vervlogen buckfast ?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
JoostDV
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 jul 2018, 19:20
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

vervlogen buckfast ?

Bericht door JoostDV » za 14 jul 2018, 19:33

Beste imkervrienden,

Graag jullie mening over de volgende gebeurtenis. Enkele weken geleden was ik één van mijn volken aan het nazien (carnica).
Er staan momenteel vier grote kasten en enkele kleinere afleggers. In de bewuste kast vond ik de koningin er maar povertjes uitzien.
Ze leek lam in één van haar poten.Ik heb ze dan maar voor alle zekerheid weggenomen en het volkje doppen laten aanmaken.
Een week later doe ik een kleine controle of alles goed verloopt. Ik zie echter eitjes, geen doppen ... In mijn zekerheid dat er dan toch een koningin aanwezig zou zijn, heb ik dan hard gezocht en deze gevonden. Sommige zullen nu opperen dat er waarschijnlijk al een koninginnewissel aan de gang was.
Kan best zijn, al heeft de moer alle kenmerken van een buckfast-moer (lichtbruin, schuchterder)! Totaal geen carnica moer.

Heeft er iemand advies hoe dit kon gebeuren? hier verderop (2-tal km) staan een paar kasten van een andere imker in een boomgaard, geen idee of het buckfast is. Zou er hiervan een koningin zijn vervlogen met een kleine zwerm ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door tomer » za 14 jul 2018, 22:14

Werk jij met zuivere P of eilandbevruchte F1 carnica koninginnen? Dan zijn alle nakomelingen (darren, werksters én koninginnen) zuivere carnica.
Uit een standbevruchte F1 kan eigenlijk vanalles komen: van zwarte tot oranje koninginnen, aangezien je niet weet met welke darren ze gepaard heeft. Volgens mij is er dus gewoon een wissel geweest, aangezien er een defect was aan de oude koningin.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Fish » ma 16 jul 2018, 10:27

Een eilandbevruchte F1? Is dat dan een uit aanparing tussen raszuivere en niet-raszuivere bijen voortgekomen koningin die raszuiver wordt bevrucht? Lijkt mij onzinnig.

Over de situatie, dit is een beetje waarzeggerij natuurlijk. Misschien dat zo de kast is ingevlogen, misschien liep ze er al. Het op uiterlijk oordelen over koninginnen ben ik geen voorstander van, zekerheid over carnica krijg je toch vrijwel alleen met vleugelmetingen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door tomer » ma 16 jul 2018, 12:55

Fish schreef:Een eilandbevruchte F1? Is dat dan een uit aanparing tussen raszuivere en niet-raszuivere bijen voortgekomen koningin die raszuiver wordt bevrucht? Lijkt mij onzinnig..
Met F1 bedoel ik dochter van teeltmoer. Als je deze op een eiland laat bevruchten is ze ook raszuiver.

JoostDV
Berichten: 2
Lid geworden op: za 14 jul 2018, 19:20
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door JoostDV » ma 16 jul 2018, 14:42

het is standbevruchte carnica, dus geen eiland. Bedankt voor de reactie !

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Theo777 » vr 26 okt 2018, 06:30

tomer schreef:
Fish schreef:Een eilandbevruchte F1? Is dat dan een uit aanparing tussen raszuivere en niet-raszuivere bijen voortgekomen koningin die raszuiver wordt bevrucht? Lijkt mij onzinnig..
Met F1 bedoel ik dochter van teeltmoer. Als je deze op een eiland laat bevruchten is ze ook raszuiver.
Als je een F1 op een eiland laat bevruchten is ze toch niet een raszuivere, P moer, geworden?
In de F1 zitten al veel mix genen vd darren die haar hebben standbevrucht?

Ze wordt dan wel meer 'opnieuw' richting P moer geteeld door haar dan daar te laten bevruchten ipv standbevrucht waarmee je F2 krijgt...

Of zie ik t verkeerd nu...

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Fish » vr 26 okt 2018, 11:34

Je ziet het niet geheel verkeerd, technisch gezien heb je gelijk. Vandaar ook mijn verwarring toentertijd. Met een F1 wordt normaal gesproken een hybride aangeduid, maar vanuit de context begreep ik dat in dit geval met F1 alle onaangepaarde dochters werden bedoeld. Dus niet zozeer hybrides, maar gewoon raszuivere, onaangepaarde jonge moertjes.

Lippe

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Lippe » vr 26 okt 2018, 13:36

Leuk deze discussie altijd, heb hem meermaals voorbij zien komen.

Een bevruchte dochter van een P is wederom een P als dat gecontroleerd is gebeurd door KI of (ei)landbevruchting.
Deze dochter van een P op de eigen stand ongecontroleerd laten bevruchten is een F1. Wanneer je van een P-moer spreekt is dit altijd een bevruchte koningin. Een F1 kan ook onbevrucht zijn.

Mocht ik ooit de ambitie krijgen om mijn eigen Carnica-lijn op te zetten, dan noem ik al mijn moeren P-moeren vanaf het moment dat ik ermee start, bijvoorbeeld 'Carnica lijn Lippe01' en hou een stamboek bij, ondanks dat het misschien wel een F3 vanuit zuiver Carnica oogpunt, snap je hem nog... :lol: Wat ik hiermee wil aangeven is dat wanneer je je niet met aankoop, verkoop of bevruchting van zuiver materiaal bezig houdt dan maakt het geen ene donder uit hoe je je moeren noemt, maar deze aanduidingen zijn handig, omdat we dan allemaal over hetzelfde spreken.

Wat ik me nog afvraag is hoe eea juridisch werkt? Behoudens dat je je eigen handel verpest, ben je strafbaar als je een P-moer verkoopt wat eigenlijk een F5 is? Het lijkt me wel te bewijzen door genetisch onderzoek.

Theo777
Berichten: 347
Lid geworden op: za 26 mar 2016, 14:35
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nieuw Buinen (Stadskanaal)
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door Theo777 » vr 26 okt 2018, 14:25

Volgens mij kun je daar prima mee sjoemelen. Gebeurt met honden ook waardoor daar ook al met DNA wordt gewerkt bij bepaalde rassen en lijnen heb ik mij laten vertellen. Hoe triest
Maar denk dat t bij de Queens heel duur zou worden als je bij elke afgeleverde pedigree ook een DNA bewijs erbij zou moeten afgeven...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: vervlogen buckfast ?

Bericht door alfa vulgaris » zo 28 okt 2018, 08:43

Ja... een moer kan een moerloosvolk onderscheiden van een moergoedvolk mbv geur en een moerloos volk zal een aanvliegende moer meestal binnen laten. Ik heb ook wel eens een moer op de vliegplank gezet en die werd geaccepteerd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten