Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door MH1995 » wo 06 feb 2019, 18:27

@marc, ik denk dat je dan wat inheems is moet beschouwen als het is opgenomen in de natuur. Dit geldt dus nog nog niet voor de acacia. Wat wel over enkele tientallen of honderden jaren als inheems zou kunnen worden gezien is de Amerikaanse vogelkers, waar op dit moment meer en meer insecten en schimmels op afstappen om van te leven. Maar dan wel als het niet meer invasief is, dus dat duurt nog wel lang. Ook zou je kunnen zeggen dat wat hier makkelijk op een natuurlijke manier kan komen, dus planten uit Zuid-Europa, daarvan zullen ook sneller hun medebewoners mee komen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Fish » do 07 feb 2019, 11:05

MH1995 schreef:@Fish Dit is nu de reden waarom iedereen die met succes bijen houdt zonder bestrijding van varroa stopt met discussiëren omdat het per definitie wordt afgekraakt of niet wordt geloofd. Hetzelfde voor de Zwarte bij, Zwarte bij bestaat niet meer en de discussie is klaar, dit gaat nergens over, kijk naar onderzoek en je hebt je resultaat.
Over het VSH, ik heb het niet per definitie gehad over de Texelse bij, maar benoemd wat BartJan Fernhout heeft gezegd en dat was algemeen voor de Zwarte bij "gemiddeld hoger VSH dan Carnica en Buckfast", de Texelse heeft een VSH % van 75%. Afgelopen zaterdag bij de studiedag van Imkers Nederland heeft hij nogmaals benoemd dat dat een mooi resultaat is van een varroa resistente populatie honingbijen in Nederland.
Je haalt onderwerpen door elkaar. Ik ben tegen claims, claims dat de zwarte bij per definitie beter tegen mijten zou zijn of dat kleinere cellen gezondere volken zouden opleveren, dat kleinere cellen bijen hygiënischer maken en ga zo maar door. Ik kijk wel degelijk naar onderzoek, en onderzoek wijst aan dat deze claims simpelweg niet 100% zwart/wit zijn of überhaupt bewezen zijn.

Wat BartJan heeft verteld op de studiedag klinkt leuk, maar betekent technisch gezien niet zo veel. Welke Carnica wordt bedoeld, de gehele populatie in zijn algemeen? Natuurlijk heeft deze een laag VSH-gehalte. Maar hebben we het over specifieke VSH-lijnen binnen deze rassen, dan kan zo'n uitspraak helemaal niet gedaan worden. De implicatie dat de zwarte bij resistenter zou zijn dan andere bijen is dan niet meer dan een mooi reclamepraatje. Als de gemiddelde imker zijn generaties laat verwateren (f1, f2...) dan vervalt de varroa-resistentie sowieso. Geen verrassing, dit is hetzelfde als bij welke andere bijen-ras dan ook. Claims dat de zwarte bij beter varroa-resistent is, blijven simpelweg misleidend.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » do 07 feb 2019, 11:30

Beste mensen,

Het is goed dat jullie leuke presentaties hebben gezien over VSH en zwarte bijen. Omdat ik het idee had dat er wat verwarring was heb ik even terugkoppeling gezocht.

Er is door BartJan van Arista niet gezegd dat de zwarte bij van nature een hoog VSH heeft. Wel is na 1 seizoen, net zoals BBBeez aangeeft, VSH aangetoond net als bij Buckfast en Carnica. Het belang van Arista is vooral om een brede groep mensen op weg te helpen met het verhogen van de VSH in de verschillende bijen populaties. Hiervoor hoef je niet met een ras te werken, dat kan met alle bijen.

Henk Kok heeft meer gezegd over VSH bij zijn Texelse bijen. Of je die informatie meteen kunt extrapoleren naar de hele Texelse populatie weet ik niet.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Hans van der Post. » do 07 feb 2019, 15:17

Tieme schreef:Beste mensen,

Het is goed dat jullie leuke presentaties hebben gezien over VSH en zwarte bijen. Omdat ik het idee had dat er wat verwarring was heb ik even terugkoppeling gezocht. [..................................]
Henk Kok heeft meer gezegd over VSH bij zijn Texelse bijen. Of je die informatie meteen kunt extrapoleren naar de hele Texelse populatie weet ik niet.
groeten,
Tieme
Ik meen dat Henk Kok ind e provincie Utrecht woont. Heeft hij daar zijn Tesselse bijen staan?
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » do 07 feb 2019, 15:47

HI Hans,

Dat denk ik wel.

groeten,
Tieme

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door MH1995 » vr 08 feb 2019, 09:35

BartJan Fernhout heeft het VSH % van de Zwarte bij in het algemeen benoemd bij de Zwarte bijen bijeenkomst in november. Ik heb het ook niet over een hoog VSH % maar gemiddeld hoger dan van Carnica en Buckfast. En inderdaad bij Carnica, etc zul je ook populaties hebben die al een hoog VSH % hebben.
Mijn inziens door strenge selectie bij Carnica en Buckfast en daarmee cultiveren, zijn bepaalde eigenschappen minder of zelfs verloren gegaan. Dat is bij de Zwarte bij nog sterker aanwezig omdat op de Zwarte bijen nooit echt streng is geselecteerd.

Waarschijnlijk geldt het hoge VSH voor de Texelse populatie aangezien het een gesloten populatie is. Dit is onderzoek van Romée van der Zee.
https://library.wur.nl/ojs/index.php/bi ... view/15854
En er wordt niet gesproken over VSH, volgens Romée kan je niet meten wat er niet is. Volgens BartJan kan dat wel en is dit precies wat hij ziet als 75% VSH, maar toen moest de discussie ophouden. De Texelse bijen bij Romée hebben meer reproducerende mijten en zij denkt dat dat komt omdat ze in een heel slecht dracht gebied zit. Zo slecht dat er in die omgeving om die reden bijna geen imkers zijn. Dracht is heel belangrijk voor de gezondheid van de bijen.

Henk heeft Texelse bijen, maar ook nog andere, sowieso hybrides met oorsprong Carnica en Buckfast. Geen idee of hij zuivere Carnica's en Buckfasten heeft. Neeltje Jans is het bevruchtingsstation voor de Texelse bijen vanuit De Duurzame Bij. Om de paar jaar worden er nog nieuwe moeren van het eiland afgehaald bij imkers die ook niet behandelen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door Tieme » vr 08 feb 2019, 10:46

Hi MH,

BartJan heeft aangegeven dat de het VSH van de zwarte bijen die ze bestudeerd hebben een iets hoger aanvangsniveau lijkt te hebben dan Buckfast en Carnica. Dit kun je niet zo 1 op 1 doortrekken naar de gehele populatie. Of het daar voor geldt is niet bekend. Ook niet of dit dus geldt voor de Texelse bijenpopulatie.

Als de bijen op Texel beter overleven ondanks hogere aantallen reproducerende mijten is er iets anders aan de hand dan VSH. Het moet dan ook nog blijken of dit buiten Texel op de langere termijn ook geldt.

Vriendelijke groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » vr 08 feb 2019, 18:20

Dag Fish,
ik zou het eerder in VSH zoeken dan in de celmaat. Of zou er een link zijn tussen VSH en celmaat? Lijkt mij allemaal erg complex en veels te vroeg om nu al conclusies te trekken.
Vermoedelijkl heb je het wel gelezen, maar er is inderdaad een corrolatie tussen VSH en de kleine celmaat, het lijkt dat de kleine celmaat het VSH gedrag in de hand werkt, dus waarom niet een kleine celmaat gebruiken? Nee heb ik ja kan ik krijgen. 8)

Mvg John

Gebruikersavatar
flayed
Berichten: 170
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 20:03
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera mellifera De Enige Echte Bij
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door flayed » vr 08 feb 2019, 18:44

Dag Lippe,
De wijze woorden van Dylan hebben geloof ik de koppige Flayed uiteindeljik toch op andere ideeën gebracht daar waar mij dat niet lukte. Een zeer positieve ontwikkeling. Zou dat door zijn onderschrift komen waarin staat dat Dylan een PhD researcher is?
Helaas niet Lippe, Dylan spreekt een taal die voor mij "' this makes sense"" heeft. :D

Mvg John

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Beginnen met de zwarte bij (Apis mellifera mellifera)

Bericht door marc » vr 08 feb 2019, 19:10

VSH lijkt wel het toverwoord geworden te zijn.
Ik heb hier dan al 17 jaar VSH bijen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten