Wat deed jij vandaag??? 2012

Hierin wordt een kopie van de berichtenreeks van Wat deed jij vandaag??? geplaatst. Er zouden hieruit nog wat berichten gefilterd worden om te bewaren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Fay » vr 20 jul 2012, 22:44

@pborghaerts foto's? Waar dan? :wink:

Ik heb vandaag gewacht tot morgen. Dan is het de 13de dag sinds het maken van de vlieger... en de weersvoorspellingen zijn gelukkig goed :dance:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Fay » vr 20 jul 2012, 23:28

Of hopen dat er niet alleen nog witte koninginnen in de doppen zitten....
Of dat vandalen de kasten niet gesloopt hebben....
Ingeslagen bliksem misschien? :be5:
Je weet maar nooit.
We zien het morgen wel weer :D Wordt vervolgd
Wanneer vrije(bijen)tijd en mooi weer samen komen ben ik in elk geval al blij deze zomer.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Fay » za 21 jul 2012, 23:50

Nou deze had ik niet geraden....

Een zwerm! Mijn eerste eigen zwerm. Prachtig! Om 15.30 gaan zwermen en een paar meter verder neergestreken in de aalbessenstruik. Er was een heel publiek komen kijken :) Er is zelfs ijverig gefilmd. Ik vertelde de mensen over doppen breken en dat we waarschijnlijk te laat waren.
MAAR de zwerm kwam helemaal niet uit de kast waar doppen gebroken moesten worden. Onverwachts uit het Carnica volkje dat vorige week nog was gecheckt. En nog bouwruimte heeft. Vandaag, 7 dagen later, is er blijkbaar net een dop gesloten en ging de koningin er alvast vandoor.
Huidig plan, over 6 dagen doppen breken.
Nadeel, dit is dan een F2 die mogelijk agressief is. Plan B, samenvoegen.

En in het volk met de doppen... een paar witte, niet levensvatbare, koninginnen in de doppen :( . En op het moment dat ik me realiseerde dat ik moest opletten dat ik niet alle doppen weg haalde (er waren er maar 4 in totaal) was er nog maar 1 exemplaar over. De ramen daarna hadden geen doppen meer. En dit was een van de minst mooie doppen die ik ooit heb gezien. Een beetje klein op de raat zodat het bijna een mega darrencel leek. dom dom dom. Nu maar duimen :pray:

Ik hoop dat het goed gaat met de 2 moerloze volken. Want als deze pogingen niet lukken is het vast te laat in het jaar om nog een nieuwe koningin te laten maken.

Tegenover deze moerloze volken staat een mooie carnica zwerm in een nieuwe kast naast de oude. Een broedafleggger met een prachtige koningin die bizar veel eitjes legt. En een vlieger die nu nog honing haalt! Het was een drukke dag :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door semar » zo 22 jul 2012, 10:33

Fay schreef:Nou deze had ik niet geraden....
En in het volk met de doppen... een paar witte, niet levensvatbare, koninginnen in de doppen :D
hoe kom je erbij dat deze niet levensvatbaar zijn?
geef ze nog een paar dagen en ze lopen piepend over je ramen.

Vriendelijke groet.
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Fay » zo 22 jul 2012, 14:39

semar schreef: hoe kom je erbij dat deze niet levensvatbaar zijn?
geef ze nog een paar dagen en ze lopen piepend over je ramen.

Vriendelijke groet.
Semar(Dominique)
bedoel je dat ze de doppen weer dichtmaken? Ik zag pas dat ze niet volgroeid (helemaal wit) waren bij het breken, en ging er vanuit dat die aanstaande koninginnen dan al verloren waren... Is er een andere manier om te zien of de doppen ver genoeg zijn om gebroken te worden?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » zo 22 jul 2012, 16:10

Vandaag mijn afgezwermde volk gecontroleerd,moer is aan de leg.(vraag me af wanneer ze bevrucht is,met dat slechte weer)Volk was zeer opstandig en vond het nodig me te trachten te steken.Moer;blokvorm en eikelbruin.
Ook de zwerm gecontroleerd waar de moer zowaar ook aan de leg is.Volk was een stuk rustiger dan die van haar zus(hoewel ook opvliegerig,niet agressief)
Moer;gerekt en zwart.
Het volk met de oude moer heb ik overgehangen in een tienramer(was vijf)en heb ik twee extra uitgebouwde ramen gegeven.
Met één volkje begonnen en nu dus aan mijn tax.(3)
Ik hoef me in ieder geval niet meer druk te maken over bijen voor mijn toekomstig toegestuurde moer.
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » zo 05 aug 2012, 15:58

Vandaag de eikelbruine geblokte moer uit haar volk verwijderd om het volk klaar te maken,voor vereniging met nog te maken schudzwerm en daarin in te voeren moer.
Ik moest nog boodschappen doen en dacht ik doe het even voor ik ga,voor iemand mijn "geroutineerde blik" toch geen probleem.Toen ik na 20 minuten zoeken op vijf BK(dadant)haar nog niet gevonden had,besloot ik het maar uit te stellen tot morgen.
Bij het terug hangen van de ramen zag ik haar zitten op het laatste(overigings het langst bekeken) raam en kon alsnog het noodzakelijke doen. Ach ja,mijn "geroutineerde"blik. :oops:
Petro

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door petro » di 07 aug 2012, 20:23

Ik heb vandaag een schudzwerm gemaakt door uit het volk met de oude moer drie ramen bijen af te slaan in een emmer,vliegbijen er laten afvliegen en de rest in een vijframer gekukeld.Geheel volgens het boekje(in dit geval filmpje :D )
Moer van Hennie die ik vandaag heb ontvangen,zolang in arrest kooitje boven op de raten gelegd.Toen ik die enige uren later van het volkje haalde (om afsluitclipje te verwijderen),begonnen de bijen op de plek waar ze gelegen had gelijk te stertselen.
Kooitje op die plek tussen de raten laten zakken en de boel weer afgesloten.
Kastje in de toiletruimte gezet van mijn tuinhuis(koel/donker)Morgen wat water sproeien,ze hebben een vol raam (bk)honing en drie lege ramen (hk)dus dat zit wel goed.
Petro

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Erik Konijn » vr 10 aug 2012, 20:50

Vandaag naar 1 van mijn volken geweest die op de Helenium ( Zonnekruid) staat. 16 doppen weg gebroken. Hoe lang gaat dit nog door? moer van 2012.
Bijlagen
helenium_bewerkt-1.jpg
helenium 3_bewerkt-1.jpg
helenium 2_bewerkt-1.jpg

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag???

Bericht door Oude Essink » vr 10 aug 2012, 22:55

16 doppen weg gebroken. Hoe lang gaat dit nog door? moer van 2012.
Straus Kahn weet ook van geen ophouden; op sommige vragen kun je geen antwoord verzinnen :o

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten