kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door zoem zoem de bij »

einde discussie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door Hans van der Post. »

Beste Peter het spel wat je op dit forum wilt spelen is niet juiste plaats!

Je kunt elke deelnemer van dit forum persoonlijk benaderen door op de naam te klikken dan wordt een venster zichtbaar waar je haar of hem een mail kunt sturen.
In dit geval vragen omtrent de kunststofkast.


Hans
milbees
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mar 2002, 11:07
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door milbees »

Volgens mij zijn de ramen in België breder dan in Nederland ( 22mm ) en is het verschil niet alleen korte en lange oren, met het gevolg andere kamijzers.
Ronald

devroe R
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8259
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door Hans van der Post. »

Inderdaad kan ik het met de tekst gewijzigde tekst van zoem zoem "meer uit de voeten".

Wel een aantekening:
Hoe kunnen forumleden oordelen over wel of niet "foute" constructie/fabricage van een kast die nog niet "echt" in omloop is. Zoals ik al schreef het zou verstandiger zijn om de bedenker van de kast in een persoonlijke mail het een en ander te vragen. Het in het openbaar een discussie te ontlokken of de nieuwe kunststofkasten wel of niet goed zijn roept vraagtekens op of dit wel zuiver is!

Misschien een idee naar de bedenkers van de drie nieuwe kunststofkasten toe: de derde dinsdag in juli de bekende bijenmarkt in Veenendaal.
Hier zouden de bedenkers hun kasten kunnen showen.



Hans
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik wil nog wel even wat kwijt:

het is denk ik voor een ieder vrij om een discussie te starten over welke kast dan maar ook (conform forumstatuut).
Ik vind dat er niet zomaar automitisch ervan moet worden uitgaan dat het forum een soort platforum waarbij de makers tot de orde moeten worden geroepen (omdat die toevallig wel eens vaker op het forum schrijven. Het zou kunnen maar, nogmaals ik vind dit niet eens zo logisch of de functie van het forum.

jp
milbees
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mar 2002, 11:07
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door milbees »

38,7 cm is toch de maat voor 10 ramen, dat men in de honingkamer soms 9 ramen plaatst is normaal, maar hoe komt men er bij om 11 ramen in een 10 ramer te plaatsen.

devroe R
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door LWPisa »

Devroe,

Er zijn mensen (ik onder andere) die geloven dat 35-33 mm tussenafstand meer lijkt op de natuur en dat bijen een betere warmtehuishouding hebben met een kleinere tussenafstand. Door de betere warmtehuishouding doen ze het misschien ook beter en misschien heeft het ook invloed op Varroa. Er passen in ieder geval meer bijen in de kast.

L
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door Gerard van Gastel »

Jelte,

Ik vind dat als je op dit forum je nieuwe kasten bekendmaakt en promoot, dan behoor je ook op dit forum op de discussies te reageren als ze over je kasten gaan.

(Ps: is het nou 'een plat forum', 'een platforum' of 'een platform'?
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door Astrid Schoots »

LWPisa schreef:
Devroe,
Er zijn mensen (ik onder andere) die geloven dat 35-33 mm tussenafstand meer lijkt op de natuur en dat bijen een betere warmtehuishouding hebben met een kleinere tussenafstand. Door de betere warmtehuishouding doen ze het misschien ook beter en misschien heeft het ook invloed op Varroa. Er passen in ieder geval meer bijen in de kast.
L
Het gaat niet zozeer om 'geloven'. Uit onderzoek blijkt gewoon dat deze maat de voor bijen natuurlijke maat is, vooral in het broednest. (Inderdaad minder bijen nodig voor dezelfde isolatie, meer warmte). In het honinggedeelte waaieren de raten uit en worden de cellen dieper.
Ik meen dat Nederland vrij uitzonderlijk is met zijn 38 mm standaard, in omringende landen zie je meer 35mm hart-op-hart. Ikzelf gebruik graag 11-raams (35 mm) in BK en 10-raams (38,5) in HK.
(zie ook Bijenhouden juni en nov. 2007)
Astrid
Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door hans hoogendoorn »

Ter aanvulling : net als Astrid gebruik ik 11-raams in de broedkamer en 10-raams in de honingkamer.
Het is al eerder beschreven, maar in sommige honingkamers heb ik 9-raams strippen (42,77777 mm)
en die bevallen zo goed, dat ik alle honingkamers hiernaar wil omzetten.
voordeel : twee kanten minder te ontzegelen, de raat is steviger en de koningin legt er minder graag in.
Naar mijn gevoel gaat de honing er makkelijker uit bij het (honing)slingeren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten