verenigen in TBH

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Rinus Scholten
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 15 mar 2015, 21:58
Imker sinds: 2012
Contacteer:

verenigen in TBH

Bericht door Rinus Scholten » zo 07 jul 2019, 21:57

Ik wil graag twee twee kleine volkjes verenigen in een Top bar Hive, heeft imand een tip of ervaring hiermee?

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 08 jul 2019, 10:44

Rinus, dat kan ook met een krant ertussen.
Het kleinste volk achteraan in de TBH, uitgaande dat je de vliegopening aan de kopse kant heb zitten.
Krant tegen het "voorste" volkje aan-het grootste dus- en iets afsluiten, het andere volk achter de krant plaatsen.
Een vol voerraam van het voorste volk zet je dan direct tegen de krant aan, dus zo dicht mogelijk tegen het andere volkje.

Zo moet het lukken :D
verneem graag je bevinding(en)
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » ma 08 jul 2019, 12:50

Dag Rinus, dag Gerard,

Heb zelf ook 2 TBH met elk 2 zwermen van dit jaar. 4 volken dus. Ze hebben allen een aparte vliegopening aan de kopse kant van de kast. Alles in warmbouw dus zoals het bij een TBH bedoeld is.
Ik laat ze voorlopig eerst uitbouwen; een zwerm maakt maar al te graag graag raten aan.

Ook deze wil ik gaan verenigen voor september tot 2 wat grotere volken.
Deed het met spaarkasten al en ga het nu ook doen met de krantenmethode. Heb daarvoor een raampje waar je een krantje tussen kunt spannen. Zal kijken of ik een foto kan plaatsen.
In één van mijn kasten is de kranten methode denk ik zelfs niet nodig want ik heb gezien in de bodem dat de bijen onder het verdeelblok door (er zit net iets teveel ruimte) simpelweg heen en weer lopen. Tussen de beide voerramen zit denk ik toch al een 20 cm. desondanks; ze gaan bij elkaar op bezoek.
Bij het verenigen van deze 2 volken zou het verwijderen van één van de koninginnen dus eigenlijk wel al voldoende zijn, alhoewel ik alsnog het krantje voor de zekerheid ga gebruiken. Denk dat beide volken tezamen in welke TBH dan ook, toch al snel eenzelfde geur hebben.

Probleempje wat ik ervaar is dat de bijen van beide volken in één en dezelfde TBH gewend zijn aan de beide vlieggaten aan de beide kopse zijkanten. Hoe krijg je ze vliegend op één vlieggat? Of gewoon op zijn beloop laten en ervan uitgaan dat ze op een gegeven moment vanzelf voor één en hetzelfde vlieggat zullen kiezen?
20190708_120215jp.jpg
Bijlagen
20190708_120230jp.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » wo 10 jul 2019, 13:36

Probleempje wat ik ervaar is dat de bijen van beide volken in één en dezelfde TBH gewend zijn aan de beide vlieggaten aan de beide kopse kanten. Hoe krijg je ze vliegend op één vlieggat? Of gewoon op zijn beloop laten en ervan uitgaan dat ze op een gegeven moment vanzelf voor één en hetzelfde vlieggat zullen kiezen?

Voor één vlieggat gaan kiezen vanwege het feit dat uitkomende jonge bijen zich daarvan zelf op één en dezelfde oriënteren ( de oude zullen nog voor de winter sterven wanneer er nu in deze maand verenigd zal gaan worden.

Heeft iemand nog een idee of dit al vaker bij de hand gehad?
Zie hieronder mijn TBH-kastjen.
Beiden hebben dus een vlieggat aan de kopse kanten. (ook aan de zijkanten maar die gebruik ik niet)

Rinus: Is dit nog steeds in de lijn van jou verwachting van je vraag? Of had ik voor de mijne eigenlijk een nieuw toppic moeten starten.
Heb jij ook de vlieggaten aan de kopse kanten van de Toplatkast en zit jij straks met dezelfde vraag?
20190710_142819jp.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 10 jul 2019, 17:34

Atlas2(waarom niet gewoon je naam?)
Je staat voor twee uitdagingen.
Imkeren sinds 1975 zou dan niet zo moeilijk meer wezen.

Het verenigen kan met een (vochtige)krant en daar heb je al een prachtig raampje voor.
Eventueel bij het vereniging een luchtje aan beide volken geven als mint of lavendel.
Met een gezamenlijk luchtje is aanname geen probleem.
Zet het sterkste volk aan de vliegopening zijde, het andere volk zal zich door de krant en dan door het voorste volk zich moeten doorworstellen.

De ramen wel "strak" aansluiten tegen de krant.
Na het "uitlezen" van de krant is de kans groot dat een stukje oriëntatie van de bijen-achteraan- zich zullen aanpassen aan de nieuwe situatie.
De vliegopening, ofwel de TBH in geheel zou ik dan een 30 - 45graden verdraaien.
Natuurlijk zullen er een aantal rond gaan zwerven maar die dames zullen zich wel ergens gaan binnen bedelen.

Het aantal TBH imkers is niet bekend en daarmee de kennis navenant.
Misschien voor het forum een idee voor een apart item te maken.
Korventeelt heeft ook zijn/haar eigen platform.
Tips zoals jouw raampje voor verenigen, en zal binnenkort een plaatje maken van mijn voergedeelte, kunnen anderen op ideeën brengen.
Merk dat er meer aandacht voor deze toch wel unieke vorm van imkeren ontstaat.
Het is ook bijzonder om op deze eenvoudige wijze met weinig onderdelen te mogen imkeren.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » wo 10 jul 2019, 21:40

Gerard

Dank je voor je uitgebreide reactie.
Imkeren sinds 1975 zou dan niet zo moeilijk meer wezen.
hoezo?

verenigen kan met een (vochtige)krant en daar heb je al een prachtig raampje voor.
Heb ik met spaarkasten wel tig keer al gedaan; immer met een droge krant en altijd zonder middelen. Nooit geen lavendel of wat dan ook toegevoegd.
wel maak ik al een beginnetje voor hen; ik prik her en der een aantal gaatjes. Het lijkt me dat het "samenwerken" met het wegknagen van de krant en de gezamenlijke geur die ze dan krijgen van diezelfde krant, voldoende is.
Buiten dat: ik constateerde al dat 2 van de volken nu al bij elkaar buurten onder het scheidingdblok door. Dit zonder stekerij, dus...
Na het "uitlezen" van de krant is de kans groot dat een stukje oriëntatie van de bijen-achteraan- zich zullen aanpassen aan de nieuwe situatie
Lijkt me dat je gelijk hebt dat het zwakste volk zich op het grootste aan gaat passen. we zullen zien maar ik denk dat men de voorkeur blijft houden op het vlieggat naar het zuiden (daarop vliegt grootste zwerm) in plaats van het Noorden (kleinere zwerm).
Het aantal TBH imkers is niet bekend en daarmee de kennis navenant.
Misschien voor het forum een idee voor een apart item te maken.
Korventeelt heeft ook zijn/haar eigen platform
eens. het is wel moeilijk te vinden. Ook al omdat een ieder het anders benoemd. Vraag me af of ik met de trefwoorden; TBH, toplattenkast, bovenlattenkast, enz alle items van deze wel gevonden heb.
De vliegopening, ofwel de TBH in geheel zou ik dan een 30 - 45graden verdraaien.
en daarbij kan ik hem ook nog een meter naar voren trekken met daarbij een flinke vlieggatverkleining en een ander kleur plaatje erboven. dan moet er genoeg twijfel zijn denk ik voor het " af te vliegen" volkje.
zal binnenkort een plaatje maken van mijn voergedeelte
ben ik nieuwsgierig naar; voer zelf door een toplat waar een gleufje inzit en waar simpelweg de plastic voerbak opgezet wordt. Onder het schuine dak van de kast is meer dan voldoende ruimte om de bak kwijt te kunnen.
Merk dat er meer aandacht voor deze toch wel unieke vorm van imkeren ontstaat.
Zeker waar! maar het heeft ook zeker nadelen; uitwisselbaar is het gebeuren met andere systemen geenzinds. Alhoewel de bestaande systemen ook onderling niet te verwisselen zijn. ook dat gaat altijd gepaard met het op maat snijden van broed, inpassen met postbode-elastieken etc.
Prettig is wel dat er een "duidelijker broednest ontstaat: een raam met honing en stuifmeelvoer aan de voorkant bij het vlieggat; dan het broednest om te eindigen met weer een voerraam en vervolgens de honingvoorraad (die je dan al of niet en eventueel in kleine gedeeltes wegneemt)
En zo valt er meer over te zeggen maar dat lijkt me meer ter sprake moeten komen in het door jouw al genoemde op te tuigen aparte "item TBH"
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Bart de Coo » do 11 jul 2019, 08:30

Lattenvolken verenigen doe je door de raten van beide volken om en om te hangen met een centimetertje of twee ertussen. Dat laat je zo tien minuten staan of zo. De bijen verliezen iedere neiging om zich te verdedigen en laten zich vervolgens zonder slag of stoot samenvoegen.

Vaak hou ik de moer die ik wil overhouden zekerheidshalve apart in een klem of een kooitje in borst- of broekzak. Zodra het volk verenigd is, laat ik de moer via de bodem van de kast het nest in lopen.

Is nog nooit fout gegaan.

Bart

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Atlas2 » vr 12 jul 2019, 13:37

Bart,
Lattenvolken verenigen doe je door de raten van beide volken om en om te hangen met een centimetertje of twee ertussen. Dat laat je zo tien minuten staan of zo. De bijen verliezen iedere neiging om zich te verdedigen en laten zich vervolgens zonder slag of stoot samenvoegen.
Ha... hmmm.... dat is nieuw voor mij. Doet men dit al lang in imkerland? Wanneer is dit bedacht? Het lijkt me een methode die goed en snel te hanteren is wanneer snel en achter elkaar een flink aantal spaarkasten wilt verenigen.
Mooie tip dat zeker, alhoewel ik dat denk ik dit niet bij deze TBH volken ga toepassen; te lang het broednest open lijkt mij, warmteverlies met alle nadelen daar weer van als gevolg.
Verenigd zal er gaan worden dit jaar vanwege opbouw van mijn volken, alhoewel ook dit niet direct mijn voorkeur heeft. Ingrijpen is niet te voorkomen maar de handelingen wil ik zoveel mogelijk beperken.

Vorig jaar ouderwets weer een korfje opgezet met een nazwermpje; in december had ik het al opgegeven; te klein constateerde ik toen. Echter in het voorjaar en deze zomer geen varoa mijt op de bodemplank kunnen vinden bij de 3 keer er afschrapen van de mul op de bodemplank. Dat had ik nooit ene keer verwacht omdat de laatste behandeling van Augustes vorig jaar stamde en er dus nog voldoende broed aanwezig was
De korf gaf in mei echter een joekel van een voorzwerm af. Natuurlijk is één korf geen maatstaf maar bemerk hieraan maar ook bij anderen, op het Net en dit forum, dat niet ingrijpen en er zo weinig mogelijk aankomen toch zo zijn voordelen kan hebben. Dit wil ik wat meer een kans geven de komende paar jaar.
Dat gaat natuurlijk ten koste van Honingopbrengst maar dat is voor mij al lange tijd geen hoofddoel meer. Je bemerkt; ik wil de wat natuurlijkere kant op in de hoop dat dit aanwijzingen gaat geven voor wat gezondere volken die zichzelf via middels VSH redelijk tot goed kunnen handhaven.
Heb gisteren net een holle boomstam met een ruimte van 30 cm erin en een wanddikte van zeker 20 cm kunnen krijgen. (waarover in een andere draad: viewtopic.php?f=5&t=34309)


Is nog nooit fout gegaan.
Ik hou het zeker in gedachten en achter de hand.
Laatst gewijzigd door Atlas2 op vr 12 jul 2019, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: verenigen in TBH

Bericht door Bart de Coo » vr 12 jul 2019, 14:56

Wie het om en om hangen bedacht heeft, weet ik niet. Maar het idee om de raten een beetje uit elkaar te hangen en langdurig aan het daglicht bloot te stellen, is zover ik weet afkomstig van Broeder Adam, die daar een zeer bekend artikel over schreef, dat vaak vertaald en aangehaald wordt. Ik kan het even niet zo gauw vinden. Een dergelijke truc wordt ook graag toegepast bij het invoeren van een andere moer.

Bart

Lippe

Re: verenigen in TBH

Bericht door Lippe » vr 12 jul 2019, 15:21

Henk Rostohar spreekt daar ook over op zijn site in de onderdelen die gaan over het invoeren van moeren. De bijen een tijdje aan zonlicht bloot te stellen doet schijnbaar wonderen.


Citaat:

'De beginner verwacht misschien gevechten als bijen uit twee volken zonder voorzorgsmaatregelen worden samengevoegd. Maar het staat vast dat bijen die ongeveer 5 minuten aan zonlicht worden blootgesteld zich vredig gedragen, zonder bijzondere voorzorgsmaatregelen. Hier speelt de volksgeur dus ook geen enkele rol en speelt, volgens ons, alleen het gedrag die rol. In dit geval dus het gedrag van de bijen. Zoals iedere goede waarnemer op een bijenstand kan bevestigen heeft daglicht een rustgevende werking op bijen. Wij nemen nooit andere voorzorgsmaatregelen als we bij een moergoed volk, waarvan de koningin wordt vervangen, bijen toevoegen.'

Zie hier voor het volledige artikel: https://buckfastimker.wordpress.com/kon ... n-br-adam/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten