Rust in de lattenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
gelmer
Berichten:7
Lid geworden op:wo 06 mei 2009, 20:09
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Rust in de lattenkast

Bericht door gelmer » do 25 nov 2010, 21:27

ok, dank voor je duidelijke verhaal. Toch zie ik er erg tegenop om de latten los te maken. Nou ja, het is voor mij pas volgend jaar aan de orde.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door semar » vr 26 nov 2010, 09:19

Ik hoop het maar als debijen op de raat zitten zijn de raten toch niet ´koud´?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Bas1974
Berichten:39
Lid geworden op:do 28 jan 2010, 02:04
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bas1974 » ma 20 dec 2010, 06:02

Bart de Coo schreef:
Dat is nieuw voor mij, waar haal je die kennis vandaan?
Uit eigen ervaring en die van anderen. Ik heb zelf één keer honing uit een korf geperst. Dat rook vrijwel onmiddellijk naar gist. Ik hoorde het opnieuw op een cursus en toen ik onlangs op een vergadering voorstelde om met de vereniging eens een pers te regelen, merkte iemand onmiddellijk op dat pershoning als nadeel heeft dat het gauw gaat gisten. Verder was ik onlangs eens bij een imker in Apeldoorn op bezoek. Ook bij hem dezelfde ervaring: pershoning gist snel. Dus slaan imkers hun pershoning op, door een folietje op de honing te leggen en de emmer vervolgens goed af te sluiten. Daarna bewaren zij de honing in een koelhuis. Ik zie vast nog wat verhalen over het hoofd. Nee, mij breng je niet van mijn stuk: pershoning gist snel. (Dit verhaal geldt natuurlijk niet als de honing afkomstig is uit volkomen stuifmeelloze raten, die je bijvoorbeeld krijgt als je met een rooster werkt. Dan hou je nog het nadeel van de belletjes. Pershoning wordt 'bros' of 'schuimachtig', zeg maar)

Of dat komt door het stuifmeel is misschien wat speculatief. Het stuifmeel lijkt mij wel de meest waarschijnlijke oorzaak.


Groet,

Bart
Hey Bart,
Bedankt voor dit geweldige topic. hoe doen de latters het in de sneeuw ? Blijven ze een beetje warm ?
maar mijn gedachten over die pershoning.......
Hoe deden ze dat vroeger dan ? Me dunkt zou alle honing niet direct vergist zijn in die dagen. En zou het helpen er direct cremehoning van te maken ?
tevens, op de filmpjes van imkerei klindtworth gaan alle open stukken buiten de verzegelde raathoning die ze apart verkochten in een groot vat om met de tijd apart geperst te worden voor superieure honing ( als ik de verslaggever moet geloven )
Zou het niet zo zijn als de honing dik genoeg is en direct opgepot wordt ( minder zuurstof ) er minder kans in op gisting ?
misschien debiele vragen, maar ik ben benieuwd aangezien ik volgend jaar eens wil gaan persen. ben beniewd,

groetjes
bas

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » di 21 dec 2010, 10:55

Je ziet dat ze hierboven met grote stelligheid beweren dat het gisten van pershoning komt door een te hoog vochtgehalte en niet door te veel stuifmeel of wat dan ook. Ik twijfel er nog steeds aan, omdat ik het gistverhaal niet alleen zelf heb ervaren maar ook nog eens van verschillende mensen te horen en bevestigd heb gekregen. Ik was een paar maanden geleden eens op bezoek bij een imker in Apeldoorn die ieder jaar heidehoning perst. Hij bewaart die honing, door op de honing een vel huishoudfolie te leggen. Het vel mag aan alle kanten onder het deksel uit komen. Vervolgens gaat het deksel goed dicht. Hij bewaart de emmers bij een bevriende ondernemer die de beschikking heeft over een koelhuis. Sommige van zijn klanten vinden deze honing godsheerlijk en staan erop dat hij die honing levert en geen andere.

Volgende vraag: hoe deden ze dat 100 jaar geleden dan? Ik meen mij te herinneren dat er in het boek over Aelbert van Schothorst (bezorgd door Speelziek) inderdaad verschillende keren gesproken wordt over de gisting van honing. Schothorst lijkt dat als een gegeven te aanvaarden. 'Dat gebeurt nu eenmaal,' is de teneur. Maar ik moet het nog eens nalezen.

Dan heb ik onlangs zitten bladeren in een paar oude jaargangen van het Maandschrift voor de Bijenteelt. Daarin schrijven een stel imkers op zeker moment dat zij brokken raathoning uit de korf slingeren, door de stukken in een soort 'boek' te leggen. Stel je dus een gazen kooi voor die je openklapt als een boek. Daar leg je verzegelde stukken raat in. Die ga je vervolgens ontzegelen. Boek dicht. In de slinger plaatsen. Slingeren. Het spreekt vanzelf dat je 3 van die 'slingerboeken' nodig hebt om je slinger een beetje te trimmen. 1 aflevering later wordt er door brievenschrijvers honend gereageerd: ach man, ouwe koek, dat deden wij jaren geleden al! Die toon. Het is allemaal al eens bedacht dus. Misschien dat ik een dezer maanden maar eens van die 'slingerboeken' ga maken.

Ik ga volgende week eens kijken hoe het gaat met de oxaalzuurbehandeling. Als ik tijd en zin heb, maak ik foto's.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door cefas » zo 26 dec 2010, 22:53

Beste Bart,
Nou bij mij gaat het eindelijk gebeuren. Aanstaande donderdag en vrijdag ga ik twee lattenkasten bouwen. Ik denk aan het model dat de barefoot beekeeper als pdf'je aanbiedt(http://www.biobees.com). Het oxaalzuur druppelen lijkt me enorm lastig. Toch verdampen? Hebben de kasten geen vliegplankje nodig? Hoe groot heb je uiteindelijk de vlieggaten gemaakt? 2,5 cm lijkt me erg groot. Hoe heb je het gedaan met bijvoeren? Mij leek het een idee om een toplat te maken met een gaatje erin waarbovenop een voerbak gezet kan worden. Enfin, eigenlijk verheug ik me bijzonder op het experiment....
Hoe heb je je volkjes ook alweer in de kast gekregen? Overgehangen? Afgeschud? Toch geen geschepte zwerm?
Fijne vakantie!
Cefas (898)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Bart de Coo » ma 27 dec 2010, 11:49

Nou bij mij gaat het eindelijk gebeuren. Aanstaande donderdag en vrijdag ga ik twee lattenkasten bouwen.
Da's goed nieuws. Ik heb precies één seizoen meer ervaring, dus ik kan je wellicht behoeden voor wat blunders.
Ik denk aan het model dat de barefoot beekeeper als pdf'je aanbiedt(http://www.biobees.com).
Ik heb precies diezelfde handleiding gebruikt. Als je een beetje Engels leest, dan is Chandlers site naturalbeekeeping.org sowieso een goudmijn. Daar haal je veel kennis vandaan. Je moet wel een beetje om het bijgeloof heen lezen, maar ja. Ik heb als maten ongeveer 1m lang en 50cm breed aangehouden. Verder zijn mijn kasten ongeveer 40cm diep. Van Astrid Schoots begreep ik dat de hoeken van de schuine zijden tussen de 22 en 24 graden moeten zijn - ik weet dit niet helemaal zeker; mail Astrid even zou ik zeggen. Dan heb je het maximale raatoppervlak en blijft het vastbouwen van de raten aan schuine wanden even beperkt als wanneer ze schuiner waren geweest.
Het oxaalzuur druppelen lijkt me enorm lastig. Toch verdampen?
Lijkt mij ook. Ik ga het woensdag uitproberen. Het afdelinkje Dieren heeft van de winterbestrijding een kleine winteractiviteit gemaakt. We komen woensdag met wat mensen om 14.00 uur op de stal in Dieren bij mekaar. Kom desnoods langs, kunnen we samen pielen en dan heb je meteen geoefend voor volgend jaar. Verdampen lijkt mij zeker een optie trouwens. Ik heb alleen geen verdamper en ik heb het nog nooit gedaan.
Hebben de kasten geen vliegplankje nodig?
Nee. Korven hebben ook geen vliegplank. Gaat ook prima. Bijkomend voordeel van een vliegplankloze kast, met schuine wanden en op hoge poten, is wellicht dat de muizen en de vogels volstrekt kansloos zijn.
Hoe groot heb je uiteindelijk de vlieggaten gemaakt? 2,5 cm lijkt me erg groot.
Ik heb drie reeksen van drie vlieggaten gemaakt, twee reeksen aan de uiteinden, eentje in het midden. Ze zitten aan één lange zijde van de kast. Op die manier kan ik het jonge- en oudemoervolk in één en dezelfde kast aanhouden. Bovendien kan ik op die manier de beide volken gemakkelijk verenigen. De vlieggaten hebben een doorsnee van 2 cm. Dat is de doorsnee van een kunststof wijnkurk, die ik gebruik voor het afsluiten en verkleinen van de openingen. gebruik dus een kunststof wijnkurk als maat voor je vlieggaten. Maak de vlieggaten verder laag in de kast, zodat de bijen allerlei rommel gemakkelijk kunnen afvoeren.
Hoe heb je het gedaan met bijvoeren? Mij leek het een idee om een toplat te maken met een gaatje erin waarbovenop een voerbak gezet kan worden.
Niet zo'n goed idee, want dan kom je weer in de knoei met het deksel. Bovendien moet je weer ergens die 'voerlatjes' gaan bewaren. De lol van de lattenkast is nou juist dat je zo ontzettend weinig spullen nodig hebt. Dat moesten we maar zo laten, stel ik voor. Afgezien daarvan is zo'n latje ook helemaal niet nodig, want je kunt een voerbak gewoon in de kast zetten, op de schuine zijden. Toedekken met latten. Gaat perfect.
Hoe heb je je volkjes ook alweer in de kast gekregen? Overgehangen? Afgeschud? Toch geen geschepte zwerm?
Geschepte zwermen zijn nou juist bij uitstek geschikt natuurlijk. Verder kun je een kunstzwerm maken die je van tenminste 3km elders hebt gehaald, maar liefst meer. Ik vervoer mijn kunstzwermen zelf altijd 3km en dan laat ik de vlieggaten tot 's avonds laat dicht. Dan vliegen de bijen niet meer terug. Maar natuurzwermen zijn juist ideaal natuurlijk.

Ik heb mij het afgelopen seizoen totaal niet bekommerd om honing. Ik dacht, ik zorg eerst dat ik een ratenbestand heb en dat ik van het voorjaar vitale volken in die kasten heb zitten en dan zien we wel weer verder. Honing halen lukt toch niet dat eerste jaar en bovendien brengt het oogsten van honing uit de lattenkast weer allerlei nieuwe problemen met zich mee, zoals je hierboven kunt lezen.

Zwermbeheersing doe je in deze kasten, met de vlieggaten op de plaatsen waar ik ze gemaakt heb, door middel van vliegers en niet door middel van vegers. De oude moer blijft dus op haar oude plek en je laat de vliegbijen afvliegen. Daarvoor heb je ook een ratenbestand nodig in het voorjaar. Een veger lukt niet, omdat de bijen doodleuk over de kast terug naar huis wandelen.

Tot hier en niet verder. Fijne vakantie!

Bart

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door cefas » ma 27 dec 2010, 16:52

Beste Bart,
Dank voor de tips. Helaas zal ik woensdag niet bij het pielen zijn; veel plezier en succes erbij!
Vriendelijke groet,
Cefas

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 23 mar 2011, 13:28

Moeten de latten tegen elkaar aan zitten of kan je ook smallere latten (net zoals de raampjes) gebruiken met een hoh-afstand van 35mm? In dat geval kan je toch makkelijker de varroabehandeling doen?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door maartenkleijne » wo 23 mar 2011, 15:01

De brede latten gaan vooral over de maakbaarheid in de derde wereld: snel klaar, geen afstandstrippen, geen deksel nodig, etc.
Dus wat jij voorstelt was ik zelf ook van plan: makkelijker om in te werken, maar wel een aparte deksel erbij maken.
gr,
m

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Rust in de lattenkast

Bericht door AndreasH » do 24 mar 2011, 10:21

Daarbij, kun je ook meteen een honingkamer opzetten. Misschien wel een speciale uitvoering, maar toch.

Ik zou graag zo'n lattenkast willen hebben voor in de tuin. De gewone kasten doen het prima, daar niet van. Maar toch, zou leuk zijn om zo'n kast erbij te hebben :-) Iemand nog interesse om zo'n ding voor me te maken misschien?? Want ik ontbeer een zaagtafel en de ervaring ermee.....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten