In blijde verwachting......

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
theo101
Berichten:5
Lid geworden op:zo 25 feb 2007, 13:26
Contacteer:
Re: In blijde verwachting......

Bericht door theo101 » wo 20 jun 2007, 08:24

Er IS geen 'nieuwe wijze'!
Er zijn wel andere imkermethoden, maar dan is het geen Aalsteren meer.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: In blijde verwachting......

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 jun 2007, 09:40

Citaat 101: Er IS geen 'nieuwe wijze'!
Er zijn wel andere imkermethoden, maar dan is het geen Aalsteren meer.


Wijlen Jan van Os, assistent van het toenmalige bijenteeltconsulentschap zei toen daar het volgende over;
Aalsteren is een "confectie pak" het is te vermaken naar jou omgeving en omstandigheid.

Ik heb de Aalstermethode - het confectiepak - vermaakt.
Hans vdp

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: In blijde verwachting......

Bericht door A.A. Staals » wo 20 jun 2007, 15:41

Hans

Ik ben het met Theo101 eens. Hier wordt steeds gesproken over Aalsteren terwijl men alleen bedoeld een veger maken. Aalsteren is meer dan dat. Vegers broed afnemen en aflaten vliegen horen daar bij. Naar mijn mening is het met onze tegenwoordige bijen niet nodig om te Aalsteren. Een verfijning van de Aalster methode was/is de methode van der Palen. (Doppen boven separator hangen om geen doppen te hoeven breken en ter voorkoming van bruidszwermen). Bij (goede) carnica's heb je ook geen last van bruidszwermen, als de oude koningin weg is (zwerm of kunstzwerm) worden de doppen afgebeten en volgen geen zwermen met jonge konningin. Hans jij hebt jou methode, hoe?

ad staals

theo101
Berichten:5
Lid geworden op:zo 25 feb 2007, 13:26
Contacteer:

Re: In blijde verwachting......

Bericht door theo101 » wo 20 jun 2007, 20:33

Hans,
zodra je het 'Aalsteren' aanpast is het jouw imkermethode, (weliswaar met de Aalster bedrijfsmethode als grondslag.)
Het zogenaamde 'Vernieuwde Aalsteren' wat ik hier zie is maar een mengelmoesje van handelingen en eigen aanpassingen, min of meer gebaseerd op de Aalster methode.

Je hebt nota bene zelf hetvolgende geschreven op pagina 2 van de discussiepagina over Aalsteren 2007:

DE AALSTER BEDRIJFSMETHODE


Schrijver: H. van Gool, oud-leraar in algemene dienst
bij het rijksbijenteeltconsulentschap Tilburg

Imker: J. van Aarts, leraar in algemene dienst bij het
Rijksbijenteeltconsulentschap Wageningen en

Fotograaf: R.P. Groenveld, secretaris-penningmeester
VBBN en redacteur van het maandschrift
voor bijenteelt, te Wageningen.

Uitgave: Bijenhuis, Wageningen (1954) etc etc.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: In blijde verwachting......

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 jun 2007, 22:44

Theo, weet niet wat je bedoeld met "mijn methode"? de grondslag is Aalsteren. Of dit nu volgens de letterlijke tekst wel of niet gaat. Ben nooit zo recht in de leer geweest.[:)]

In de jaren 50 was het noodzakelijk om in het voorjaar het hulpvolk= de veger bij het hoofdvolk te voegen wilde je enige honing kunnen slingeren. De invloed van de carnica in de jaren 60 had tot het gevolg dat de ontwikkeling in het voorjaar van de volken sneller plaats vond. Zo snel dat de hoofdvolken eerder op zwermhoogte kwamen. Dus het hulpvolk werd niet meer bij het hoofdvolk gevoegd.
De invloed van de buckfast nu; je wintert een volk in kunststof zesramer in - de derde week van mei haal je twee tienraamshoninkamers vol verzegelde honing af.
Of dit nu erg leuk is.................... Het is ook nooit goed!

Ad;
Nu maak ik een kunstzwerm zet deze elders zodat met enige dracht het volk zichzelf kan redden.
Ben nooit zo strak in een vaste methode geweest. Uiteraard heb ik van der Palen ook geprobeerd.
Bij mij mislukte te veel de bruidsvlucht van de jonge moer; ze lande vaak op de vliegplank van haar moeder die beneden stond.

Eigenlijk hoort deze discussie niet in deze topic thuis.
We hadden het over in blijde verwachting. Nu deze is bij mij goed verlopen heb zeven nieuwe moeren met gesloten en uitlopend broed! carnica & buckfast [:)][:)]
Een blij-de- Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten