Imkeren in een TOPkast

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Myriam Borger
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 11:11
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Imkeren in een TOPkast

Bericht door Myriam Borger » zo 05 mar 2023, 11:27

Beste allemaal,

Ik ben redelijk ervaren imker. Normaal gesproken imker ik in spaarkasten. Nu wil ik een topkast aanschaffen. Maar er vallen mij wat zaken op die qua bouw en maten erg afwijken van de spaarkasten. Voordat ik zo'n kast ga aanschaffen zou ik graag de volgende vragen beantwoord zien:
1. In de bodem van deze kast zit geen gaas. Hierover twee vragen: hoe doe je dan de mijtencontrole en hoe zit het dan met de ventilatie en het afvoeren van vochtige lucht in de winter? Maw krijg je niet veel vocht in de kast?
2. Tussen de onderste lat van het broedraam en de bodem zit een behoorlijkje opening (4 tot 5 cm). Gaan de bijen dit dan niet helemaal dichtbouwen waardoor al je ramen aan de bodem vast komen te zitten. Hoeverre kan je dan deze ramen nog even makkelijk verschuiven?
3. Er wordt een tussenschot bij geleverd zodat je twee volken kunt houden in een kast. Maar is het verwijderen nog wel mogelijk als twee volken helemaal rondom dit tussenschot hebben vastgekit?
4. De ruimte waar de aflegger in komt is min of meer een geheel dichte bak, met alleen een vliegopening. Levert dit geen vochtproblemen op?
Nou dit zijn mijn vraagjes. Ik hoop hier slimme imkers tegen te komen die een geweldig antwoord hebben op mijn vragen. Thanx.

Groetjes Myriam Borger

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Imkeren in een TOPkast

Bericht door DontPanic » za 18 mar 2023, 18:10

Er is inmiddels ook een topkast te koop van het merk BeeFun (imkershop). Deze heeft ook een optie met gaasbodem / varroalade. Zelf geen ervaring met deze kast, maar zag hem laatst voorbij komen.

Als je geen varroa bodem hebt kun je de mijt besmetting vaststellen door de schudmethode te gebruiken. https://www.bijenhouders.nl/blog/de-sch ... p-de-bijen

Overigens heb ik zelf 2 volken in topbars en die hebben ook geen gaasbodem. Geen vochtproblemen en ze doen het prima in die kasten. Ze kunnen daar zelf de raat bouwen zoals ze willen. Ze hebben nog nooit raat vastgebouwd aan de bodem, wel aan de zijkant, maar daar heb je in een topkast met raampjes sowieso geen last van.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten