Nieuwe manier van kunstraat zetten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Bart de Coo »

Kees,

Belangrijke vraag voor mij: hoe kom je aan fietsspaken? Gewoon bij de fietsenmaker langsgaan? En met welk gereedschap bewerk je fietsspaken? Een nijptang? Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar!

Ik hoop heel erg dat je dat even zou willen vertellen, omdat ik zo graag fietsspaken zou willen verbouwen tot korfkrammen.

Bedankt alvast!

Coo
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme »

Hallo Astrid,

Ik heb vrijwel altijd twee ramen darrebroed in de kasten en ik snijdt die ook niet uit.

Ik ben van zins om een kast helemaal op natuurbouw over te laten gaan, maar bij de eerste 11 ramen lijkt er vooral darrebroed te ontstaan.

Nu je zegt dat er perioden zijn waarin de bijen graag darrenbroed aanzetten weet ik dat ik gewoon door moet gaan en vanzelf zal zien hoe het allemaal zal gaan.

Het is bijzonder boeiend, en ik vind de ramen natuurbouw er ook mooi uitzien. Bovendien is het als je eenmaal bezig bent natuurlijk een enorme arbeidsbesparing (en geld ook). Geen kunstraat meer insmelten en ramen uit de zonnewassmelter zijn meteen weer inzetbaar.

Tieme
kees
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 11 jul 2003, 11:12
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door kees »

Bart,
Met fietsspaken ging het in het begineven goed, maar ben overgegaan op iets meer buigzamer draad, en toch stevig.
Gewoon met de knijptang op juiste afstand afknippen en met de hand of in de workmate rechtbuigen.
Probleem nu is dat ik weer wat draad nodig had, maar waar is nog een echte ijzerboer ( detailhandel ) ?
Eventueel binddraad bij de boerenbond van de juiste dikte ?
Suggesties welkom.
hg
Kees
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Albert Stoter »

Bart de Coo schreef: Belangrijke vraag voor mij: hoe kom je aan fietsspaken? Gewoon bij de fietsenmaker langsgaan? En met welk gereedschap bewerk je fietsspaken? Een nijptang? Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar!
Bij winderig regenachtig weer kun je langs de weg ook regelmatig een kapotte paraplu met "spaken" vinden. Zou dat niet ook voldoen? Misschien heb je zelf nog een kapotte thuis.

Het "kleineren" van de fietsspaken lukt vast wel met een ijzerzaagje?

Albert (de straatjutter [;)] )
J.R.
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: Marum Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door J.R. »

kees schreef:
Bart,
Met fietsspaken ging het in het begineven goed, maar ben overgegaan op iets meer buigzamer draad, en toch stevig.
Gewoon met de knijptang op juiste afstand afknippen en met de hand of in de workmate rechtbuigen.
Probleem nu is dat ik weer wat draad nodig had, maar waar is nog een echte ijzerboer ( detailhandel ) ?
Eventueel binddraad bij de boerenbond van de juiste dikte ?
Suggesties welkom.
hg
Kees
Kees, je kunt daarvoor lasdraad gebruiken is in verschilende maten te koop en ook in rvs is dan wel duurder.
verkrijgbaar bij bv lasaulec of andere techniche groothandel.
succes , Jan Ritsma
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Bart de Coo »

Met dank, Albert, voor het munten van het woord 'straatjutter'. Niet alleen een prachtige vondst, maar nu weet ik ook dat ik niet de enige ben!
tory
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door tory »

Hallo Jelte,
Leuk hier over te filosoferen. Het idee van een (wat bredere-) zaagsnede lijkt zo gek nog niet. Als je deze dan ook aan de zijkanten realiseert druk je de raat er zo in. Mogelijk alleen een zaagsnede (gleuf) in toplatje en een zijkant, dan hoef je ook geen bredere raat te hebben.
Groeten,
Bert.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hoi tory,

idd ik snij nu eigenlijk ook al stukjes van de zijkanten af (en soms bovenkant als ik zonder zaagsnede gebruik) aangezie ik niet tegen bolling van de raat kan. Ze moeten er strak in komen te zitten en worden uitegbouwd. Nou ja dit is een soort van compulsie van mij [;)] wat denk ik wel meer imkers hebben. Wat je ook nog wel zou kunnen doen is een houten latje met zaagsnede in het midden. Veel imkers zouden als groot protest daar tegen aanvoeren dat het broednest aaneengesloten moet zijn, maar ik vraag me dat af of dat heel erg zou zijn voor de bijen. Een dun latje vaan een halve cm.

jp
Jan de Graaf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 10 dec 2005, 08:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Jan de Graaf »

Het is bijzonder boeiend, en ik vind de ramen natuurbouw er ook mooi uitzien. Bovendien is het als je eenmaal bezig bent natuurlijk een enorme arbeidsbesparing (en geld ook). Geen kunstraat meer insmelten en ramen uit de zonnewassmelter zijn meteen weer inzetbaar.
Als je de raat op 1 cm. onder de lat afsnijdt, kunnen de bijen daar vanaf weer opnieuw beginnen.
Jan
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe manier van kunstraat zetten

Bericht door Tieme »

Hallo Jan,

Door bij te snijden kun je de bijen op de oude raat weer laten bouwen, maar het gemak van het "even in de zonnewassmelter" gaat dan niet op. Ook zit je dan nog met de draden.

Ik heb op de laatste zonnige dag een onbedraad uitgebouwd raampje in de wassmelter gelegd, en dat was meteen weer paraat na het smelten. Ik vraag me alleen af of je ook kun stellen dat ze redelijk gesteriliseerd zijn. Hoe heet zou het in de smelter worden??

Tieme
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten