Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 27 jan 2019, 11:55

Dag Samen,

Voor de liefhebbers, hier een webside met veel mooie foto's van verschillende bijjen-rassen.

https://pawluk.net.pl/sklep/

Mvg John

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Astrid Schoots » ma 28 jan 2019, 10:18

Wat een mooi overzicht.
Overigens grappig of opmerkelijk, dat ik (met vroeger de Carnica-koninginneteelt en tegenwoordig met de bastaardkoninginnen)
de meeste typen en kleuren min of meer wel eens heb zien langskomen

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » wo 30 jan 2019, 20:26

Dag Astrid,

Overigens een zeer bekende naam(genoot) van mijn zusje.
Leuk, enkele ken ik , zoals de primorski van Ed Peters, heb toendertijd enkel van hem gekocht,was een van mijn beste volken moet ik zeggen, en de buckfast ken ik ook, ben ik persoonlijk niet van begeisterd ivm zeer groot volk in de zomer.
Uiteindelijk ben ik gevallen voor de zwarte bij, die bevalt mij am beste.
iIk heb laast een stuk gelezen over de vitrine kast, indrukwekkend vind ik dit soort dingen (projecten) altijd.
Oja , hier nog een leuke link naar een webside over de regio van de zwarte bij in Polen
http://bartnictwo.com/en/nature/

Mvg John

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Dylan Elen » za 02 feb 2019, 21:53

Hallelujah, wat zie ik hier toch allemaal passeren???!!!

Flayed, Zwarte bijen uit Polen naar hier halen is even schadelijk voor onze imkerij als het binnenhalen van Carnica of iets anders uit het buitenland. Die honingbijen zijn immers niet aan onze leefomstandigheden aangepast en het is ook niet geweten welke nieuwe virus-/bacteriestrengen die honingbijen eventueel bevatten. Dus laat die koninginnen alstublieft daar! En wat die "nieuwe genen" betreft, laat het vermijden van inteelt alstublieft over aan mensen die daar kaas van gegeten hebben. Door het binnenhalen van Poolse Zwarte bijen zou je immers een uitteeltdepressie veroorzaken.

Tomer, hetgeen er in Leuven rondvliegt is helemaal niet aan die streek aangepast, want er wordt elk jaar overgelarfd van koninginnen die het jaar ervoor op de Waddeneilanden bevrucht worden door darrenlijnen komende uit Duitsland. De darren waar uw koninginnen mee paren zijn verre van lokaal aangepaste darren, dus uw bijenvolken zijn dat evenmin.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » za 02 feb 2019, 23:46

Dag Dylan,
Ik herinner mij niet dat ik heb gezegd dat mijn volken lokaal aangepast zijn. Dat zal wel zo zijn dat sommige imkers uit de buurt koninginnen uit het buitenland halen of laten bevruchten in het buitenland, zoals dat overal het geval wel zal zijn. De meesten werken gewoon met wat er hier rondvliegt. Die darren hebben geen paspoort, dus ik weet het niet. Alleszins doen mijn bijen het hier prima, wat volgens mij wil zeggen dat ze hier aangepast zijn.
Duitsland is ook al wat dichter bij België dan Polen he :wink:

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Dylan Elen » zo 03 feb 2019, 14:39

Tomer,

Je zegt: "Mijn bijen doen het hier prima, wat volgens mij wil zeggen dat ze hier aangepast zijn." Zo geef je dus de schijn dat je volken lokaal aangepast zijn.

Lokale adaptatie valt echter amper te meten als het bijenvolk door de imker gestuurd wordt. Laat ze een keer aan hun lot over, je zal zien wat dat oplevert. En zachtaardigheid, zwermneiging, "opbrengst", ... dat zijn zaken die afhangen van selectie. Dus op basis daarvan kan je niet oordelen of bijen lokaal aangepast zijn, want je meet de selectie-input. Imkers doen ervaringen op aan bijenvolken die door henzelf verzorgd worden om het juist zo goed mogelijk te doen, kan er nog een grotere bias zijn voor de waarnemer?

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door tomer » zo 03 feb 2019, 17:18

Wat is de bedoeling eigenlijk? Wie heeft er wel bijen die hier lokaal aangepast zijn? Hoeveel eeuwen moeten die bijen hier al zijn zonder inbreng van vreemde genen om ze aangepast te mogen noemen? En ook al zijn ze aangepast, zoals de oorspronkelijke donkere bij, als je ze enkele jaren aan hun lot overlaat, zijn ze dan ook niet om zeep door de varroa?

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 03 feb 2019, 17:36

Dag Dylan,

Ik heb mij in december aangemeld bij ZwarteBij.org en hoop dan ook mee te kunnen overlarven en mee te doen op het bevruchtingsstation ergens in mei, zodat ik niet genootzaakt ben om vanuit Polen mijn zuivere zwarte p-moeren te halen
Wel heb ik nog geen bericht gekregen over het aktieveren van mijn account, maar ik heb geduld.

Het betrekken van f1-moeren standbevrucht van Johannes uit Duitsland laat te wensen over, gezien de sterke aanwezigheid van een lokale buckfast imker. Meer dan de helft heeft gele ringen, ik weet dat zijn p-moeren uit Noorwegen komen, ook betrekt hij zijn moeren uit Kvarnhult.
Dus ligt het duidelijk aan de lokale medeimkers welke buckfast houden.
Vandaar dan ook dat ik op zoek ben gegaan naar een alternatief, de tegen argumenten welke ik gehoort heb tegen Poolse zwarte bijen, gelden grotendeels ook voor onze carnica en buckfast imkers, en just zij zijn het die tegenwerken om de zwarte weer terug in nederland te krijgen, is helaas zo :wink:
En dit zal ook zo blijven zolang de overheid geen regels opstelt aangaande het soort ras welke gehouden mag worden.
Je weet zelf dat het heel moeilijk is om een gebied te creeren dat alleen zwarte bijen heeft, daar heeft men de medewerking voor nodig van medeimkers.

Gelukkig ben ik niet iemand die lukraak de uitspraken van andere gelooft, ik ga neem mijn eigen weg :be8:

En ziektes? gewoon een vraag, is nederlands vuilbroed anders dan Pools vuilbroed? En welke ziekte hebben we in nederland nog niet gehad welke in Polen wel aanwezig is of geweest? Tenzij je natuurlijk een nieuwe ziekte ontdekt, dan kun je er jou naam aan geven, ( de flayedziekte) :be1:
Mogelijkerweize denk ik er te ligt over. :oops:
Affijn,....

Mvg John

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Dylan Elen » zo 03 feb 2019, 17:44

Ok Tomer, bijensterfte wordt veroorzaakt door een combinatie van factoren: drachtarmoede, virussen, niet aangepast zijn aan lokale leefomstandigheden, ... elk van die factoren wordt ook wel een "stressor" genoemd. Met hoe minder stressoren een bijenvolk geconfronteerd wordt, hoe groter de kans dat het overleeft. Dat de impact van die lokale adaptatie significant is, werd aangetoond in het pan-Europees Genotype x Environment Interacton experiment van COLOSS (Büchler et al., 2014). De bijen werden in dat experiment aan hun lot overgelaten en bleek dat de lokaal aangepaste bijen significant het best overleefden.

De bedoeling moet dus zijn om die stressoren zoveel mogelijk weg te werken of verkleinen. Dat gebeurt voor een groot deel door in te zetten op het opbouwen van gesloten populaties van lokaal geadapteerde honingbijen. Want, zo komen er enerzijds geen nieuwe virusstrengen meer naar binnen door import en vervalt de stressor van lokale adaptatie. Zo moet er - beetje kort door de bocht weliswaar - enkel nog gewerkt worden aan drachtverbetering.

De huidige Carnica- en Buckfastteelt is afhankelijk van jaarlijkse import van niet lokaal geadapteerde genetische combinaties, zo gaat er geen duurzame imkerij tot stand gebracht worden. Het gaat er zo niet gewoon om hoelang die beesten hier al zijn, het gaat om de genetische achtergrond ervan. Er vliegen al Carnica's in Vlaanderen rond sinds de jaren '70; maar door jaarlijks naar de eilanden te gaan of moeren uit het buitenand te importeren bestaat er na bijna 50 jaar Carnica in Vlaanderen nog steeds geen Carnica die aangepast is aan de Vlaamse leefomstandigheden.

Zo, ik hoop dat dat het begrijpbaarder maakt.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » zo 03 feb 2019, 17:51

Dag Dylan,

Helemaal vergeten, wat bedoel je met uitteeltdepressie? ik weet wel wat inteeltdepressie is, hier een voorbeeld, binnen de levende fractie spermacellen heeft inteelt een negatieve invloed op het percentage normale spermacellen en een positieve invloed op het percentage spermacellen met een misvorming.
Misschien kan hier een nieuw topic over geopent worden?

Mvg John

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten