Wintervoeren in de TBH

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

AnneMarie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 28 jun 2019, 08:59
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Wintervoeren in de TBH

Bericht door AnneMarie » ma 13 jan 2020, 20:33

Heeft iemand een idee hoe je eventueel voerdeeg bij kunt voeren in de TBH, aangezien er geen ruimte is tussen de toplatten?? Op de bodem leggen heeft denk ik geen zin, maar hoe dan wel, zodat de bijtjes er bij kunnen?
Groet AnneMarie

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door BenSDC » ma 13 jan 2020, 22:44

Annemarie, gewoon vanaf de zijkant waar de bijen niet zitten de lege raten wegnemen. Dan kom je vanzelf bij de bijen. Leg dan het 2,5 pak apifonda, dat aan de zijkant is opengesneden, tegen de wintertros aan op de bodem. Meestal zie je de wintertros tot op de bodem zitten.
Zie je voordat je de bijen ziet volle verzegelde voerramen, dan is er niets aan de hand en hoef je niet bij te voeren.
Succes! Groet, Ben

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » ma 27 jan 2020, 12:08

Deze foto komt uit het boek Top bar hive beekeeping, Wisdom and pleasure combined van de Amerikaanse bestuivingsimker Wyatt Mangum. Ik dweep met dit boek.

Ook mij lukt het niet om de de bijen te verleiden suikerdeeg op te nemen in de winter of het vroege voorjaar. Ze kijken er niet eens naar om. Suikerdeeg moet bij koude contact hebben met de raten en dicht bij de wintertros zitten, anders gebeurt er niks. Dat gaat ‘m voor de lattenkast niet worden dus.

We gaan het anders doen. Je neemt raten uit de kast en je gaat net zo lang door tot dat je op de wintertros stuit. Bij tien graden is er al nauwelijks meer sprake van een wintertros, dus een beetje rook kan wellicht geen kwaad.

Leg een raat schuin in een bak, bijvoorbeeld met wat gaas eronder: zie foto. Spenkel er royaal suikerwater overheen met een plastic fles waarvan je de dop flink geperforeerd hebt, totdat de cellen vol zitten. Keren lijkt me weinig zinvol, want dan loopt de boel er weer uit. Zo ga je door, totdat je verschillende raten gevuld hebt.

Mangum adviseert dus een oplossing van 1:1. Hij doet dit ook in de stromende regen en bij snijdende vrieskou, hartje winter als het moet. Soms overkomt hem dit soort ellende, omdat hij zeer laat thuis was van een bestuivingsklus. Maar een hobbyimker zou dit niet mogen overkomen, eigenlijk! Voldoende voeren dus!



Groet,

Bart
Bijlagen
TBH raat.jpg
TBH raat.jpg (58.59 KiB) 11949 keer bekeken

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door gerard.b.w.vos » za 01 feb 2020, 16:52

Dat wat extra voeren al is het maar voor de zekerheid is wel goed gegaan.
Met het niet al te grote zwermpje van afgelopen zomer gaat het wel goed.
Vorige week toch maar een pak voerdeeg onder de raten geschoven.
Zo dicht mogelijk tegen de raat aan waar de bijtjes zaten.
Vanmiddag gekeken bij een al aangename temperatuur buiten en enkele vliegbijtjes die naar buiten gingen.
Het voerdeeg was al een flink kuiltje aanwezig.

De methode die Bart omschrijft lijkt me wel omslachtig en er moet dan toch ook wel ruimte naast de ratenaanwezig zijn.
In het boek Top-Bar Beekeeping van Les Crowder kan ik er niets van vinden.
Wel jammer.
Hoe het dus op voerdeeg wel zo simpel. :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » ma 03 feb 2020, 11:37

Ik geloof je graag, maar mijn bijen vertikken het om het op te nemen. Mijn ervaring is dat de bijen in het voorjaar het deeg pas opnemen als ze de raten niet hoeven te verlaten. Ideaal voor raampjeskasten dus.

Met korven lukt het ook, zolang de raten maar tot op de plank zijn uitgebouwd. Dan kun je een flinke kluit op de plank leggen en de raten erin drukken. Dat nemen de bijen het op.

Maar hoe ga je een pak suikerdeeg tegen de raten aan schuiven? In de lattenkast zitten de bijen uiteraard enigszins verwijderd van de buitenkant. Dus als ik de kast open, dan kijk ik tegen een raat aan. Nu moet ik dus een pak deeg onder de raten door gaan schuiven?

Kan iemand iets meer instructies geven?

Groet,

Bart

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door BenSDC » ma 03 feb 2020, 20:20

Bart, je kunt de lege onbezette raten in de TBH wegnemen totdat je raten tegenkomt waar wel bijen op zitten. Vervolgens schuif je de suikerdeeg in de richting van de bijen. Bij mij is er altijd wel wat ruimte onder de raten. De lege raten haal ik dus weg.
Kom je volle raten met wintervoer tegen, dan hoef je uiteraard niet bij te voeren.
Groet, Ben
Bijlagen
20200128_165809 (2).jpg
TBH voeren met suikerdeeg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » di 04 feb 2020, 07:36

Super!

Dank voor de foto & de moeite! (Eigenlijk mag dit je gewoon niet overkomen natuurlijk, maar dat terzijde.)

Groet,

Bart

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door BenSDC » di 04 feb 2020, 09:16

Bart, dit volk had helemaal geen voer nodig (zie foto van 23-1-2020), maar er zijn mensen (zoals jij) die vragen hoe ze een TBH-volk moeten bijvoeren in de winter. Dus op verzoek heb ik het pak voer eronder gelegd en foto's gemaakt. Groet, Ben
Bijlagen
DSCN9844 (6).JPG
TBH volk op 23-1-2020

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Bart de Coo » di 04 feb 2020, 10:49

Sorry, Ben! Je begrijpt me verkeerd! Als ik schrijf ‘eigenlijk mag je dat niet overkomen’, dan bedoel ik dat in algemene zin! Misschien had ik ‘men’ moeten schrijven in plaats van ‘je’! :oops:

Groet,

Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wintervoeren in de TBH

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 feb 2020, 12:08

Bart de Coo schreef:
di 04 feb 2020, 10:49
‘eigenlijk mag je dat niet overkomen’
Bart , je hebt met de natuur te maken .
Ik heb dat al meer geschreven , wat doet je volk en de natuur na de periode van inwinteren .
Hoe verloopt de herfst en hoe lang gaan zij door met broeden , hoe groot is het broednest , hoeveel nectar kunnen zij nog verzamelen tot aan de winter .

Wanneer je in een gebied woont waar na de linde vrijwel geen dracht meer is ,,,,is dat wel te regelen , maar hier begint op 1 september de laatste dracht en is het onzeker wat zij nog kunnen verzamelen .

Ik heb mijn volken op dezelfde wijze ingewinterd het ene volk heeft nog steeds 10 HK ramen vol met voer boven hangen , maar ook volken waar een pak suikerdeeg op gelegd is .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten