Zwarte bij? Hoe kom je daar bij?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Zwarte bij? Hoe kom je daar bij?

Bericht door gerard.b.w.vos » di 18 jun 2019, 18:46

In deze rubriek bijenrassen een vraag die dan over rassen gaat.
Mocht een zwermpje ophalen in een buurt waar werkelijk in de verste verten geen bijenvolken, resp. imkers bekend zijn volgens de melding.
In de regio Eemster/Leggelo, hier en daar een huisje en daar blijft het wel bij.
Een gebied waar men elkaar nog kent :o

De bijtjes zijn voor wel 90% zwart en een enkel dar die ook in het zwermpje meekwam zijn helemaal zwart.
Zwermpje kwam rond twaalven in de tuin aan en is een mooi rustig en voorbeeldig volkje(tot nu toe :D )
Maar hoe kan een leek nu zien/weten/constateren of je hier te maken kan hebben met de zwarte bij.

Gezien de grote is mijn vermoeden dat het afkomstig zou kunnen zijn van een natuurvolkje de omgeving in ogenschouw nemende.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Lippe

Re: Zwarte bij? Hoe kom je daar bij?

Bericht door Lippe » di 18 jun 2019, 19:55

Dat kun je niet op het oog, slechts met de bekende methoden.
Overigens is een zwerm altijd lief, hongerzwermen en zwermen die al dagen hangen daargelaten.
Ben benieuwd hoe de ware aard van het beestje zich openbaard wanneer het volk op sterkte is.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: Zwarte bij? Hoe kom je daar bij?

Bericht door MH1995 » zo 23 jun 2019, 19:53

Dat kun je aan het uiterlijk niet zien. Mijn eerste volk liet ik zwermen voor in mijn TBH. Dit volk had een gele moer met werksters met gele ringen en zwarte uitziende bijen. Toen dit volk 3 weken in de TBH zat was er een stille moerswissel. De moer was pikzwart en geen enkele nakomeling had nog iets van gele bandjes. Voor mij waren het toen Zwart uitziende bijen. Toch was de herkomst voor mij bekend en waren het carnicabastaarden. Nu ik zelf Zwarte bijen heb zou ik ze misschien niet meer Zwart vinden.
Je kan zelf de bijen bekijken en de vleugels meten. Zwarte bijen, we hebben het dan over Apis mellifera mellifera, hebben dunne viltbanden, en een plomp/rond achterlijf, gele ringen zijn niet toegestaan, hoogstens kleine hoekjes, dit is iets wat bij mijn F1’s meteen te zien is, ook het plompe achterlijf is weg. Als je vleugels meet moet de cubitaalindex tussen de 1,3-2,1 liggen met een gemiddelde van 1,7. De discoïdaalverschuiving moet ten alle tijden negatief zijn (dit is voor zover bij mij bekend het enige ras wat dat heeft) en de hantilindex ligt tussen de 0.700-0,923. Maar met maar een klein beetje hybridisatie (5-10%) kan een hele populatie een andere uitslag hebben.

Lippe: zelf ooit een zwerm bij mij bij de blauwe bessen geschept, ik kon niet meer in de bijenhal komen. Moet er wel bij zeggen dat het er altijd armoeitroef is. Geen idee of dat een hongerzwerm was, vermoed eerder de eigenschap van het volk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten