World Bee Day

Deze rubriek is aangemaakt om van gedachten te wisselen over BD imkeren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

World Bee Day

Bericht door oldtimer » di 19 mei 2020, 08:46

Voor u gelezen.

Beste imker,

Morgen is het World Bee Day. Een dag die in het teken staat van de bijen. Door de Coronacrisis heeft de NBV in een eerder stadium al moeten besluiten de geplande activiteiten te annuleren. Datzelfde geldt ook voor de jaarlijkse Landelijke Open Imkerijdagen…

En toch heeft de NBV goed nieuws; voor jou als lid én de bijen! De NBV heeft namelijk een actie bedacht waarmee er alsnog aandacht is voor imkers, bijen en biodiversiteit en lanceert morgen, op World Bee Day, formeel en middels diverse pers en media de NBV Biodiversiteitsprijs. Voor jullie vandaag al de vooraankondiging ofwel primeur:

Maak kans op het benodigde budget voor een lokaal biodiversiteitsproject!

Deze prijsvraag maakt het mogelijk om de biodiversiteit in jouw omgeving te verbeteren. Uiteraard gericht op het herstellen en/of versterken van het leefklimaat van bijen.
En dan vooral samen. Want samen maakt sterker, juist nu.

Ben je benieuwd naar het te winnen budget, de criteria om hiervoor in aanmerking te komen en hoe je (samen met jouw afdeling) een projectidee kunt inzenden?
Ga dan naar www.bijenhouders.nl/biodiversiteitsprijs
Projectplannen kunnen tot en met 31 december 2020 worden ingediend; je hebt dus best wat tijd. Bundel alle krachten samen, wissel ideeën en ervaringen uit en maak het verschil!

In afwachting van mooie en betekenisvolle inzendingen en een hartelijke groet,

Bert Berghoef
Voorzitter NBV
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door Bart de Coo » zo 31 mei 2020, 20:19

Ik stelde een zeer redelijke vraag, Lex. Die heb je gewoon weggehaald. Vanwaar deze mededeling in deze rubriek? En vanwaar deze rubriek? BD is namelijk religie en dat gaat tot gedoe leiden natuurlijk, net als politiek. Ik weet daar als zeer ervaren beheerder alles van.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door maartenkleijne » ma 01 jun 2020, 09:45

Bart, we wisten van te voren dat de groep Bio Dynamisch Imkeren anti-reacties zou oproepen omdat Bio Dynamisch Imkeren naast veel fans ook veel haters heeft.
Vandaar scherp toezicht hier.
Discussies waar de fans zich zouden moeten verdedigen tegen de haters geven geen pas.
De haters van Bio Dynamisch Imkeren wordt aangeraden deze rubriek te mijden.
gr,
m

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 01 jun 2020, 14:10

Bijenhouden kan je op velerlij manieren doen en beleven.

En elke nieuwe bijenhouder wordt wel een keer imker.
De een gaat voor de beleving, de andere zoekt het in de bestuivingswereld.
Weer een ander verdiept zich in de bijenproducten, als pollen, propolis, mede maken of wasproducten.
Weer een ander gaat zich verdiepen in de palynologie, de koninginnenteelt, honingonderzoek of de bestuurlijke kant van of in een imkerverenigingen.
Echter een groot aantal zoekt de weg naar grote honingoogsten met slechts guldens, euro's of dollartekens in de ogen.
Onze oud voorzitter noemde deze personen Flimkers.
Uit zijn op grote oogsten honing die ze dan weer zo snel mogelijk kwijt willen voor zo veel mogelijk duiten.

Er zijn ook bijenhouders die op een geheel andere wijze het houden van bijen beleven en bewonderen.
Zonder winstoogmerk, maar vanuit een andere zienswijze, overtuiging of beleving.
Om deze personen te scharen onder "religieuzen" is een persoonlijke zienswijze.

Dit imkerforum is en zou een afspiegeling moeten zijn van en voor een ieder die op zijn/haar eigen wijze met bijen om wil gaan.
Vragen kan stellen, meningen kan uitten en ervaringen kunnen delen zonder vooroordelen omtrent eigen inzichten of achtergronden.

Iedereen die bijen heeft en daar zorg voor draagt dient hier welkom te zijn, ongeacht zijn manier van imkeren/bijenhouden!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door Bart de Coo » ma 01 jun 2020, 14:25

Iedereen is op dit forum altijd vrij geweest om bd-lariekoek te verkondigen. Maar ja, dan kreeg je tegenspraak natuurlijk. In de woorden van Maarten lees ik nu dat wij voortaan geacht worden respectvol te zwijgen als iemand dat doet.

Gerard houdt ogenschijnlijk een pleidooi voor democratie en een ‘open mind’ - als iemand er dogma’s op na houdt, dan kun je redelijk objectief van ‘religie spreken, Gerard - maar in werkelijkheid is er natuurlijk sprake van strikte censuur en muilkorverij.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door maartenkleijne » di 02 jun 2020, 10:03

Een aparte rubriek voor Bio Dynamisch Imkeren is voor liefhebbers van Bio Dynamisch Imkeren en niet voor de bestrijding van Bio Dynamisch Imkeren.
gr,
m

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door Fish » di 02 jun 2020, 10:38

Ik wacht vol verwachting naar de eerste échte biodynamische posts, tot nog toe niet gevonden. Ik ben niet zozeer een hater, ik heb al diverse mensen die een biologisch-dynamische cursus achter de rug hadden (in de praktijk) begeleid. Wat mij betreft hoeft het niet zo keihard te botsen met het reguliere imkeren. Maar dat is ook gelijk het probleem. Wat je praktisch bij het biodynamisch imkeren doet, dat kan je natuurlijk ook gewoon praktisch toepassen zonder dat je bio-dynamisch bent. En andersom hetzelfde. Zit er dan wel zoveel verschil in? Wellicht alleen qua gedachtegang. Wat Gerard allemaal noemt, qua winstoogmerk en zo; ik ben ervan overtuigd dat dit tegenwoordig maar een minderheid van de imkers is die zo denkt. Persoonlijk win ik ook nauwelijks honing en ik durf mijzelf zeker niet bio-dynamisch te noemen.

Dus tjah, biodynamisch imkeren, wat is dat eigenlijk? Het zogenaamde kijk-imkeren, slechts het ondersteunen van het volk? Lekker laten zwermen en niet behandelen? Iets met het dag- en nachtritme en een kalender of iets dergelijks? Ik hoor het graag.

Wereld bijen dag en biodiversiteitsprijzen hebben natuurlijk weinig met dit onderwerp te maken, maar dat zei Bart volgens mij ook al.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door Bart de Coo » di 02 jun 2020, 14:41

Fish,

Lees op bladzijde 10 van dit nummer van Bijenhouden mijn recensie van het dolkomische boek Dichter bij de bij van een zekere Alma Huisken en er zullen dingen duidelijk worden: https://edepot.wur.nl/444193

Lees verder het boek waarnaar Albert Müller in zijn voorwoord hierboven verwijst. Ik heb Steiner tot ongeveer twee derde volgehouden. Toen geloofde ik het wel met de buitenissige en dwaze beweringen. Maar kijk zelf eens hoe ver je komt. Misschien is er een oude editie online beschikbaar. Ik heb de recentste editie gelezen van Theo Georgiades.

Als je als forum naar waarheidsvinding streeft, ernaar streeft elkaar van bruikbare aanwijzingen te voorzien, of anderszins al debatterend tot diepere inzichten wil komen, dan is een rubriek als deze zacht gezegd merkwaardig. Wil je toch je sofische duit in het zakje doen? Prima, maar dan word je flink tegengesproken natuurlijk en dan kun je gaan zitten wachten op ellende, gezien de diep-religieuze aard van de antroposofie. Of ga kletsen in een besloten groep op Facebook, maar niet hier.

Als je, vooruitlopend op die tegenspraak, bij voorbaat gaat dreigen met censuur, dan zijn we echt heel ver van huis met dit bijna twintig jaar oude forum, maar vermoedens in die richting koesterde ik al een tijdje.



Vriendelijk groetend,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door Fish » di 02 jun 2020, 15:40

Dat boek van Alma heb in een gekke bui ooit eens blind aangeschaft, ik ben er inderdaad nooit ver in gekomen. Bijna weggegeven. Het boek was toen pas uit, volgens mij nog voor het verschijnen van jouw recensie. Ik ben er zelfs nog minder lovend over. Inmiddels schrijft ze over kippen geloof ik. Het zou mooi zijn als ze een tweede boek over bijen schrijft, want ik merk dat het ideologische vaak erg snel slijt. Ontzettend veel BD-imkers zetten niet door of stoppen er snel mee, althans in mijn omgeving. Het zijn juist de imkers die het langer volhouden waar ik toch wel mee zou willen praten.

Censuur is slecht maar ik denk niet dat het ontstaan van de rubriek vraaggestuurd was. Wat je al zei, over BD-imkeren praten kon altijd al. Dus ik verwacht die antroposofische discussies helemaal niet, en daarmee ook de censuur niet.

Gabe Bosma
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 17:20
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: World Bee Day

Bericht door Gabe Bosma » do 27 aug 2020, 18:19

Ja hier ontstaat eigenlijk iets over dat je als imkers verschillende denkbeelden kunt hebben en daarnaar handelen. Gerard heeft dit uitgebreid hier genoemd en ja dat betekent dat je elkaar respecteert. dat is wederzijds hè. kijk als bd-imker voel ik mij niet aangesproken dat ik een religie hanteer. Wat Albert Muller in het voorwoord noemde als uitgangspunten, daar gaat het om in de bd-imkerij. Sommige voegen daar persoonlijk meerdere facetten aan toe, dat is iemands visie die we moeten respecteren. De WUR heeft onderzoek naar varroa en de bestrijding door verschillende imker groepen, wat ontzettend belangrijk is. bd-imkers schuwen onderzoek niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten