Alternatieve manier van was winnen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van was winnen

Bericht door AndreasH »

Enige wat ik weet is dat een kaars die van was is gemaakt die vaker opgewarmd is geweest minder walmt dan eentje die maar 1 keer is opgewarmd....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Joke
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 19:44
Locatie: Boukoul
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van was winnen

Bericht door Joke »

Pas was gesmolten. Geen enkele methode vond ik eigenlijk prettig, knoeide te veel of duurde te lang.
Uiteindelijk methode gevonden die voor mij goed werkt. 4 à 5 liter water in oude weckketel aan de kook brengen.
Ramen rechtop erin (7 st), even laten koken, ramen op andere hoge kant zetten en voila alle was en rommel blijft in de ketel achter.
Als ramen leeg zijn, vlg partij erin.
Daarna alles heet door een groot zeef dat bovenop een emmer staat. Rommel blijft in zeef. Vocht gaat naar onderen, was blijft daarop drijven.
Weinig werk, weinig geknoei (vooral uitsnijden van raat vind ik prak) en behoorlijke schone was en al bijna schone ramen zonder te krabben.
Ramen nog keertje uitkoken in sodawater en alles is weer picobello schoon.
Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van was winnen

Bericht door Astrid Schoots »

AndreasH schreef: (...) vervolgens schep ik de gestolde prut d'raf. Wat overblijft gaat door de plee.
Lijkt me link, want het stolt als het afkoelt, en dan kan er net voorbij de bocht verstopping door een dikke bruine korst ontstaan :(
Ik gooi de resten op de composthoop, de wormen zijn er dol op en het verteert heel snel tot prachtig vruchtbare grond.
EddyG schreef: (...) Maar of je hiermee de residuen van chemische bestrijdingsmiddelen ook zou kunnen verwijderen, nee, dat geloof ik niet.
Volgens mij is kaarsverbranding de enige manier om de in vet opgeloste bestrijdingsresiduen echt te doen verdwijnen.
Bij opwarmen in water blijft het denk ik aan de was gebonden.

Astrid
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van was winnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb me dat ook al vaak afgevraagd: waar blijven de residuen (ik werk met mierenzuur tegenwoordig en dat mag geen residuen achterlaten). In principe zou het kunnen dat als de residuen op een bepaalde temp. komen deze vervluctigen. Maaar geen idee.
JP
Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van was winnen

Bericht door AndreasH »

Astrid Schoots schreef:
AndreasH schreef: (...) vervolgens schep ik de gestolde prut d'raf. Wat overblijft gaat door de plee.
Lijkt me link, want het stolt als het afkoelt, en dan kan er net voorbij de bocht verstopping door een dikke bruine korst ontstaan :(
Ik gooi de resten op de composthoop, de wormen zijn er dol op en het verteert heel snel tot prachtig vruchtbare grond.
Astrid
Ik bedoelde niet de prut die ik eraf schep hoor.Dat is de was die vervolgens weer voor de 2e, 3e en eventueel 4e keer gezuiverd gaat worden met het opwarm/afkoel procedee. Het water wat overblijft nadat ik de wasprut (die soms nog wel behoorlijk korrelig kan zijn door de grote hoeveelheid suiker die erin 'vermengd' zit) eraf heb geschept gaat door de plee Da's ondertussen gewoon afgekoeld en ziet er dan meestal uit als koffie, geen rare harde / zachte zaken die het riool kunnen verstoppen hoor :-D
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Alternatieve manier van was winnen

Bericht door LWPisa »

Stoffen met een grote affiniteit voor was (oa fluvalinaat = Apistan) blijven in de was en gaan niet naar het water. Verhitten leidt wel tot een wat snellere afbraak maar dat speelt bij het tijdelijk opsmelten van was geen grote rol. Je zou het langere tijd moeten verwarmen, mogelijk in zuur water, om fluvalinaat te kraken.

L
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 38 gasten