Een raar verhaal

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Een raar verhaal

Bericht door Primus » do 09 jun 2022, 17:49

Zaterdag werden er 12 moeren in Kielerkastjes gedaan netjes 1 moer per kastje en de huls telkens op het kastje gezet om zeker niks te vergissen. Woensdagavond de kastjes buiten op de paaltjes gezet en losgelaten, een uur later loop ik langs de kastjes en zie bij een kastje een moer dood op het vliegplankje liggen. Dus ik dacht die is moerloos en vandaag wilde ik het kastje leegmaken omdat het geen zin had om te laten staan. Het viel me onmiddellijk op dat de raatjes ferm opgebouwd waren! Dus toch eerst maar is de raatjes controleren en wat denk je er liep dus wel degelijk een jonge moer op rond. Eerste gedacht zou zijn ge hebt er één moer van uw grote kasten mee ingeschut bij het bijen aftappen, dit kan dus niet want die zijn allemaal gemerkt en geknipt. Trouwens vandaag heb ik toevallig ook die kasten nagezien en waren er nergens redcellen te zien. Wie o wie heeft hier een verklaring voor waar die moer vandaan kan komen?
MVG CP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Een raar verhaal

Bericht door tomer » vr 10 jun 2022, 00:23

Er kan een 2de koningin (wissel) in jouw grote kasten hebben rondgelopen, die je hebt afgeschud.
Of er is een jonge (vreemde of van eigen stand) koningin aangevlogen. Het gebeurt denk ik wel meer dat een koningin zich vergist of verloren is en op zoek gaat naar een nieuw volk.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Een raar verhaal

Bericht door Tieme » di 14 jun 2022, 11:18

Een gemerkte en geknipte moer en daarbij nog een dochter komt echt vaker voor dan je denkt. Daarom is bijen zeven voor het vullen van de kastjes ook erg handig. NIet alleen tegen de darren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten