Broeder Adam starter

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » vr 13 nov 2020, 08:08

Daar heb ik op een andere plek wel wat over gelezen. Bij Karl Weiss. Die geeft aan dat de aanname steeds minder wordt en de kwaliteit van de koninginnen ook. Dit kan worden verholpen door steeds opnieuw uitlopend broed en stuifmeel te geven. Overigens wordt vaak gezegd dat twee keer (dus 2 x 5 dagen wel moet kunnen zonder kwaliteitsverlies, maar waar wordt het dan mee vergeleken?). Omdat dit een methode is om juist goede koninginnen te kweken zou ik het niet veranderen en weer aan kwaliteit inboeten. Als het een goed idee was om het intensiever te gebruiken zou ik verwachten dat juist Mike Palmer dat ook zou doen. Maar die heeft juist specifiek de 16 dagen rotatie, waarbij hij aangeeft dat iets langer waarschijnlijk beter is.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » wo 19 mei 2021, 11:40

Inmiddels heb ik het pleegvolk 11 dagen geleden opgebouwd zoals omschreven: 12 ramen met broed Dadant onderin en daar ook de moer, moerrooster en 11 ramen met broed Dadant boven in (hadden er ook 12 kunnen zijn).

Maandag heb ik de boel doorgelopen om de doppen te breken. Boven het rooster waren wat redcellen voorhanden. Die zijn allemaal uitgebroken.
Onderin waren zwermcellen voorhanden. Die zijn ook allemaal uitgebroken.

De kast zit nu al propvol bijen. Morgen gaan de 60 larfjes er in. De bak boven het rooster wordt het pleegvolk en komt op de bodem op de originele plek. De bijen van de onderbak komen er allemaal bij in (op een tweetal ramen met de moer en opzittende bijen na). Er is dan een pleegvolk met een grote hoeveelheid hopeloos moerloze bijen dat ook nog in zwermstemming verkeert. De aflegger met moer zet ik zolang ergens anders neer.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Broeder Adam starter

Bericht door rdeimker » ma 24 mei 2021, 08:31

Tieme schreef:
wo 19 mei 2021, 11:40
Inmiddels heb ik het pleegvolk 11 dagen geleden opgebouwd zoals omschreven: 12 ramen met broed Dadant onderin en daar ook de moer, moerrooster en 11 ramen met broed Dadant boven in (hadden er ook 12 kunnen zijn).

Maandag heb ik de boel doorgelopen om de doppen te breken. Boven het rooster waren wat redcellen voorhanden. Die zijn allemaal uitgebroken.
Onderin waren zwermcellen voorhanden. Die zijn ook allemaal uitgebroken.

De kast zit nu al propvol bijen. Morgen gaan de 60 larfjes er in. De bak boven het rooster wordt het pleegvolk en komt op de bodem op de originele plek. De bijen van de onderbak komen er allemaal bij in (op een tweetal ramen met de moer en opzittende bijen na). Er is dan een pleegvolk met een grote hoeveelheid hopeloos moerloze bijen dat ook nog in zwermstemming verkeert. De aflegger met moer zet ik zolang ergens anders neer.
Met het huidige weer, hoe denk je dat de resultaten zullen zijn?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » di 25 mei 2021, 07:59

heel goed. De bijen zitten binnen en worden niet afgeleid door dracht. Ik ga vanmiddag de kooitjes plaatsen.

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door RutgerV » di 25 mei 2021, 11:55

Iwe schreef:
do 12 nov 2020, 08:49
Rutger,
Aangezien jij met deze methode veel ervaring hebt, enkele vraagjes;
Ik neem aan dat, bij jouw, de gesloten doppen na 5 dagen naar een broedstoof gaan. Hoe vaak kan je dan het pleegvolk gebruiken, dus hoeveel nieuwe reeksen larfjes kan je inhangen met hetzelfde resultaat/kwaliteit ?
Hoe herstel je nadien het pleegvolk, na de kweek?

Groetjes
Ik gebruik zo'n starter inderdaad wel eens een tweede keer. Vaak ook maar 1 keer. Ook mijn ervaring is hoe vaker je hem gebruikte hoe slechter de aanname en verzorging vd larven.

Ik beschik over veel volken dus voor mij is dat makkelijk. Ik reserveer gewoon 1 stand met 15/20 kasten die ik 1 voor 1 afwerk. De ramen met broed die ik overhou uit de onderbakken van de starters zet ik boven een rooster op het volk ernaast en 10 dagen later is dat mijn volgende starter. Zo werk ik de hele rij af.

Als ik een starter 2 keer gebruik gaan inderdaad na 5 dagen de doppen eruit en boven het rooster (wel tussen broedramen) in een ander volk, niet in de broedstoof, die gebruik ik alleen maar vanaf dag 10 omdat de doppen anders te fragiel zijn. Als de koninginnen uitlopen en ik heb nog geen bevruchte koninginnen laat ik 1 koninginnetje in de starter uitlopen. Als ik al wel bevruchte koninginnen heb voer ik een bevruchte koningin in. Zo'n oude starter zit nog tjokvol met bijen en als die direct weer door kunnen met een bevruchte koningin zijn ze binnen no time weer op topsterkte. Ook loop je niet het risico dat ze niet terugkomt van bruidsvlucht en het je een mooi volk kost.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » di 25 mei 2021, 14:02

Hi Rutger,

Ik wil graag een keer komen kijken.

Hier is me opgevallen dat dit type pleegvolk de doppen beter met gelei dan dopjes die, na te zijn aangeblazen in de starter, tussen moerrooster in een pleegvolk worden gehangen. Ik verwacht dus ook betere koninginnen.

Er waren niet zo veel doppen aangenomen als ik had verwacht. Dat kan aan twee dingen liggen: ik gebruik de kleinste larfjes en die beschadigen wat makkelijker (lompe imker) of het volk was nog niet zo sterk als zou kunnen. Het volk wat ik heb gebruikt als basis kon nog wel iets sterker zijn. Toch ben ik alleszins tevreden met het resultaat tot nu toe. 1 juni maar eens kijken hoe de moeren er uit zien.

groeten,
Tieme

Bhilly
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 15:21
Imker sinds: 1972
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Bhilly » wo 26 mei 2021, 21:27

Ook ik heb na het boek van de Broeder gelezen te hebben en Mike bekeken te hebben een Broeder Adam starter gemaakt. Bovenop 11 ramen in VBA. Onder een sterk volk 22 r en HK en al belegde doppen.

Zondag 16 mei (boven) doppen gebroken; slechts 2 speeldoppen; woensdag 19 mei (onder)volk 12 r afgeklopt in VBA en die met moerrooster op de bodem. Flinke baard in de loop van de dag. Na ruim 5 uur dertig larfjes ingehangen.
Hele tijd veel onrust en vooral van de vliegbijen. Ligt vlg mij ook aan het rooster op de bodem. Al met al van de 30 larven slechts 5 ingekooid. Teleurgesteld. MR op de bodem moet wel ivm ongewenst bezoek of laten jullie dit rooster weg?

Nu een nieuwe tweede starter voor volgende ronde. Start zaterdag 29 mei.
Andere overlarfnaald gekocht en meer aandacht voor overlarven. De dopjes niet natmaken of met was behandelen?
Nog andere tips?
Ben Hilderink
Carnica imker te Zutphen
Lid BeeBreed

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » do 27 mei 2021, 10:59

Ben,

lees ik het goed dat onderin al belegde doppen waren op het moment dat je de VBA er op zette? Wat heb je daar mee gedaan? Hoe lang heb je gewacht voordat de VBA beneden kwam?

Dopjes moet je niets mee doen. Niet nat maken en ook niet met was behandelen.
Het kan uiteraard ook aan je overlarf techniek liggen.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » wo 02 jun 2021, 08:51

Hi Ben, Misschien nog ten overvloede. Maar bij zo'n lage aanname is er meestal sprake van een moer in het pleegvolk. Maar het overlarven zelf kan ook het probleem zijn.

Hier zijn de moeren gisteren precies volgens schema uitgelopen en het zijn mooie koninginnen geworden en is zit ook minder variatie in grootte dan bij het werken met starter / moergoed pleegvolk. Ik ben er zeer tevreden mee. Ook waren op deze manier de pleegvolken goed voor 40 EWK's en zijn ze na het terugzetten van de aflegger met de moer weer sterk genoeg om flink broed aan te zetten voor de aflegger straks.

Een prima systeem dus.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » wo 09 jun 2021, 08:59

Even over het resultaat:

De moeren waren uniform van kwaliteit. Bij moergoede pleegvolken heb ik toch vaak variatie in grootte. Er zat ook wel een uitschieter tussen. Dat wordt mijn doel voor de volgende keer allemaal van die knoeperts. Misschien door minder larfjes aan te bieden.

Maar, de conclusie is dat het prima heeft gewerkt en het pleegvolk is no ook nog groot (na het aftappen van 5 liter bijen voor de EWk's) dus goed systeem.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten