Moer zoeken in topbar

In deze rubriek kunt u alle ervaringen en vragen kwijt over latten kasten (Top Bar Hive of TBH)

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Moer zoeken in topbar

Bericht door DontPanic » vr 22 mei 2020, 21:36

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een aantal weken een zwerm in een topbar. Het gaat goed met het volk, maar ben de koningin nog niet tegengekomen (geen ramp aangezien er brias aanwezig is), maar ben toch benieuwd.

In een normale kast lukt het me meestal wel om de moer te vinden, maar in de topbar vind ik het een stuk lastiger omdat je raampjes niet zo makkelijk kan draaien om voor en achterkant te bekijken. Ook is duurt het uitnemen van raampjes wat langer omdat het soms toch aan elkaar vast gebouwd wordt.

Heeft iemand nog goede tips voor het vinden van de moer in een topbar?

Haico
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 18:56
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast F zoveel > bastaard?
Contacteer:

Re: Moer zoeken in topbar

Bericht door Haico » di 26 mei 2020, 12:47

De moer zoeken in een TBH is gelijk aan het zoeken in een kast. Ja, het lossteken van de ramen kost iets meer tijd, maar mijns inziens gaat het draaien met wat ervaring net zo snel. Op internet staan diverse filmpjes wat wel en niet kan qua draaien van de ramen. Zoals ik al zij, met wat handigheid en oefening kun je net zo snel draaien als in een spaarkast. Je moet de ramen mogelijk meer op ooghoogte vasthouden bij nieuwe nog zachte raat, maar als de ramen eenmaal een aantal keer bebroed zijn geweest wordt de raat heel stevig (tot dat ze weer te vies zijn en vervangen moeten worden).

Als imker is het natuurlijk leuk om af en toe de Q te zien, maar met aanwezigheid van BRIAS is het niet nodig en geeft het zoeken naar de Q veel verstoring. Het imkeren in een TBH zou juist meer natuurlijk en daarbij mijns inziens minder verstoring aan de bijen moeten geven. Ik probeer in mijn TBH dan ook minder vaak de zoeken naar de Q in tegenstelling tot mijn spaarkasten.

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Moer zoeken in topbar

Bericht door DontPanic » di 02 jun 2020, 09:57

Haico schreef:
di 26 mei 2020, 12:47
De moer zoeken in een TBH is gelijk aan het zoeken in een kast. Ja, het lossteken van de ramen kost iets meer tijd, maar mijns inziens gaat het draaien met wat ervaring net zo snel. Op internet staan diverse filmpjes wat wel en niet kan qua draaien van de ramen. Zoals ik al zij, met wat handigheid en oefening kun je net zo snel draaien als in een spaarkast. Je moet de ramen mogelijk meer op ooghoogte vasthouden bij nieuwe nog zachte raat, maar als de ramen eenmaal een aantal keer bebroed zijn geweest wordt de raat heel stevig (tot dat ze weer te vies zijn en vervangen moeten worden).

Als imker is het natuurlijk leuk om af en toe de Q te zien, maar met aanwezigheid van BRIAS is het niet nodig en geeft het zoeken naar de Q veel verstoring. Het imkeren in een TBH zou juist meer natuurlijk en daarbij mijns inziens minder verstoring aan de bijen moeten geven. Ik probeer in mijn TBH dan ook minder vaak de zoeken naar de Q in tegenstelling tot mijn spaarkasten.
Hallo Haico,

Dacht dat ik al gereageerd had maar blijkbaar niet op verstuur gedrukt. Het klopt dat ik haar meestal niet hoef te zien, maar toch was ik benieuwd. Denk inderdaad dat ik nog wat vertrouwen moest opbouwen met het hanteren van de raat. Vorige inspectie een aantal keer geprobeerd en dat ging goed. Ook zijn de ramen na enkele correcties nu een stuk makkelijker en sneller uit te nemen.

Resultaat is dan ook dat ik haar ben tegengekomen. Ze is vrij donker:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Moer zoeken in topbar

Bericht door Bart de Coo » do 18 jun 2020, 11:24

Ik vind moeren in lattenkasten altijd veel sneller dan in raampjeskasten. Ik kan dat slecht verklaren. Misschien komt het doordat bijen in lattenkasten veel rustiger blijven, althans die indruk heb ik vanaf het allereerste begin dat ik met deze kasten begon, nu meer dan tien jaar geleden. Vanaf dag één was ik verbaasd over de 'behandelbaarheid' van lattenvolken.

Als ik een lat losschuif van het nest, dan gaan die bijen heel rustig verder met hun werk. Met raampjes zie ik vaak dat de bijen massaal naar één kant rennen, of dat de bijen massaal tegen de bovenlat aan gaan zitten, of van het broed af lopen, of naar een hoek toe rennen, of als een tros onderaan gaan hangen, en zulk soort dingen meer. In de lattenkast zie ik dat eigenlijk nooit.

't Zijn allemaal hypotheses en anekdotes. Ik weet het.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten