vroeg reserve koninginnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

vroeg reserve koninginnen

Bericht door A.A. Staals » zo 10 apr 2022, 11:10

Komende dagen wordt het mooi weer. Je kunt die gebruiken om alvast wat koninginnen in reserve te krijgen.
Je hebt wel een goed sterk volk nodig en er moet op de stand gesloten darrenbroed aanwezig zijn.
Je gaat als volgt te werk:
- Plaats de koningin onder een rooster.
- Hang een teeltraam boven het rooster tussen ramen met broed. Na 4 uurtjes kijken wat aangenomen is (in voedersap ligt) en de leeg gemaakte cellen
opnieuw van een larfje voorzien. Des gewenst kunnen na het sluiten de doppen naar de broedstof en gelijktijdig bied je een nieuw teeltraam met
larfjes aan.
- Scherm gesloten doppen af (4e?5e dag) met kluisje met een beetje voer erin.
- 11e?12e dag koninginnen in bevruchtingskastje plaatsen met wat bijen.

Als het weer meezit einde eerste week van mei leggende koningin.

ad staals

Marije_en_Bas
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door Marije_en_Bas » zo 10 apr 2022, 22:09

Mag ik hier een vraag stellen die niet helemaal aan sluit op het thema van de opening post, maar er vandaag wel op aan sluit?

Vanmorgen zijn wij de bijen naar het fruit gaan brengen maar volk twee was aan het zingen. Prachtig tuten en kwaken. Dit volk hebben we thuis gelaten en daar ben ik net in gaan kijken.
Geen eitjes, geen larven en gemarkeerde Q niet gezien. Drie uitgelopen doppen. 21 nog heel... Heel erg groot volk. Ik heb afsplitsers gemaakt. Één afsplitsing met twee Q doppen waar ik later een Q in uit heb laten lopen. En één afsplitsing waarin ik alleen een Q heb uit laten lopen. Daarna heb ik alle doppen van het hoofdvolk verder gebroken.
Ik heb 15 rond lopende darren gezien en ongeveer 50 gesloten darren cellen...
Zou dat voldoende kunnen zijn voor een bruidsvlucht straks of is het hele verhaal eigenlijk kansloos?

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door A.A. Staals » ma 11 apr 2022, 08:30

Marije_en_Bas schreef:
zo 10 apr 2022, 22:09
Mag ik hier een vraag stellen die niet helemaal aan sluit op het thema van de opening post, maar er vandaag wel op aan sluit?

Vanmorgen zijn wij de bijen naar het fruit gaan brengen maar volk twee was aan het zingen. Prachtig tuten en kwaken. Dit volk hebben we thuis gelaten en daar ben ik net in gaan kijken.
Geen eitjes, geen larven en gemarkeerde Q niet gezien. Drie uitgelopen doppen. 21 nog heel... Heel erg groot volk. Ik heb afsplitsers gemaakt. Één afsplitsing met twee Q doppen waar ik later een Q in uit heb laten lopen. En één afsplitsing waarin ik alleen een Q heb uit laten lopen. Daarna heb ik alle doppen van het hoofdvolk verder gebroken.
Ik heb 15 rond lopende darren gezien en ongeveer 50 gesloten darren cellen...
Zou dat voldoende kunnen zijn voor een bruidsvlucht straks of is het hele verhaal eigenlijk kansloos?
Dat gaat goedkomen.

ad staals

Marije_en_Bas
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2018, 16:08
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door Marije_en_Bas » ma 11 apr 2022, 08:41

Dankjewel Ad voor deze bekijk kort maar krachtige bevestiging! We wachten af... Maar wel met enig optimisme.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door A.A. Staals » ma 18 apr 2022, 15:47

A.A. Staals schreef:
zo 10 apr 2022, 11:10
Komende dagen wordt het mooi weer. Je kunt die gebruiken om alvast wat koninginnen in reserve te krijgen.
Je hebt wel een goed sterk volk nodig en er moet op de stand gesloten darrenbroed aanwezig zijn.
Je gaat als volgt te werk:
- Plaats de koningin onder een rooster.
- Hang een teeltraam boven het rooster tussen ramen met broed. Na 4 uurtjes kijken wat aangenomen is (in voedersap ligt) en de leeg gemaakte cellen
opnieuw van een larfje voorzien. Des gewenst kunnen na het sluiten de doppen naar de broedstof en gelijktijdig bied je een nieuw teeltraam met
larfjes aan.
- Scherm gesloten doppen af (4e/5e dag) met kluisje met een beetje voer erin.
- 11e/12e dag koninginnen in bevruchtingskastje plaatsen met wat bijen.

Als het weer meezit einde eerste week van mei leggende koningin.

ad staals
Niemand geprobeerd?

Toch wel. Iemand die ik via WhatsApp begeleid heeft het gedaan. Met goed resultaat.
IMG_7138 copie.PNG
ad staals

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door mgobbels » ma 18 apr 2022, 17:36

25 van de 40een zeer goed resultaat in twee volken!
Math

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door mgobbels » ma 18 apr 2022, 18:30

Ik heb dit gedaan in twee volken, de koningin in de onderbak, koninginnenrooster geplaatst en broed naar boven en larfjes tussen ingehangen met als resultaat 25 van de 40 aangetrokken doppen .

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door Primus » di 19 apr 2022, 18:52

Ad Staals,


Ik gebruik deze techniek al verschillende jaren en gaat altijd goed. Als je wacht tot een volk zelf bijna zwerrijp is dan lukt het soms om wel bijna 100% te halen ze trekken dan alle larven praktisch aan. Ik vraag me soms af waarom sommige imkers er zo'n ingewikkeld programma op na houden om wat moeren te kweken. Deze methode is ideaal als je geen grote hoeveelheden moeren moet kweken.

Met vriendelijke imkergroet CP

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: vroeg reserve koninginnen

Bericht door A.A. Staals » di 19 apr 2022, 20:25

Primus schreef:
di 19 apr 2022, 18:52
Ad Staals,


Ik gebruik deze techniek al verschillende jaren en gaat altijd goed. Als je wacht tot een volk zelf bijna zwerrijp is dan lukt het soms om wel bijna 100% te halen ze trekken dan alle larven praktisch aan. Ik vraag me soms af waarom sommige imkers er zo'n ingewikkeld programma op na houden om wat moeren te kweken. Deze methode is ideaal als je geen grote hoeveelheden moeren moet kweken.

Met vriendelijke imkergroet CP
CP
Ik doe dit al 10 tallen jaren. Maar dan wel voordat volken in zwermstemming komen.
Als je veel moeren moet telen in een keer is dit geen betrouwbare methode.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten