ervaring broedstoof

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Freek » za 13 apr 2019, 14:20

Ik heb drie jaar terug een tot broedstoof omgebouwde koelkast gekocht van Roelof1945.
Ik kreeg koninginnenteelt van mijn toenmalige p0 niet echt succesvol voor elkaar en heb op enige volken waar ik uitlopend broed van die moer in heb gehangen niet succesvol doppen weten te trekken.
Ik heb nu weer een mooie p moer en wil opnieuw proberen koninginnen te telen het lijkt me handig ze in de stoof uit te laten lopen en ben even aan het proefdraaien. Het werkt nog perfect. Er is een TS5000 PID thermostaat, een computerfan en een verwarmingselement in verwerkt zoals wel vaker in eigenbouw broedstoven. Ik moet de analoge hygrometer alleen beter ijken (geeft te hoog aan). Zit er alleen over te denken een plaat plexiglas achter het deurtje te maken zodat ik kan kijken zonder temperatuurval. Wanneer de kast dicht is blijft deze perfect op temperatuur maar door de deur zie je niks. Wanneer je de deur opent daalt de temperatuur snel een of twee graden en de vochtigheid met 10% vandaar het idee een extra doorzichtige deur achter de koelkastdeur.
788D2D6B-39A0-417A-9192-2AAB6423F6A8.JPG
IMG_1117.JPG
IMG_1120.jpg
Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Kroese » za 13 apr 2019, 15:04

Een digitale thermometer met de voeler aan een draadje kun je zotussen de deurrubbers heen steken, doe ik ook.
Dan kun je met een dichte deur meten en regelen.
34-35 graden is prima, het is beter een lagere temperatuur, dan hoger dan 35 -> 36 en hoger, dan gaat het snel mis.
Ze kunnen makkelijk 32-33 graden ook overleven, zeker als ze al zijn uitgelopen, dan kunnen ze zelf onder in de koelkast gezet worden, waar het een paar graden lager is.

De vochtigheid in de kast kun je wel vergeten, ik heb al jaren geen waterbak meer in de stoof, en de vochtigheid is altijd zo'n 55 60%
Ik doe hier dus helemaal niets aan.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Freek » za 13 apr 2019, 23:42

Het ding doet het goed.
Maar toch ben ik er nog niet helemaal klaar mee.
Ik wil maar in de schuur gaan broeden ik denk eigenlijk dat er niks mis kan gaan met de broedmachine maar vaak word brand door elektrische apparatuur veroorzaakt, voor het geval er toch wat mis gaat heb ik liever dat de schuur af fikt dan het huis.
Het ding is in koelkast vorm erg goed geïsoleerd dus ik denk dat ie het ook in de schuur goed zonder temperatuurschommelingen moet kunnen doen.

Freek

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door mick » ma 02 dec 2019, 13:17

Eindelijk afgemaakt met zo'n Alie-thermostaatje, alleen het verwarmingselement heb ik hier gekocht. Al de rest is recuperatie.
Nu dat ik weet dat alles werkt kan ik de bovenzijde nog afwerken.
broedstoofje.jpg

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Tieme » do 19 mar 2020, 19:55

Ik ben nu ook bezig er een te bouwen. Van een koelkast, een thermostaat, een fan en een verwarmingselement. Het wordt er een met spouw zodat de lucht goed kan circuleren. Ik zal wat fotos maken van het proces en deze plaatsen als het ding werkt.....

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Tieme » ma 23 mar 2020, 12:38

sorry mensen. Het ging zo mooi dat ik vergeten ben fotos te maken. Nu nog bezig de ts 5000 thermostaat in te regelen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Tieme » do 16 apr 2020, 08:12

Hi Mensen,

Er valt toch nog wat informatie te delen voor de beginnende broedmachine bouwer.

Ik had al basis een oude koelkast. Dit is een mooi klein tafelmodelletje. Ideaal zou je zeggen. Kan zijn.

Het nadeel ervan is dat het zo goed is geïsoleerd dat andere warmte bronnen dan die aan de thermostaat zijn gekoppeld de boel danig kunnen verstoren.

De kast is zo'n 40 liter en ik heb een 100 watt verwarmingselement. Om de warmte mooi te verdelen heb ik een ventilator. Ik kreeg de temperatuur maar niet stabiel en heb om die reden de thermostaat gewisseld. Omdat het probleem bleef heb ik toen eens gekeken wat er aan de hand kan zijn. Wat bleek? de ventilator genereerde heel veel warmte. Dit verstoorde alles dus behoorlijk.

Nu zit er een lichtere computerventilator in en is alles in orde.

Leuk werk hoor en niet echt moeilijk.

groeten,
Tieme

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Gert.valk » vr 17 apr 2020, 21:31

Ha Tieme, wat voor computerventilator heb ik nodig?
En wat voor verwarmingselement heb jij?

Hennie schrijft verwarmingselement van een koffiezetapparaat. Haal je deze er los uit?

Wil het ook gaan maken in een koelkast.

Mooi project

Hoor graag!

Hartelijke groet Gert Valk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Tieme » ma 20 apr 2020, 09:16

Hi,

Als ventilator heb ik er een besteld bij BOL. deze koste 7,78 inclusief verzending. Dit is een 12 volt drie pin ventilator. Een van de kabeltjes is schijnbaar van de toerenteller. Dus die moet bij aansluiten niet worden gebruikt. Voor de voeding haalde ik een 12 volt adapter bij de kringloop. Daar hadden ze ook ventilatoren. Dat is denk ik goedkoper.

Als verwarmingselement heb ik bij de www.kleinveeservice.nl een element van 100 wat gekocht. Ze hebben daar ook mooie thermostaten, ik heb de proportionele thermostaat en die houdt de temperatuur constant.

Het werk was verrassend simpel. Ik had in de koelkast een spouw ingebouwd en een verlaagd plafond. Daarin zit de ventilator. Het verwarmingselement had is eerst tegen de bovenkant van de koelkast aangeschroefd. Later heb ik er een busjes tussen gezet zodat de luchtstroom er beter langs kan.
broedmachine.jpg

Gert.valk
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 17 nov 2017, 20:44
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Gert.valk » di 21 apr 2020, 18:41

Heel hartelijk dank Tieme! Daar heb ik wat aan. Ik ga eerst een proef sessie doen in een heka broedmachine. Temperatuur schommelt tussen 34.4 en 34.7 graden. Dat zal wel goed gaan dan hoop ik. Luchtvochtigheid rond de 55% is dat hoog genoeg?
Lukt dit niet dan ga ik ook bouwen.
20200418_211115.jpg
Succes dit jaar met de teelt!

Vriendelijke groet,

Gert Valk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten