verenigen in TBH

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » vr 12 jul 2019, 15:21

Bart,

Heb het even opgezocht en blijkbaar vergeten wat ik voor 30 jaar terug al had gelezen, want ook Schotman noemt het in zijn bijbel. Hij noemt echter als voorwaarde wel: "Bijen die niet teveel van elkaar verschillen" en: "flink berooken". Verder "een ander volk om en om daartusschen.......waarbij men de volgorde van de ramen onveranderd laat". (Hij bedoeld daarbij ramen niet draaien, broed bij broed, stuifmeel bij stuifmeel ramen)
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Bart de Coo » vr 12 jul 2019, 15:54

Broeder Adam sla ik hier hoger aan dan Schotman. Laat die ‘verschillen’ en die rook en zo maar zitten: niet nodig.

Nog een truc die met korven eind september goed werkt en dus met ieder ander soort woning: bots alle bijen uit de korven in kiepsen en haal de moeren eruit, gooi de beide volken op elkaar (besprenkel met suikerwater als je het niet vertrouwt), laat tien minuten zo staan, voeg de moer van je keuze toe. Waarna inwinteren geblazen.

Bart

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » vr 12 jul 2019, 18:08

Bart,

Met je reactie:
Nog een truc die met korven eind september goed werkt en dus met ieder ander soort woning: bots alle bijen uit de korven in kiepsen
wijken we een beetje teveel van mijn vraagstelling en het onderwerp af. Zou er wel op willen reageren.
Wat jij opmerkt is echter zeker niet onbelangrijk. Moderator Hans. Kun je dit afsplitsen en wellicht een nieuw onderwerp ervan aanmaken iets als "Verenigen?; Tips en trucs"
dank alvast
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Rinus Scholten
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 21:58
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Rinus Scholten » zo 28 jul 2019, 20:15

Atlas2 schreef:
Probleempje wat ik ervaar is dat de bijen van beide volken in één en dezelfde TBH gewend zijn aan de beide vlieggaten aan de beide kopse kanten. Hoe krijg je ze vliegend op één vlieggat? Of gewoon op zijn beloop laten en ervan uitgaan dat ze op een gegeven moment vanzelf voor één en hetzelfde vlieggat zullen kiezen?

Voor één vlieggat gaan kiezen vanwege het feit dat uitkomende jonge bijen zich daarvan zelf op één en dezelfde oriënteren ( de oude zullen nog voor de winter sterven wanneer er nu in deze maand verenigd zal gaan worden.

Heeft iemand nog een idee of dit al vaker bij de hand gehad?
Zie hieronder mijn TBH-kastjen.
Beiden hebben dus een vlieggat aan de kopse kanten. (ook aan de zijkanten maar die gebruik ik niet)

Rinus: Is dit nog steeds in de lijn van jou verwachting van je vraag? Of had ik voor de mijne eigenlijk een nieuw toppic moeten starten.
Heb jij ook de vlieggaten aan de kopse kanten van de Toplatkast en zit jij straks met dezelfde vraag?20190710_142819jp.jpg
Dag Atlas,
dank voor jouw reactie, ik heb de vlieggaten aan de zijkanten zitten. aan de voor en achterzijde zodat ik er zelfs gemakkelijk twee volken in kan huisvesten.

Rinus Scholten
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 21:58
Imker sinds: 2012
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Rinus Scholten » zo 28 jul 2019, 20:16

Tof van de moderators om hier een aparte groep van aan te maken. :D

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » ma 29 jul 2019, 12:47

Rinus,

Dat is zeker tof!!!

En dat gebeurde zelfs ongevraagd! Ik dacht door Hans.
(of heb je zelf dit item aangemaakt? jij bent toch ook moderator?)


Echter.....waar ik grote behoefte aan heb is een Groep over de alternatieve en vooral ook experimentele andere manieren van imkeren.
Deze zijn met name vaak bedoeld om de varroa en andere ziektes op een andere manier te benaderen en en probeert men die buiten de traditionele wijze om onder de knie te krijgen.
Deze informatie is op deze site zeer gefragmenteerd te vinden, voor zover het al aanwezig is trouwens.
Het zal me niet zoveel kunnen schelen hoe zo'n groep dan genoemd zou worden.
Wel zou het als "trechter" kunnen dienen voor die andere, door deelnemers soms alternatief genoemde, wijzes van bijenhouden.
Een forum als dit zou ook die items "naar zich toe kunnen trekken". Het zou een nog beter totaal beeld geven aangaande gebeurtenissen in de imkerwereld. Het geeft wellicht nog meer een bredere horizon dan het huidige.
Ik snap dat veel imkers waarde hechten aan hun methodes en jarenlang al gebezigde wijzes en dat dit wellicht niet het eerste is waaraan men denkt of wil denken.
Bemerk echter in mijn omgeving ook dat men een enkele keer niet meer imkert om de honingproductie (men haalt er een duidelijk overschot af, de rest is voor de overwintering) maar dat het soms meer gaat om het houden van deze huisdiertjes. Hier kiest men soms een andere kast en gelden andere uitgangspunten dan de traditionele werkwijzes.
Nu is het ook allemaal wel te vinden op het Net maar na lang zoeken bemerkte ik dus een stuk moeilijker.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten