Geen doppen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Bhilly
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 15:21
Imker sinds: 1972
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Geen doppen

Bericht door Bhilly » za 09 jul 2022, 09:42

Het volk van een collega-imker gebruikt om voor hem en voor mijzelf jonge moeren te kweken.Geen Carnica en niet super sterk. Ook geen zwermneigingen gehad deze zomer.
K eruit en in 6-ramer. Na 9 dagen ongeveer 10 doppen gebroken. Na 12 uur 15 larven erin gehangen. Geen dopjes na ongeveer 30 uur.
Volk nogmaals gecontroleerd; geen vergeten dop. Voor de zekerheid volk gezeefd met een moerrooster.
Tweede poging: weer geen aangeblazen dop.
Hoe kan dit? Volk is nu hopeloos moerloos en wel de eigen oude moer teruggeven?
Ben Hilderink
Carnica imker te Zutphen
Lid BeeBreed

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Primus » za 09 jul 2022, 18:55

Bhilly schreef:
za 09 jul 2022, 09:42
Het volk van een collega-imker gebruikt om voor hem en voor mijzelf jonge moeren te kweken.Geen Carnica en niet super sterk. Ook geen zwermneigingen gehad deze zomer.
K eruit en in 6-ramer. Na 9 dagen ongeveer 10 doppen gebroken. Na 12 uur 15 larven erin gehangen. Geen dopjes na ongeveer 30 uur.
Volk nogmaals gecontroleerd; geen vergeten dop. Voor de zekerheid volk gezeefd met een moerrooster.
Tweede poging: weer geen aangeblazen dop.
Hoe kan dit? Volk is nu hopeloos moerloos en wel de eigen oude moer teruggeven?
Vermoedelijk loopt er al een moer in rond van een wisselcel, kom dat alle jaren wel is tegen. Als je die niet verwijderd en een andere moer probeert in te voeren is die al hopeloos verloren van het begin.
Mvg CP

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door BenSDC » za 09 jul 2022, 19:06

Primus, volk is gezeefd door een moerrooster dus zou er geen w8sselmoer in kunnen zitten. Tenzij dat er zo'n klein redcel moertje inzit. Die gaat ook door een moerrooster.
Dit is de enige optie die overblijft.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Hans van der Post. » za 09 jul 2022, 22:04

Bij een lid van onze afdeling is dit ook aan de hand! Uiteindelijk na veel zoeken toch een verborgen uitgelopen dop gevonden
Bijen zijn niet gek .
Enige remedie alle raten op de 10de dag afslaan en pas op de elfde dag de lat met larfjes er in!
Die ene dag is voor het totaal moerloos zijn, als je de dekplank op de elfde dag van het volk haalt hoor je aan de toon van het volk dat het moerloos is. - goed doppen gebroken -
!Hans.

S R
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 10:25
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door S R » zo 10 jul 2022, 08:31

Wat ook nog een veelgemaakte fout is, welk teleurstelling kan veroorzaken is dat er aan de onderzijde van de kast geen moerrooster geplaatst wordt. Dit is nodig vanaf het moment dat de oude koningin er uit wordt gehaald tot het oogsten van de jonge moeren. Op deze wijze voorkom je dat er een vreemde aangevlogen moer zijn intrek neemt in je kast. Zo sluit je ook deze optie uit.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Hans van der Post. » zo 10 jul 2022, 09:29

S R schreef:
zo 10 jul 2022, 08:31
Wat ook nog een veelgemaakte fout is, welk teleurstelling kan veroorzaken is dat er aan de onderzijde van de kast geen moerrooster geplaatst wordt. Dit is nodig vanaf het moment dat de oude koningin er uit wordt gehaald tot het oogsten van de jonge moeren. Op deze wijze voorkom je dat er een vreemde aangevlogen moer zijn intrek neemt in je kast. Zo sluit je ook deze optie uit.
Dit is een fake verhaal! Hoe veel keer is dit bij jou gebeurd. Verder is de varroa lade dicht bij mij en andere imkers.
ik imker uit de tijd dat er nog geen varroa lades waren (voor 1982)
!Hans.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door BenSDC » zo 10 jul 2022, 10:01

Hans, SR bedoelt een moerrooster tussen bodem en broedkamer. Het is geen fakeverhaal, moerloze volken zijn zeer aantrekkelijk voor jonge moeren uit nazwermen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door A.A. Staals » zo 10 jul 2022, 11:02

BenSDC schreef:
zo 10 jul 2022, 10:01
Hans, SR bedoelt een moerrooster tussen bodem en broedkamer. Het is geen fakeverhaal, moerloze volken zijn zeer aantrekkelijk voor jonge moeren uit nazwermen.
Sluit je dan de darren niet op en krijg je veel dode darren?
Dit doe je dus niet.
Verlaten moeren de zwerm?
Het gebeurd wel eens dat een koningin die terugkomt van bruidsvlucht in een verkeerd volk beland, zeer zelden.

ad staals

Bhilly
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 15:21
Imker sinds: 1972
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Bhilly » zo 10 jul 2022, 11:16

Het moerrooster heb ik bij de eerste poging op de bodem gelegd. Bij de tweede poging in een lege HK met vier lege raten op dat rooster en het volk afgeklopt en toen een tweede rooster erop. Daarom de BK en de HK.
Ben Hilderink
Carnica imker te Zutphen
Lid BeeBreed

S R
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 10:25
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door S R » zo 10 jul 2022, 12:46

Beste Hans,

Ik denk dat er inderdaad miscommunicatie is ontstaan. Ik bedoel inderdaad wat Ben uitlegt. En mede hierdoor heb ik geen ervaring met ongewenste externe moeren in mijn kast voor koninginnen teelt. En ook dit is een belangrijk ingrediënt tot succes zeg ik inderdaad uit ervaring. Ik probeer een tip te geven, en kweek elk jaar met prima resultaat koninginnen. En dat de darren er dan even niet uit kunnen zie ik als ondergeschikt aan een goeie kweek. Tijdens een controle vliegen die er aan de bovenzijde wel uit.

Succes met het vervolg qua kweek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten