Aanname percentage VBA

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » vr 03 mei 2019, 20:51

johan schreef:Beginnen met de meest voor de hand liggende vraag:is je verzamelbroedaflegger wel hopeloos moerloos? Ben je zeker dat je alle redcellen hebt gebroken 9 dagen na het maken van de VBA en dat je geen zwermcellen hebt overgehangen in je VBA? In het laatste geval zou er inmiddels al een jonge moer in de VBA kunnen rondlopen. In het eerste geval hebben ze redcellen genoeg, waardoor de nood om larfjes te voeden niet voldoende aanwezig is. Immers, de redcellen zullen over 2 dagen uitgelopen zijn.
Advies: alle ramen afkloppen en controleren op moerdoppen.
Ik kweek reeds enkele jaren koninginnen in VBA tot volle tevredenheid. Maar als je 1 dop mist, dan ben je gezien . Dat is het nadeel.
Vervolgens plaats ik een voederbak op het voergat net boven het teeltraam. Dat teeltraam moet dus in de bovenste romp tussen 2 ramen gesloten broed hangen zodat de temperatuur gegarandeerd is. In de voerbak geef ik elke dag (vanaf overlarfdatum -1 tot dag inkooien van de doppen) 500g honing aangelengd met 500ml lauw water.
Ik heb eergisteren 40 larfjes overgelarfd. Ik schat dat er 38 aangenomen zijn.
Ben er zeker van bewust dat als ik 1 dop over het hoofd zie dat het dan afgelopen is dus dat zal het niet zijn geweest. Had alle ramen afgeklopt voordat ik de doppen had gebroken. Maar ik heb vandaag een nieuwe ronde gedaan en kijk morgen weer wat het wordt.

Dat dagelijks voeren van een VBA, welke wijsheid zit daar achter?

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » vr 03 mei 2019, 20:55

Lippe schreef:
@HoningBij, je kunt inderdaad altijd nog gaan nalarven, maar met deze temperaturen had ik dat niet gedaan. Doe je dat, dan moet je wel die doppen markeren, omdat de datum van inkooien en uitlopen jonge q dan ook opschuift.
:handgestures-thumbup:

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » vr 03 mei 2019, 21:03

Lippe schreef:

Hou je de afleggertjes ook nog een dag of 2 / 3 dicht of laat je ze gewoon open staan?
Kan iemand hier de voor en nadelen opnoemen ten opzichte van elkaar? Bvd!

Lippe

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Lippe » za 04 mei 2019, 09:31

Omdat er geen broed en een jonge q in zit die nog ruikt als een gewone werkbij loop je het risico dat het kastje leegzwermd en bij een andere q naar binnen kruipen die net iets lekkerder ruikt. Daarom even 2 nachten koel zetten om ze laten harmoniseren.
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, sommigen doen dat niet.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » za 04 mei 2019, 12:00

Lippe schreef:Omdat er geen broed en een jonge q in zit die nog ruikt als een gewone werkbij loop je het risico dat het kastje leegzwermd en bij een andere q naar binnen kruipen die net iets lekkerder ruikt. Daarom even 2 nachten koel zetten om ze laten harmoniseren.
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn, sommigen doen dat niet.
Dank voor je uitleg.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door johan » za 04 mei 2019, 16:07

Honing_Bij schreef: Dat dagelijks voeren van een VBA, welke wijsheid zit daar achter?
Er moet voldoende dracht gesimuleerd worden zodat de werksters het gevoel hebben in overdaad te leven en de voedersapstroom optimaal blijft. Bovendien, door de voeropening net boven het teeltraam te zetten komen alle bijen langs dat teeltraam waardoor ook de temperatuur rondom de doppen optimaal is en de afstand tussen voedselbron en afgeven van voedersap minimaal is.
Niet iedereen zal het nut hiervan erkennen maar kastklimaat en het leven in weelde is enorm belangrijk.

Honing_Bij
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 01 mar 2019, 02:33

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Honing_Bij » za 04 mei 2019, 22:01

Ik zal even een update geven van mijn andere ondernemingen in de VBA. Eerste overlarving was op 1mei en de volgende dag waren er 5 van de 18 aangeblazen. 3mei nog een keer over gelarft en vandaag gekeken naar de resultaat en er waren 4 van de 13 aangeblazen en tot mijn verbazing waren er 2 die eerder aangenomen waren verdwenen, geen larfjes meer te zien in het pap. Dus totaal 7 van de 18 in 2x overlarven :think:

Nu rest mij de vragen hoe het komt dat er zo weinig is aangenomen en hoe het komt dat er 2 zijn verdwenen die eerder in het gelei zat? Moet ik nog verder gaan met overlarven of heeft die nog weinig zin?

Moet er wel bij zeggen dat ik de voorafgaande dagen niet heb gevoerd via het voergat tot vandaag omdat ik dacht dat de voer die hun ter beschikking hebben in het volk voldoende is.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Lippe

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door Lippe » zo 05 mei 2019, 08:56

Waarom je aanname zo laag is snap ik ook niet, Tieme heeft hier al een aantal oorzaken voor genoemd. Dan zouden we ieder detail van je hele VBA proces moeten weten en dan nog kom je er waarschijnlijk niet achter. Ik zit zelf nog te denken aan te veel oude bijen en dus te weinig jonge.

Vwb het voeren is het belangrijk zoals Johan de redenen al aangeeft. Ik hoor ook wel eens dat dagen vóór het overlarven al gevoerd wordt en niet alleen van -1 tot +5.

Dat op dag +2 toch nog larven worden geruimd die eerder nog in de pap lagen gebeurd ook wel, heb het zelf ook gehad.

Of je verder wilt nalarven is aan jou. Hoeveel Q's wil je?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Aanname percentage VBA

Bericht door johan » zo 05 mei 2019, 11:40

Volgens mij heeft overlarven in deze VBA niet veel zin meer aangezien de eerste doppen al gesloten zijn. Het zal zaak zijn deze in te kooien voor ze ingebouwd of terug afgebeten worden (in het geval er toch een jonge koningin geboren is /wordt.

Voeren kan inderdaad al vroeger dan dag -1. Belangrijk is wel dat er Minimaal gevoerd wordt tijdens het voederstadium van de larve om zo de larve optimaal te voeden. Voor en na is tevens belangrijk voor de aanname (voor) en het warmhouden (na). Anders loop je de kans dat een laag percentage van de doppen effectief uitloopt.

Larven die niet blijken te voldoen worden op dag 1, 2 of 3 geruimd. Wanneer tijdens de voederfase van de larven een koningin wordt geboren worden doorgaans alle larven opgeruimd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten