Raamtypen gebruikt in de EU

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:
Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Jozef Maier » zo 23 sep 2007, 14:30

In het onderwerp "Nieuwe styropor Simplex kast" stelde ik zelf voor om eens de maten van raamtypen gebruikt in europa op te lijsten, dit zou een naslag kunnen geven en verwarring uit de weg ruimen.

Alle maten hieronder weer gegeven zijn in mm. Alle maten zijn de buitenmaten (buitenwerkse). Binnenmaten (binnenwerkse) van ramen kunnen verschillen van leverancier tot leverancier. Voor grote ramen gebruiken sommige leveranciers dikkere latten dan andere, dit om het doorbuigen te verminderen.

Nederlandse standaard en afgeleiden

Nederlandse Simplex(*)
(Volgens de gegevens van Piet Jager, waarvoor mijn dank:)
Lengte bovenlat: 435
Breedte: 360
Broedkamer Hoogte: 218
Dubbele honigkamer (DUHOKA) als broedkamer:290(**)
Combi-simplex broedraam: 365 (**) (***)
Honingraam Hoogte: 140
(*)wat in België en Nederland gelijk is Er is wel een verschil in de lengte van de oren, op deze wijze kan er toch sprake zijn van een Nederlandse simplex en een Belgische simplex.
(**)Gegevens van Hans Van Der Post, waarvoor dank)
(***)Dit raam past in een standaard broedkamer+honingkamer.

Belgische standaard
In België zijn er vier raamtypen gestandaardiseerd. (VIB 10 oktober 1965)

Kempisch raam
Breedte: 340
Broedkamer Hoogte: 292
Honingraam Hoogte: 127

Belgische Simplex(*)
totale lengte bovenlat:
maat 1: 400
maat 2: 420
maat 3: 440
Breedte: 360
Broedkamer Hoogte: 218
Honingraam Hoogte: 140
(*)Wat de zelfde maatvoering is als in Nederland toch de lengte van de oren verschillen. Er zijn drie soorten oren in gebruik

Dadant-Blatt
Breedte: 435
Broedkamer Hoogte: 300
Honingraam Hoogte: 160
Honingraam ClambiHoogte: 146(*)
(*)Voor het hoogsel wordt er naast de standaard veel gewerkt met de Clambi (naar hun uitvinders Claas en De Bie.) Dit hoogsel is minder hoog (146) dan het standaard hoogsel (160). Daardoor kunnen twee honinghoogsels precies één broedraam bevatten waardoor deze grote broedramen ook in de honigruimte gebruikt kunnen worden. Op deze wijze kan met de Dadant-Blatt geïmkerd worden als bij een kasttype met gelijke ramen. Let wel, de Clambi valt buiten de standaard.


Langstroth
Breedte: 448
Broedkamer Hoogte: 232
Honingraamdeze kast heeft slects één raamtype zowel voor de BK als de HK

Niet opgenomen in de Belgische standaard, toch frequent gebruikt:

Langstroth (gewijzigde maat) (*)
Breedte: 435
Broedkamer Hoogte: 230
(*) Deze kast heeft dezelfde breedte als de Dadant-Blatt kast. Daardoor is het mogelijk om de honinghoogsels (160 of 140) van de Dadant-Blatt kast te gebruiken op deze kast, wat het gewicht per hoogsel, bij een gevulde kast sterk naar omlaag brengt. Anderzijds kan een romp van deze kast gebruikt worden als honighoogsel op een Dadant-Blatt kast.

Voirnot
Breedte: 347
Broedkamer Hoogte: 355
Honingraam Hoogte: 190

Dit raamtype is hoger als dat het breed is. Daardoor zal er steeds een voedselkrans boven het broednest aanwezig zijn.


Belgisch standaardraam(*)
Breedte: 356
Broedkamer Hoogte: 216
Honingraam: niet bekend
(*)let wel deze naam is misleidend, het standaard raam is niet opgenomen in de Belgische standaard.
Verschillende leveranciers van ramen leveren een raam dat ze een (Belgisch) simplexraam heten (357*218) voor de broedkamer en (357*140) voor een honingraam, maar dat als maat ligt tussen een (Belgisch) simplex en (Belgisch)standaard. Hierdoor kan dit raam zowel in de (Belgische)

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Piet Jager » zo 23 sep 2007, 15:14

Jozef,

Zijn dat binnenwerkse of buitenwerkse maten?
De Nederlandse Simplexraammaten zijn namelijk binnenwerkse maten.
Als je de houtdikte van 1 cm (x 2) daarbij optelt, zijn de raammaten exact gelijk aan de ramen van de Belgische Simplexkast.

!Piet

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Jozef Maier » zo 23 sep 2007, 18:50

Beste Piet,
Alles wat ik opgaf zijn de buitenmaten, jullie blijken dat buitenwerkse maten te heten, iets wat ik tot nu nog nooit gehoord had, vandaar het misverstand. Ik had je maatvoering dus helemaal verkeerd begrepen. Ik heb bovenstaande lijst intussen aangevult.

Toch Bedankt.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Jozef Maier » wo 26 sep 2007, 21:08

Ik heb bovenstaande lijst nog verder aangevult. Als mensen nog gegevens hebben zou ik die graag aan de lijst toevoegen.

Wat zijn in Nederland de standaarden? Wil me iemand die opsturen, dan kan ik de lijst aanpassen. Dank

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten:234
Lid geworden op:vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds:1970
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast en bastaard
Locatie:Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Cor Van Pelt » do 27 sep 2007, 06:47

Dirk Blanken schreef:
De enige maten die zin hebben op op te geven zijn de buitenwerkse maten, die bepalen de maten van de kast.
Dirk

dertiende
Toch niet Dirk, de belangrijkste maat is de binnenkant van de kast. De dikte van het hout dat gebruikt wordt om de kast te bouwen,maakt de buiten maat verschillend. De kasten bouwer en de bijen werken met millimeters,binnen de kast.
Groeten,Cor.

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Jozef Maier » do 27 sep 2007, 20:47

Beste Cor,

Wat je zegt is juist. Maar de binnen maten van een kast worden op hun beurt bepaald door de buitenmaten van de gebruikte ramen. De regel is: "Buitenmaten ramen" + "bijenruimte" = "binnenmaten kast".
Alles hangt in maatvoering aan elkaar vast. Doch een kast wordt gebouwd rond het gewenste raamtype.

In tussen blijf ik de bovenstaande lijst verder aanvullen. Als er nog raamtypen zijn die in deze lijst niet voorkomen, laat het me weten aub.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Ed Pieterse » za 29 sep 2007, 17:27

De juiste maten van de Nederlandse simplexraampjes vindt u op:
http://www.mamamoer.nl/forumfoto/simplexraampje.pdf
Ed Pieterse

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Jozef Maier » zo 30 sep 2007, 16:02

Beste Ed,
Hoe bespan je zo'n raam? Of gebruik je daar geen draad bij om de raat te ondersteunen? Je gebruikt bij een dergelijk raam ook geen waswafel, alleen een strip waswafel?

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Raamtypen gebruikt in de EU

Bericht door Jozef Maier » zo 11 nov 2007, 01:26

Is het mogelijk dat Romée van der Zee eens de Porcenten geeft van gebruikte raamtypen? Dit voor Nederland en of Vlaanderen. Dit moet toch mogelijk zijn door middel van de aangegeven raamtypen in het monitoring onderzoek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten