standplaats 3 km. van huis.
Ik had de koningin in een knijpkooitje gepakt en ongeveer een meter van haar kast zou ik haar merken en knippen.
Helaas.
Ze was onrustig en ik lette even niet op en daar ging Hare Majesteit de lucht in.
Nog even geprobeerd haar in handen te krijgen, maar ik was bang haar fijn te knijpen en al gauw had ik het nakijken. Ze vloog hoger en hoger......

Afgelopen dinsdag zou ik doppen gaan breken in het achter gebleven volk.
Ik ging opzoek naar doppen, maar vond eitjes en larven.
Hè.........?

Op de andere kant zat Hare Majesteit met haar stipje......
Ik wacht nu maar met merken en knippen tot ze weer thuis staat......

Groeten, Elze.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8248
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geluk na een ongeluk.

Bericht door Hans van der Post. » vr 28 jul 2017, 20:39

Elze, denk er om ze heeft de smaak te pakken zou juist deze moer even binnen merken.
!Hans.

E. Lammerts
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 22:57
Contacteer:

Re: Geluk na een ongeluk.

Bericht door E. Lammerts » vr 28 jul 2017, 21:08

Hans, dat is de bedoeling ook......
Daarvoor heb ik een speciaal hokje met goede verlichting en een werkblad.
Deur gaat daarbij op slot aan de binnenzijde....

;-)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Geluk na een ongeluk.

Bericht door Dirk Blanken » di 29 aug 2017, 18:32

Vanuit de hand merken en knippen bij de kast heeft altijd het risico dat de moer weg vliegt.
Als ze volop eitjes legt is ze meestal te zwaar en zal in het gras vallen maar vaak zijn er bijen in de buurt die haar opsporen en kan je haar zo weer terug vinden.
Ik heb een kooitje met een apart glaasje met een driehoekige bovenkant, het gedeelte met het sponsje komt in dat glaasje en dan wordt door het aandraaien van de onderkant de moer gedwongen in de driehoek en kan dan geen kant meer op.

Ik zoek de moer op en pak haar vast aan de vleugels en doe haar in het driehoekige glaasje en dan direct het sponsje erop.
Je hebt dat ook nog de raat in de linker hand dus moet je alles met de rechterhand doen.
Maar als je links het glaasje op de kop klaar zet en rechts het sponsgedeelte lukt dat.
Heel soms is de moer zo snel dat ze ontsnapt maar ik merk ze laat dus kan ze niet vliegen en dan gewoon de rust bewaren meestal kan ik dan het glaasje over de moer zetten en wacht totdat ze naar boven gaat in het glaasje.

Per seizoen merk ik zo 150 koninginnen, uit de hand durf ik het niet te doen.
Binnen doen is ook een optie als je thuis bent.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten