Aalsteren 2007; discussie pagina

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door jack »

Bedankt Hennie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Het is goed om deze, nioet eens zo hgele filosofsiche, discussie te voeren.

Hier ben ik het dus mee oneens:
citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
dan moeten de bijen er iets mee.
--------------------------------------------------------------------------------


Het zou mij veel waard zijn, als je eens ging begrijpen:
De bijen moeten niks!!
het is aan ons te onderzoeken hoe zij doen.
Via voorgaande analyses (ervaring/theorie) kan (en in mijn geval wil) de imker de bijen naar zijn hand zetten. In feite bedoelen we hetzelfde. Want door uitvoerig studie te maken van het honingbijen gedrag kan de imker in toekomstige situaties een succevolle bedrijfsmethode voeren.
Ja ik geloof in een maakbare wereld (en dus ook the opposite: een afbreekbare wereld). Kijk eens hoe we zure regen hebben aangepakt!!! Maar ook: hoe we de lucht volpompen met CO2. En alle gevolgen van dien.
Zo heeft de mens ook zeer productieve bijenvolken geproduceerd, maar is tegelijkertijd de zwarte bij het loodje aan het leggen cq aan het radicaliseren. Het is aan de luie 'zwarte' imkers (imkers met zwarte bijen) om hier iets aan te doen.

jp
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Els Kleijnendorst »

JP schreef: . . . kan (en in mijn geval wil) de imker de bijen naar zijn hand zetten . . .

Jelte Pieter, bijen kan je niet naar je hand zetten! Ze zullen altijd hun eigen stramien volgen. En gelukkig maar, want zij (de bijen) weten het veel beter dan wij (mensen), ze hebben immers vele jaren meer ervaring wat het best voor ze is.
We kunnen hoogstens proberen om binnen hun werkwijze en gedrag zo te manipuleren dat het ons iets beter uitkomt.

Groet,
Els
(die zaterdag direct na een overtrekkend onweer even een kastje dicht ging zetten omdat toch alle bijen nog binnen zaten (ook manipuleren!). Een buurvolk was het met de verstoring niet eens, gevolg: binnen een paar seconden een aantal stekende bijen in mijn haar maar erger, 4 steken in de directe omgeving van mijn oog. Nu, 2 dagen later, ben ik nog ontoombaar van de zwelling. )
Dus bijen naar je hand zetten? Ze straffen je gelijk af als het ze niet zint!
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn »

Als we dan toch aan het filosoferen slaan.
Er zijn mensen, die willen alles in hun leven beheersen.
Anderen vinden het voor zichzelf en medeschepsels prettiger om dat juist niet te willen.

Terug naar de bijen, daarvoor geldt hetzelfde.

Twee uitspraken van een (semie) beroepsimker die ik erg waardeer :
"Je bent geen baas, je mag meedoen." en
"Als de bijen het naar hun zin hebben, dan komt de rest vanzelf en ben ik ook tevreden."

Zijn werkwijze staat me zeer goed aan. Ik sta graag met hem op dezelfde stand.
De rust, de vakbekwaamheid en het prettig werken in de volken.
Materiaal op tijd klaar. Als dank een goede voorjaars en zomeropbrengst.

Ik heb dat ook wel anders meegemaakt als er imkers van elders bij staan.
Collega's waar de afschaffing van de slavernij nog niet helemaal is doorgedrongen en precies weten hoe ze de bijen kunnen dwingen.
Van harmonie verdwenen tot gestreste bijen op de stand, roverij door kaalgeslingerde volken.

Ik hoop niet JP, dat je dat bedoelt.
Want dat is voor mij niet Aalsteren in een nieuw jasje maar terug naar af.

Ik wil graag een lans voor breken voor de niet-beheers categorie.
Verschillende leden in onze sub willen ook graag naar prettig werken en zijn aan geschikt materiaal geholpen.
Ook met dank van hun buren.

Het is maar waar je LOL in hebt .... [;)]
zo leer je elke dag weer iets.
zowel in het Nederlands (lintwurm die springt)
als in het Engels (iets met luid lachen ofzo)
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Dirk Blanken »

Gek maar ik voel het niet als manipuleren als ik b.v. bijen ruimte geef, ik probeer ze het zo goed mogelijk naar hun zin te maken.
Ik ben hun slaaf.
Als je mijn poten op het moment zie, dik onder de propolis, bewijst dat het, gelukkig ruikt het nog lekker, dan heb ik ook nog wat, zelfs op vakantie kan ik niet, niet dat ik dat wil want ik heb geaccepteerd dat ik slaaf ben van mijn bijen en daar ben ik verslaafd aan.
Als er eens wat verkeerd gaat, ga ik in overleg met het volk, probeer er achter te komen wat de problemen zijn zet dat op een rijtje controleer dat nog even met een raam open broed en geef ze dan een statige leggende koningin.
Een echte slaaf zorgt voor dat meesterlijke volk.
Die bevrijdt hen van de overtollige honing zodat ze weer ruimte hebben voor die andere nog net wat lekkerder honing.
Dirk



dertiende
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn »

Dirk bedankt voor de aanvulling.

Beter gezegd : De bijen niet dwingen tot dingen die ze niet aan-kunnen.
Ze geven wat ze nodig hebben.
In ieder geval objectief observeren en je uiterste best ervoor doen.
Dan heb je de beloning verdiend.

Overigens ik waardeer ook je vakkennis in je schrijvens op dit forum.

groet uit het Noord-Oosten.
Hans.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Mensen,

ik wil jullie oproepen om geen spookverhalen van mijn bijdrages te maken. Ik schreef:
Via voorgaande analyses (ervaring/theorie) kan (en in mijn geval wil) de imker de bijen naar zijn hand zetten. In feite bedoelen we hetzelfde. Want door uitvoerig studie te maken van het honingbijen gedrag kan de imker in toekomstige situaties een succevolle bedrijfsmethode voeren.
Heb ik het hier over heersenij, slavernij?? Nee dus[;)]. Graag wel bij de feiten blijven mensen. Dirk en ik probeerden alleen maar aan te geven hoe beste het kunstraat kon worden uitgebouwd in een 6-ramer.
Mijn visie op het bijenhouden: imkers zijn niet anders dan de doorsnee boer in Nederland. Een boer streeft altijd nog een zo goed mogelijk geoliede bedrijfmethode na met een zo hoog mogelijk opbrengst. Boeren doen niets anders dan hun materiaal naar hun hand te zetten zodat het de hoogste opbrengst geeft.

Imkers verschillen met boeren hierin dat bijen een bestuivingsfunctie kunnen hebben waar ook wilde planten zijn bij betrokken. Bij alle andere boeren is dit meestal niet het geval.

jp

PS Els een zwerm kwijt raken of een enkele steek van een buurvolk noem ik incident (Schuld van de boer). Een fout in de bedrijfmethode. Ik zie dit allerminst als een 'onbedwingbaar zijn van bijen'.
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door hans hoogendoorn »

Beste JP.

De discussie over persoonlijke instellingen kan waarschijnlijk beter elders worden gevoerd.
Het maakt ook uit of je imkert voor je brood, hobbie, sport, natuurbeleving etc.

Met betrekking tot kunstraat in een 6 ramer wil ik ook wel een poging doen.

- Broednest en aangrenzend raam/ramen in principe intakt laten.
- Daarnaast ramen een plekkie oppschuiven voor het kunstraat.

Overigens, mijn 6-ramers staan op reserve, ik maak afleggers in gewone broedkamer-randen.
Bij Segebergers is dat 11-raams, maar 10 raams kan natuurlijk ook als je daar je andere volken in hebt.
Eens moeten ze daar toch in. Het scheelt dus materiaal. Aleen een bodem en deksel extra is nodig.
Overhangen in een grotere kast is verleden tijd.

Zolang het volkje te klein is, wordt het opgesloten met vulblok(ken) met/zonder voer.
Uitbreiden met kunstraat gaat makkelijk. Alleen vulblok plekkie opschuiven ....

En mbt de natuurzwerm is het ook nog een gemiste kans op perfect uitgebouwd raat.
Dan was het meer die "natuur-zwerm" gebleven.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door A.A. Staals »

Hans
Je reactie in de rubriek blijde verwachting, daar zeg je : Bij mij mislukte te veel bruidsvluchten, de jonge moer lande onder op de vliegplank van de moeder. Bij de Aalster methode staat de veger niet onder het hoofd volk maar er naast, en dan heb je dit probleem niet. Het "probleem" bij de methode van der Palen is een eier leggende werkbij boven of onder de separator. Dit lost zich op na het verwijderen van de separator.

ad staals
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aalsteren 2007; discussie pagina

Bericht door Oude Essink »

Hallo Jelte Pieter,

Ik kan het niet laten de indruk te hebben, dat jouw vele uitspraken, vaak ter plekke bedachte losse flodders zijn; Ik heb er weer twee bij het lezen van de krant van 20-6:
(natuurzwerm geschept en) ...Gezet op uitgebouwde ramen. Buitenste twee kantramen voerramen. Hopelijk blijven ze zitten.
Dit kan toch niet stroken met de serieuze aanpak, die je ons in het volgende citaat voorschotelt:
Want door uitvoerig studie te maken van het honingbijen gedrag kan de imker in toekomstige situaties een succevolle bedrijfsmethode voeren.
Die uitvoerige studie zal je toch tot het inzicht moeten hebben gebracht, dat een bijenzwerm (of het nu een voorzwerm is of een nazwerm):
1. nooit een woning zal betrekken,waarin uitgebouwde raten zitten; zij willen een nieuw nest en brengen eigen bouwvakkers mee.
2. nooit een woning zullen betrekken, waarin voer is opgeslagen. Dat brengen zij zelf mee! een imker die een beetje van wanten weet, voert de eerste drie dagen dan ook niet bij; vinden zij "niet prettig" en zoeken dan liever opnieuw naar een andere plaats.
Wat jij ons ter verwarrende lering in het eerste citaat voorschotelt, begrijp ik niet in relatie tot het tweede citaat.

[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/wolf.jpg[/img]




Hennie oes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 35 gasten