Geen doppen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Tieme » ma 11 jul 2022, 08:10

Een moertje erin is het meest waarschijnlijke. Maar, het kan ook voorkomen dat de larfjes tijdens het overlarven teveel beschadigd zijn. Probeer het eens met cellen uitsnijden.
Een niet al te sterk volk nemen voor de teelt is overigens ook geen goed idee. Dat is niet een sleutel tot succes. Er komen wel koninginnen maar die raak je in de zomer erop nogal vaak kwijt om dat de bijen er niet echt blij mee zijn.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door A.A. Staals » ma 11 jul 2022, 11:47

Tieme schreef:
ma 11 jul 2022, 08:10

Een niet al te sterk volk nemen voor de teelt is overigens ook geen goed idee. Dat is niet een sleutel tot succes. Er komen wel koninginnen maar die raak je in de zomer erop nogal vaak kwijt om dat de bijen er niet echt blij mee zijn.
Er komen wel koninginnen maar die raak je in de zomer erop nogal vaak kwijt om dat de bijen er niet echt blij mee zijn.

Waarom raak je die kwijt? Waarom/wanneer zijn de bijen er niet blij mee?
Je kunt in een klein volkje, bv een Ewk of Kieler een koningin telen die lang meegaat.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Tieme » ma 11 jul 2022, 14:26

Hi Ad,

Het gaat om de verhouding van het aantal verzorgende bijen per dop. Als je het onderste uit de kan wil hebben krijg je vaak mindere koninginnen.
Ik denk dit duidelijk te merken. grote stevige pleegvolken en niet te veel doppen gevengezondere koninginnen die beter bevrucht worden, makkelijker door de bijen worden aangenomen en langer mee gaan.

groeten, Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 jul 2022, 23:21

Ongewenste moeren heb ik niet mee gemaakt. Ik krijg de indruk dat de aantrekking van dit moerloze volk komt omdat men de varroa bodem openlaat. In de jaren dat ik imker heb ik heb ik dit niet mee gemaakt. Wat ik wel op de bijenstanden zie is dat in de drachtloze periode bijen onder de open varroagaasbodem aanvliegen en dat dit nogal ruring te weeg brengt.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Hans van der Post. » ma 11 jul 2022, 23:26

Tieme schreef:
ma 11 jul 2022, 14:26
Hi Ad,

Het gaat om de verhouding van het aantal verzorgende bijen per dop. Als je het onderste uit de kan wil hebben krijg je vaak mindere koninginnen.
Ik denk dit duidelijk te merken. grote stevige pleegvolken en niet te veel doppen gevengezondere koninginnen die beter bevrucht worden, makkelijker door de bijen worden aangenomen en langer mee gaan.
groeten, Tieme
Die indruk krijg ik ook en kijk bewust naar het aantal bijen die zich op of rond de gesloten doppen aanwezig zijn.
Hoe meer hoe "beter".
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door A.A. Staals » di 12 jul 2022, 14:22

IMG_3895 klein.JPG
Koningin gekweekt in Ewk
IMG_3895 klein +.JPG
Je kunt een koningin beoordelen op het borststuk.

Belangrijk is de voeding van de larve tot de cel gesloten is. Recent 2 mooie koninginnen uitgelopen in ewk, waarin al volop jonge bijen waren. Twee andere in ewk waarin nog geen jonge bijen. Die waren nauwelijks te onderscheiden van een werkbij.

Of de cellen in de broedstoof gaan of in het volk blijven heeft geen invloed op bevruchting of gezondheid of invoeren.

Te grote larven (hoefijzertjes) gebruiken gaat fout. Te kleine larfjes vaak ook, omdat ze droog aan het dopje plakken.

ad staals

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Geen doppen

Bericht door Freek » vr 15 jul 2022, 09:49

Je vind jonge moertjes lastig alhoewel het wel mogelijk is vaak moet je een volk twee keer op twee verschillende dagen rustig doorbladeren voor je ze vind. Ze lopen anders en hebben een ander achterlijf uiteindelijk "vallen ze toch door de mand".
Een rooster onder leggen is wel een manier om te voorkomen dat er een q in vliegt maar niet een fijne darren kunnen er niet uit. Ik heb een jaar lang volken op renson gehad maar het is een naar gezicht overal dode darren. Ik heb afgelopen jaar geen renson en eigenlijk niet echt veel minder honing ik doe die renson niet weer vanwege de ellende met de darren.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten