ervaring broedstoof

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

ervaring broedstoof

Bericht door mick » do 07 mar 2019, 15:53

Heeft iemand ervaring met onderstaande broedstoof?

https://www.jaeger-bruttechnik.de/de/sh ... n-230-volt

Kwam deze tegen via de zoekfunctie van het forum als link, maar meer info heb ik niet gevonden.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Tieme » do 07 mar 2019, 15:57

Ja, ik had deze vroeger als broedmachine en vele kuikens hebben het levenslicht gezien door de warmte van deze machine. Ik ben hem kwijt geraakt, maar zit er ook over te denken er weer eens een te kopen.

Ik zou voor de bijen liever een machine hebben waar ik teeltramen in kan hangen. Voor deze zal je nog iets moeten knutselen om de kooitjes stevig vast in te zetten.

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door mick » vr 08 mar 2019, 08:56

Eentje waar je teeltramen in kan hangen is waarschijnlijk wel wat handiger.
Misschien toch zelf ééntje in elkaar knutselen, ofwel wordt dat een project voor volgende winter. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

ps: kuikens laat ik uitbroeden door m'n schoonbroer, die heeft een grote volautomatische broedmachine :-)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Kroese » vr 08 mar 2019, 15:54

Tieme schreef:Ja, ik had deze vroeger als broedmachine en vele kuikens hebben het levenslicht gezien door de warmte van deze machine. Ik ben hem kwijt geraakt, maar zit er ook over te denken er weer eens een te kopen.

Ik zou voor de bijen liever een machine hebben waar ik teeltramen in kan hangen. Voor deze zal je nog iets moeten knutselen om de kooitjes stevig vast in te zetten.
Tieme, het is nu helemaal niet moeilijk meer om er zelf 1 te maken.
Neem een kleine tafelmodel koelkast, en bouw er een zeer precies thermostaat in die je je legio bij Ali kunt kopen voor nog geen 10 Euro.
Verwarmingselement van een oud koffiezet apparaat gebruiken, met een computer ventilator om de lucht te circulren.
Ik gebruik al 30 jaar zo'n eigenbouw kast, met regelaar die toen nog op de Zoemlijst rond zoemde. Draait nog steeds feiiloos. Koste toen aan onderdelen 35 gulden en vele uurtjes prutsen. Dit hoeft allemaal niet meer.
google maar eens:
"LEDSMITH LED Digitale Temperatuur Controller STC-1000 12 V 24 V 220 V Thermoregulator thermostaat"

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door oldtimer » za 09 mar 2019, 21:55

Ik heb een aantal MS broedmachines staan, voor bijv. kippen eieren, zijn nieuw maar heb ze al jaren staan, nooit gebruikt. 1 gebruik ik voor koninginnenteelt, de andere kan/kunnen weg.
Kan wel even een foto maken, als je het wat vind kun je hem overnemen. Ik ga er niet mee leuren, daarom staan ze al een aantal jaren hier.
In eier broedmachines is het altijd een beetje behelpen en frutselen, maar dit zijn nog behoorlijke machientjes. Ik heb een plaatje met gaten gemaakt voor de dopjes, die schuif ik erin op de plaats waar het keermechanisme normaal zit.
Allemaal heel voldoende voor een hobby teler. Er gaan bijna 40 doppen in, wat moet je in hemelnaam met 40 koninginnen als ze allemaal uitkomen. :lol:

Tieme schreef:Ja, ik had deze vroeger als broedmachine en vele kuikens hebben het levenslicht gezien door de warmte van deze machine. Ik ben hem kwijt geraakt, maar zit er ook over te denken er weer eens een te kopen.

Ik zou voor de bijen liever een machine hebben waar ik teeltramen in kan hangen. Voor deze zal je nog iets moeten knutselen om de kooitjes stevig vast in te zetten.
Bijlagen
Broedmach MS.jpg
Laatst gewijzigd door oldtimer op zo 10 mar 2019, 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Alexander (Lex)

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door mick » zo 10 mar 2019, 13:25

Hoi Hennie, ik heb die thermostaat eens gegoogeld, die is echt spotgoedkoop, misschien toch een projectje voor in het kort..

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Kroese » do 11 apr 2019, 12:09

Voor de kleinere imker?
Een hele goedkope oplossing is een broedstoof om kippen eieren uit te broeden te gebruiken voor doppen uitbroeden.

googel een op "30-64-Eggs-Electronic-Digital-Incubator-Hatcher-Automatic-Incubation-Chicken-Duck-And-Goose-Incubator-12V-220V"
plastic doos van 28 euros op 12 en 220 V. Kun je ook nog op de sigaren aansteker aansluiten voor vervoer van bv doppen of koninginnen.

Of googel op "20 Position Automatic Digital Family Eggs Incubator Chicken Poultry Hatcher Foam Waterbed Incubator Farm Incubation Tools 12V"
piepschuim doos met de zelfde regelaar voor €18,-

Voor dat geld kun je zelf niks meer gaan maken.

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Freek » vr 12 apr 2019, 20:11

Ook heel simpel bijv voor acht zwermcellen die in nicot kooitjes zijn gestopt.

https://www.bol.com/nl/p/broedmachine-m ... oductImage

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Kroese » vr 12 apr 2019, 21:21

Leuk ding voor kinderen om de eieren uit te zien komen, maar ook om een aantal nicot kooien in te zetten.
Heeft geen 12V voor onderweg, maar dat is voor weinig imkers belangrijk.

Paul.zwartepoorte
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 04 mar 2019, 20:27
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Buckfast ligustica Pmoeren en F1
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Paul.zwartepoorte » za 13 apr 2019, 07:37

Mijn stoof
Bijlagen
FB_IMG_1555133819539.jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten