Wonderlijke koningin 26

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Bhilly
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 15:21
Imker sinds: 1972
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Wonderlijke koningin 26

Bericht door Bhilly » za 29 jul 2023, 11:13

Een bijzonder verhaal
In 2022 heb ik deze Carnica koningin laten bevruchten via KI in Boxtel. Vlot aan de leg, maar opvallend ook vaak een stukje darrenbroed. Verder goed ontwikkeld alleen het opnemen van wintervoer gaat slecht. Met raten vanuit andere volken gecompenseerd.
In 2023 zelfde start als eerder genoemd. Soms stukjes darrenbroed. Vanaf eind april ook al soms een dop.
Op 19 mei vind ik bij een controle een jonge ongemerkte moer. Hé toch een stille moerswissel? Draai het raam om en zie K 26 en nog een jonge moer in haar buurt. Beide jonge moeren eruit en in eigen drieramer. K 26 laten zitten. In juni prima broednest, maar niet groot en geen voorjaarshoning. De twee drieramers doen het geweldig en vrij snel naar een zesramer.
Op 29 juni een monster opgestuurd voor een AVB onderzoek.
Op 8 juli zie ik weer een jonge koningin lopen. Gevangen en gemerkt en in een zesramer. Ook nu zie ik K 26 gewoon lopen en ze legt ook gewoon. Het volk deels gebruikt om EWK’s in zesramers te versterken. K26 blijft in klein volkje rondlopen.
Op 16 juli K 26 eruit en een jonge bevruchte (2023 K20) met EWK erin gezet. Op 26 juli wel broed, maar geen K 20; wel een koningin zonder merkje. Gevangen en rode stip. Hoe kan dit? Is dit K20 zonder merkje of…..weer een dochter van K 26?
Op 16 juli de oude K 26 via een geel kooitje ingevoerd in een compleet moerloos volk. Controle op 26 juli en warempel: gewoon aan de leg. Prima open broed. Deze moer eruit en een jonge bevruchte P moer erin. K 26 uitgeleend aan een imker met een compleet moerloos volk. Volgende week weet ik of ze deze truc nog een keer herhaalt
Twee koninginnen in een volk is dus echt mogelijk; iets wat ik 5 jaar geleden voor onmogelijk had gehouden.
Ben Hilderink
Carnica imker te Zutphen
Lid BeeBreed

mgobbels
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 26 apr 2015, 10:44
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): carnica.
Locatie: Liessel
Contacteer:

Re: Wonderlijke koningin 26

Bericht door mgobbels » za 29 jul 2023, 14:47

Dan is ki koningin niet goed bevrucht! De bijen weten haarfijn of er iets niet goed is . Waar hebben de doppen gezeten op de raat? Ik denk dat de bijen bezig waren met stille moer wisseling. De oude koningin blijft net zolang in het volk aanwezig, totdat de jonge koningin goed gesloten broed heeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten