DontPanic

Deze rubriek is geopend om leerlingen/beginnend Imkers te begeleiden en meer duidelijkheid en inzicht/antwoorden op hun vragen te geven.
viewtopic.php?f=67&t=34501
DontPanic
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Contacteer:

Re: DontPanic

Bericht door DontPanic » zo 26 apr 2020, 13:32

Heb geen morele bezwaren tegen het knippen of markeren van de koningin. Wel is dit nieuw voor mij om zelf te doen.

Sorry volgens mij heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven in mijn vorige bericht.
-Alle 3 de volken zijn overwinterd op 2 broedbakken.
-2 volken zijn sterk en hebben idd 2 broedbakken vol (bij deze snap ik de zwermneiging dus ook).
-1 volk zit maar op 1,5 broedbak. In dit volk heb ik aan raatvernieuwing gedaan door ze een hele nieuwe onderbak met kunstraat te geven. Ze hebben de helft hiervan uitgebouwd en in gebruik, en zijn nog bezig met de rest. In de honingkamers is het bouwen heel snel gegaan, maar op een of andere reden in de onderste broedbak van dit volk dus een stuk minder snel. Na het eerste keer doppen breken, waren er bij de volgende inspectie weer belegde zwermcellen. Dus toen toch maar besloten een veger te maken.

Snap dat het op afstand moeilijk is om dit te kunnen verklaren zonder het zelf te kunnen zien.

A.A. Staals
Mentor
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals » zo 26 apr 2020, 21:59

Ramon
23 april heb je een veger gemaakt van een volk en de andere twee doppen gebroken. Van die twee heb je 25 april een veger gemaakt.
Als je doppen breekt ga je pas na ongeveer een week (dus voordat er gesloten doppen kunnen zijn) weer kijken.
Bovendien neem ik aan dat ook in Limburg nog volop dracht is en daarom de koninginnen niet verwijderd hadden moeten worden.
Als er dracht is en volken zijn/raken in zwermstemming maak je een vlieger of een broedaflegger als je het grootst rendement wil halen.
Misschien is het goed je licht eens op te steken bij imkers in jou omgeving die met carnica werken of die ook zo snel willen zwermen.

ad staals

DontPanic
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Contacteer:

Bericht door DontPanic » di 28 apr 2020, 14:21

Bedankt voor je reactie Ad!

De fouten die ik heb gemaakt heb zijn iig duidelijk voor me, dus nu aan mij om ervan te leren en ze niet nog eens te maken. Minder honingopbrengst is zonde, maar niet het einde van de wereld. Zolang de volken het maar redden.

Kan idd eens kijken of er in mijn omgeving ook al zo vroeg zwermneiging is bij anderen. Vorig jaar was dit pas rond half mei het geval bij mijn eigen volken.

Neem aan dat nu de fout eenmaal gemaakt is ik gewoon het plan kan aanhouden om doppen te breken en ze 3 weken met rust te laten?

Gr.

Ramon

Plaats reactie