Broeder Adam starter

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » vr 06 nov 2020, 13:19

Beste mensen,

Volgend jaar wil ik in de teelt iets nieuws gaan proberen.

Wat ik wil doen is een starter/pleegvolk maken zoals broeder Adam dat deed. Voor wie het niet kent in het kort: Op een sterk volk op 12 ramen Dadant (waarvan 8-10 ramen broed) komt een moerrooster en daarop 10 ramen gesloten broed met opzittende bijen van een ander volk. De bedoeling hiervan is om een supersterk volk te maken dat wil gaan zwermen.
Na 9 dagen worden de doppen in de bak boven het rooster gebroken. Na nog eens 4 dagen wordt het pleegvolk klaar gemaakt. Op de plek waar het geheel stond komt een bodem en broed kamer met daarin 2 ramen voer (vooral ook stuifmeel) en de 10 ramen broed van boven het rooster (12-raams Dadant). Uit het deel onder het rooster worden nog extra bijen afgeveegd in het pleegvolk. De moer met het restant van het volk wordt op een andere locatie gezet.

Het pleegvolk is nu supersterk. Alle vliegbijen en het grootste deel van de jonge bijen zitten in het pleegvolk. Bovendien is het volk is zwermstemming gekomen. Naar het schijnt is dit het ideale moment om larfjes in te hangen, en er kunnen er een hoop in (60). Er moet vloeibaar gevoerd worden.
Naar verluidt levert zo'n starter / pleegvolk hele mooie grote koninginnen.

Heeft iemand ervaring met zo'n supersterk pleegvolk?

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Fish » vr 06 nov 2020, 13:48

Ik heb wel sterke pleegvolken gemaakt door een (simplex) 2e bk met gesloten broed toe te voegen, maar het vervolg was anders. Mijn tweede helft ziet er uit als het verplaatsen van het open broed naar boven, en daar de doppen tussen te hangen. Moergoed pleegvolk dus. Met het verwijderen van de ruimte en de moer zoals je omschrijft zelf geen ervaring mee, maar lijkt mij dat het geen leuk of eenvoudig klusje is in zo'n overvolle kast.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door BenSDC » za 07 nov 2020, 08:58

Ha Tieme, deze methode pas ik wel toe zowel met spaarkasten als met dadant. Prima methode voor grote series. Gegarandeerd succesvol mits goed uitgevoerd. Deze broeder Adam methode kun je ook terugvinden in mijn imkerboek. Groet , Ben

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Iwe » za 07 nov 2020, 09:23

Tieme,
Mike Palmer gebruikt deze methode, en zelfs nog wat verberterd, ook en is bekend om de kwaliteit van z'n Q's.
Bekijk eens volgende lezing van hem;
https://www.youtube.com/watch?v=R7tinVIuBJ8

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » ma 09 nov 2020, 07:52

Heren dank jullie wel.

Ik ga het gewoon proberen. Wat ik hoop te bereiken is grotere koninginnen dan ik tot nu toe kweek. Ik heb namelijk wel eens wat gekocht bij een professionele kweker en die moeren waren groter dan ik meestal tegenkom. Het moet mogelijk zijn voor mij om daar nog een kwaliteitsverbetering te behalen. Ik stap om die reden af van 3-raams starters en moergoede pleegvolken.

Ik zal proberen er een rapportage van te maken. Wellicht met parallel een andere methode die ik vaak gebruikt heb.

groeten,
Tieme

RutgerV
Berichten: 144
Lid geworden op: do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds: 2008
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door RutgerV » di 10 nov 2020, 09:41

Ik gebruik deze methode om grote hoeveelheden koninginnen te kweken. Ik kweek, voor eigen gebruik en verkoop, jaarlijks enkele duizenden koninginnen. Ik werk wel met spaarkasten. Ik pak een sterk volk op 22 ramen, zet hier nog een bak met 11 ramen broed bovenop, en na 9 dagen zet ik deze bak op een bodem op de oude plek en sla ik alle bijen uit het volk af in die ene bak. De koningin gaat met een raampje bijen in een zesramer, bakje voer erop en daar kijk ik dan de eerste maand niet meer naar om. De bak op de oude plek stroomt dan over van de bijen. Na een uurtje of 3 gaan er tussen de 65 en de 100 larven in. Aanname ligt zo rond de 95% en koninginnen van rond de 280mg kom ik met enige regelmaat tegen. Ik wil geen andere methode.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » di 10 nov 2020, 11:04

Hi Rutger,

Precies om die reden van de grootte wil ik dit ook gaan doen. De genetische achtergrond is wel goed. De haalbare verbetering zit hem nu vooral in de teelt. Ik ga er vanuit dat de zwaardere koninginnen langer meegaan en grotere broednesten / volken zullen hebben.

groeten,
Tieme

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Iwe » do 12 nov 2020, 08:49

Rutger,
Aangezien jij met deze methode veel ervaring hebt, enkele vraagjes;
Ik neem aan dat, bij jouw, de gesloten doppen na 5 dagen naar een broedstoof gaan. Hoe vaak kan je dan het pleegvolk gebruiken, dus hoeveel nieuwe reeksen larfjes kan je inhangen met hetzelfde resultaat/kwaliteit ?
Hoe herstel je nadien het pleegvolk, na de kweek?

Groetjes

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Tieme » do 12 nov 2020, 10:25

Hi Iwe,

In het verhaal van Mike Palmer, geeft hij aan dat hij de bak met de moer weer op de plek van het pleegvolk zet, Pleegvolk er bovenop en dan weer extra broed zodat het volk elke 16 dagen voor de teelt gebruikt kan worden.
Ik ben benieuwd wat Rutger doet.

Groeten,
Tieme

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Broeder Adam starter

Bericht door Iwe » do 12 nov 2020, 19:21

Zoals bij Mike P dient het pleegvolk ook als finisher ipv een broedstoof of honingzolder van een ander sterk volk. Door de gedekselde periode te voorzien van extra broed kan hij het pleegvolk onbeperkt lang gebruiken maar je hebt elke 16 dagen wel weer een hoop werk om alles te herschikken. Je hoofdvolk zal ook de zwermplannen ernstig nemen als alles weer 10 dagen samen staat.
In die 16 dagen kan je eigenlijk ook 3 keer een overlarf-reeks laten voeden en sluiten. Ik vraag me af hoelang een eenmalige opstelling, larven kan vormen tot Q's van goede kwaliteit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten