Starten met Koninginneteelt

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Starten met Koninginneteelt

Bericht door d.hentenaar » ma 08 mar 2021, 14:40

Hallo iedereen,

Zou graag jullie mening willen horen of t onderstaande scenario haalbaar is.
Aangezien ik het principe van startervolk en een pleegvolk nogal een hoop gedoe vind, wil ik proberen om deze 2 te combineren in een 5-raamskast.

Ik heb beschikbaar:

[*] 1 keer 5-raams spaarkast (met voldoende ventilatie gaten)
[*] 4 keer een 2-raams spaarkastje (i.p.v. een apidea kastje zodat het overzetten naar een grotere kast wat makkelijker gaat.)
[*] 1 keer een teeltraam met 2 x 5 nicot dopjes in de was gedoopt.


Wat ik wil doen:

[*] Maken van een redelijk grote schudzwerm met alleen jonge bijen
[*] De schudzwerm eerst behandelen tegen varoa waarna de bijen in de 5-ramer gaan
[*] Ze krijgen een raam met vers stuifmeel, een raam met honing en 2 keer een raam met een kunstraat om uit te bouwen
[*] Van 1 van mijn P0 moeren neem ik een raam met jonge eitjes/larfjes
[*] Via de cell-punch methode zet ik tien cellen met jonge larfjes op de nicot dopjes die daarna in de starter/pleegvolk kast gaan
[*] Na een week hoop ik minimaal 5 aangenomen doppen te zien
[*] De bijen uit de 5-raams kast wil ik vervolgens verdelen over de 4 x 2-raams spaarkastjes waarna ieder een Koninginnencel mee krijgt

Is het realistisch om te denken dat 5 moerdoppen kunnen worden gehaald met een klein starter/pleegvolk kastje ? In de meeste beschrijvingen of filmpjes op YT worden namelijk vaak 10-raams kasten of groter gebruikt echter plaatsen ze daarin vaak wel veel meer doppen.

Hoor het graag.


met vriendelijke groet,

Danny
Starter en 2-ramers.jpg

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Starten met Koninginneteelt

Bericht door Tieme » ma 08 mar 2021, 18:04

Hi Danny,

Er is nogal veel over te zeggen:

1 Bijen een week opsluiten in een starter is niet zo'n goed idee. De bijen hebben daar erg onder te lijden.
2 'Redelijk groot' is een vage kreet. Dit zou minstens een 1/3e 10-liter emmer moeten zijn voor zo'n grote starter.
3 Als je dop al 5 dagen voor het uitlopen aan een klein volkje geeft wordt die waarschijnlijk niet goed warm gehouden en de dop loopt dan niet uit.
4 Starters moet je niet behandelen vlak voor ze de larfjes krijgen; oxaalzuur is schadelijk voor larfjes.

Als je de starter een hoop werk vindt kun je beter wat anders proberen.

Je probleem is om op een makkelijke manier aan 5 mooie doppen te komen.

Als je 5 volle ramen broed + bijen verzameld en de bijen van nog eens 5 ramen (zonder moer) en daarmee een dik broedafleggervolkje maakt in een 6-ramer, kun je na 9 dagen de doppen breken en dan je larfjes in hangen. op andere stand zetten, moerrooster voor vlieggat. Dat worden vast wel 5 of meer doppen. Dan heb je meteen ramen met bijen voor je tweeramers. De tweeraamskastjes zou ik vullen met een raam uitlopend / gesloten broed met bijen en een raam voer met bijen en een dop van 11 dagen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groeten,

Tieme

d.hentenaar
Berichten: 41
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:03
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Starten met Koninginneteelt

Bericht door d.hentenaar » za 13 mar 2021, 11:40

Hoi Tieme en dank voor jouw tips en info.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten