Wat deed jij vandaag??? 2012

Hierin wordt een kopie van de berichtenreeks van Wat deed jij vandaag??? geplaatst. Er zouden hieruit nog wat berichten gefilterd worden om te bewaren.
Plaats reactie
petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » ma 09 jul 2012, 12:01

Klinkt van hetgeen aangedragen het meest aantrekkelijk.
Vandaag(kon door omstandigheden geen dag eerder!)het volk ingeweest,1 dop dus uitgelopen de anderen afgebeten.
Raam brias dus geen optie meer en die meneer die het moertje moet leveren hoeft dus geen haast te maken.
Ik kan me beraden wat te doen,het liefst dus een volkje er bij om de moer in te doen. :?
Petro
Jannes schreef:Nog een optie:
Heb vorige week een vlieger gemaakt. 6-ramer op de plaats van de grote kast. De grote kast een meter opzij. Raam brias in de 6-ramer en als je hebt, kan er de dag erna een nieuwe moer in. Eergisteren was de dame aan de legJe kunt ook een weekje wachten, maar dan wél alle doppen er uit halen die op het brias-raam zijn gemaakt.
Jannes

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » di 10 jul 2012, 17:55

Schijnbaar toch niet alle cellen afgebeten,vandaag knoepert van een zwerm(nagenoeg,halve korf)
Lekker handig in de heg voor de medetuinders een ware happening.
Net als vroegere jaren veel bekijks,met het verschil dat het toen op afstand was en nu moest ik vragen of men een stap achteruitging.
Zwerm zat ook nog eens in twee gedeeltes over de stam van de plant heen,heb ze uiteindelijk met een beker in de korf geschept.
Straks ga ik ze maar ophalen en op hun plaats zetten.
Je kan bij het afgezwermde volk niet aan het aantal bijen dat er nog in zit zien, dat er een zwerm af is!
Hoef me in ieder geval geen zorgen meer te maken over extra bijen voor mijn bestelde moertje.
Laat maar komen die "hap"!!!! :D
Petro

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door O Peatey » di 10 jul 2012, 21:45

Vandaag voor het eerst 2 volkjes verenigd. Het ene was een broedaflegger van 30 april die fantastisch gegroeid was in een 6-ramer, maar wel wat agressief, maar met een fantastische haaldrift. Het andere, ook in een 6-ramer had een nateelt-dochter-moer van een Oostenrijkse Carnica-moer die Baldi vorig jaar meegebracht had vanaf het internationale jongerenevenement aldaar. M.b.v. Jelle Kampen van de VCI hebben we overgelarfd met een redelijk mager resultaat. Oorzaak is waarschijnlijk het heel slechte weer in de betreffende periode. In elk geval heb ik er dus een redelijk klein volkje aan overgehouden.
Het heeft een behoorlijk lange tijd geduurd voordat ik de moer in de broedaflegger had ontdekt en doodgeknepen. Vervolgens een 10-raams spaarkast voorzien van de varroalade en flink besprenkeld met '4711'-eau-de-cologne'. Volgens Baldi is dit een feilloze manier om te kunnen verenigen omdat de 'eau' de eigen geur van beide volkjes wegdrukt. Nu 5 ramen van de broedaflegger zonder moer ingehangen en daarna 5 ramen van het Carnica-volkje. Alles om en om. Dekplank en deksel er op en klaar is Kees. De dames zijn gelijk aan het stertselen gegaan op de vliegplank, m.a.w. 'kom hier dit is ons nieuwe huis'.
Nu maar even afwachten of de moer verder gaat met leggen en niet afgestoken wordt. Als ik na een dag of drie a vier nieuwe eitjes zie is het definitief gelukt en is het eerste lastige melkboerenhondenvolk omgebouwd naar zachtaardige en aaibare Carnica's.
Baldi komt zaterdag weer terug uit Tsjechië en heeft hopelijk een aantal nieuwe Carnica-bruiden mee om enkele andere volken mee om te bouwen.
Pieter

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » di 17 jul 2012, 22:59

Mijn zwerm gevoerd en volgens mij krap op tijd.
Het volk met de oude moer(Dadant vijframer)al weer vijf ramen broed (genoeg voer)
Afgezwermde volk( Bk dadant) 5 ramen volgedragen honing.
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » wo 18 jul 2012, 15:20

Nog maar wat voer gegeven(als ik de voorspelling aan neem morgen weer veel regen.),van gister was over de helft op.
Bij elkaar drie kilo gevoerd dus.
Petro

Gebruikersavatar
Bob -_-
Berichten:8
Lid geworden op:vr 06 apr 2012, 11:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Vakantie in Griekenland

Bericht door Bob -_- » do 19 jul 2012, 09:45

Afbeelding

Ik ben op vakantie geweest naar Griekenland.
En daar heb ik heel veel bijenkasten gezien.
De kasten daar zijn bijna allemaal wit.

:be9: Gr. Bob :be9:

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Vakantie in Griekenland

Bericht door Nicolas Jacob » do 19 jul 2012, 10:37

Bob -_- schreef:De kasten daar zijn bijna allemaal wit.
Griekenland is een warm land :D

En wit weerkaatst het zonlicht

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door A.A. Staals » do 19 jul 2012, 12:30

goeienmoggel schreef:
A.A. Staals schreef:Raathoning oogsten uit kieler bevruchtingskastje,


waar ik nieuwsgierig naar ben is: hoe komt het dat dit raat uitsluitend is gevuld met honing, en dat er geen broed in voorkomt.
Lex
Wel eens van koninginnenrooster gehoord? :)

ad staals

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten:148
Lid geworden op:di 26 mei 2009, 16:25
Locatie:Enkhuizen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door O Peatey » do 19 jul 2012, 20:00

Vandaag met Baldi koninginnen ‘geoogst’. Hij had een raam met eitjes van de Oostenrijkse Carnica koningin in een ander volk gehangen.
Er waren vele moerdoppen opgetrokken die morgen zouden moeten uitkomen. Vanwege het slechte weer van gisteren eea uitgesteld naar vandaag.
Het bleek dat er al 8 doppen waren uitgelopen en de jonge moeren dus ook afgestoken. Gelukkig nog 8 stuks over. Deze allemaal uitgesneden en aan raampjes bevestigd van Kirchhainer-kastjes.
Van een ander volk alle ramen afgeschud en elke Kirchhainer een pollepel bijen gegeven. De 8 volkjes staan nu in de schuur tot zaterdag of zondag. Dan kunnen ze naar Zwaag waar de moertjes waarschijnlijk op het eind van de week op bruidsvlucht gaan. Ik ben benieuwd hoeveel er gaan lukken.
Pieter

pborghaerts
Berichten:22
Lid geworden op:wo 11 jul 2012, 22:41
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door pborghaerts » vr 20 jul 2012, 20:49

Vorig jaar heb ik van een vriend mijn eerste volkje gekregen.
Dit voorjaar heb ik de twee broedbakken uit elkaar gehaald en bij het moerloze volk de doppen gebroken en de nieuwe koningin gezien.
Vandaag heb ik dit nieuwe volkje overgehuisd naar een nieuwe kast en dat was voor mij als nieuweling de belevenis van het jaar!
Ik zal het allemaal wel niet goed gedaan hebben hoor maar mijn plezier was er niet minder om.
Een heerlijk zonnige avond zonder wind en een broedbak nokvol met bijen.
De kast opzij gezet en de nieuwe op de plaats van de oude en daarna de ramen overgezet.
Nog niet zo makkelijk want het was een ander systeem en ik moest al die vastgekitte afstandhoudertjes er af halen.
En daar was het resultaat. De nieuwe kast, eerst nog met een baard van bijen! zoiets moois heb ik zelden gezien.
Indrukwekkend in het avondzonnetje.
Foto's gemaakt en er lekker dicht bovenop zitten kijken. dan ben je weer als een kind met je lego.
Morgen nieuwe ramen insmelten en dan kan er een kast bovenop.
ik bedank van hieraf mijn vriend die mij vorig jaar mijn eerste volkje bracht. Ik had niet gedacht dat het me zó zou pakken!
Bedankt peter! Bedankt voor de verslaving!! hihihi :be9: :be8: :be9: :be8: :D :D :D :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten