Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Segeberger

Bericht door Albert Stoter » di 31 mei 2011, 10:57

Zoals ik eerder zelf ook al aangaf sluit je inderdaad aan op een goedkopere duitse markt, maar de verschillen kunnen (afhankelijk van je leverancier) wel kleiner zijn dan jij aangeeft.

De Simplex-Segeberger broedkamer koop je regelrecht bij Warnholz voor 19,95 euro, en bij het honingmagazijn voor 21,95 euro. Bij Warnholz komen daar nog wel verzendkosten overheen zodat dat alleen aantrekkelijk is bij de aanschaf van meerdere kasten.

Maar, eerlijk is eerlijk, bij Warnholz kun je ook de DN broedkamer goedkoper (voor 16,95 euro,maar dus ook weer verzendkosten) verkrijgen.

Ik kan me goed voorstellen dat de aanwas van DN gebruikers spectaculair groeit als men deze gratis aan beginners geeft.

Wat is de reden dat de bonden bij jullie dat promoten. Vooral de goedkoopte neem ik aan?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 mei 2011, 13:51

De goedkoopte (leuk woord; of goedkoopheid?). Niettemin, vanwege de goedkoopte sta ik ook in overweging om de komende jaren over te stappen op DN. Ik wil alleen nog even bekijken in hoevverre DN ook in andere kasten past. Ik verkoop nl. wel eens bijenvolken wat nu nooit een probleem vormt.

Ik ben dan van plan om in twee jaar over te stappen. Er komt natuurlijk heel wat werk bij kijken (schilderen enzo). Bovendien ben ik wel voor het verzenden. Dat kost mij minder tijd (en ook benzine) en bovendien is al het individueel transport ook nog eens slecht voor het milieu!

JP
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 mei 2011, 13:54

BTW worden er ook kasten verkocht die al geimpregneerd zijn met een grondverf? Ik verf mijn Segebergers eerst twee keer in de grondverf en dan nog twee lagen 'normale' verf. Of misschien zou ik ze kunnen wegbrengen naar een spuitlokaal ofzo? Zijn die er?

JP
JP

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door willem » di 31 mei 2011, 15:21

Jelte Pieter Dijkstra schreef:BTW ???
Of misschien zou ik ze kunnen wegbrengen naar een spuitlokaal ofzo? Zijn die er?
Yes, die zijn er.
Kijk eens bij Seip
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 mei 2011, 16:16

Dat is fantastisch!!
Ik vind schilderen hartstikke leuk, maar niet 10 kasten tegelijk!! Bovendien vind ik mijn tijd daarvoor ook te kostbaar.

JP
JP

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Oude Essink » di 31 mei 2011, 17:29

maar goed, dat je geen beroepschilder geworden bent! :)

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 mei 2011, 18:09

Zo is dat Hennie! :D
JP

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door luc » wo 01 jun 2011, 14:04

TubaLeoVoet schreef:Wel Albert,
de Segeberger wordt bij ons erg gepromoot door de bonden. Op veel beginnerscursussen - o.a. in Limburg, en ik ken er ook enkele in de provincie Antwerpen - krijg je een Segeberger DN gratis ná afloop van de cursus. (bodem, 1 romp, deksel + volkje)
Daardoor groeit het aantal DN gebruikers natuurlijk spectaculair.
De Segeberger Simplex past zeer goed onder eentje met DN. Ik heb zo al 4 volken van simplex naar DN verhuisd op enkele weken tijd.

Leo.
Eigenlijk gek dat limburg Segebergers uitdeelt terwijl ze in eigen rangen een Marc Missotten hebben met zijn beeplus kasten. Ik ben daar 3 jaar geleden van mijn segebergerkasten op over gestapt. Ze zijn toch op alle gebied vele klassen beter dan de Segeberger en zo makkelijk om mee te werken. Een op elkaar afgestemd geheel, zeer compleet, geen plakkende kasten meer, nergens braamraat, geen vermorzelde koninginnen meer, geen beitels of raamheffers nodig, geen geschokte agressieve bijen, geen schimmel enz. eigenlijk zou je dat aan een beginner moeten meegeven. Bovendien al 3 jaar geen volk meer dood gehad maar dat kan er ook aan liggen dat ik sindsdien op pensioen ben en meer tijd heb voor mijn bijen. Ik werk wel alleen met de honingrompen, heel handig. Voor mij de beste verbetering op bijengebied van de laatste 30 jaar.
Mijnheer Missotten is in mijn ogen te weinig commercieel ingesteld, die kast zou overal gepromoot moeten worden.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door janmol1h » do 02 jun 2011, 23:35

Ik heb mijn kasten gekocht bij het Ielgat.
Er staat Holland op de zijkant. Op de Ed Pieterse kast van het Bijenhuis staat Nederland.
Ik vind het jammer dat iedereen probeert het wiel uit te vinden in ons kleine landje.
Ik wist niet dat er ook andere maten waren, had ik beter naar moeten kijken........
Een veel gehoord argument is: als je meer ruimte geeft bouwen de bijen het niet dicht.
Dat is gedeeltelijk waar. Bij minder dracht bouwen ze alles minder vast,maar ze doen het wel....
Ook bouwen ze bruggetjes tussen de ramen....
Er is ook veel braamraat tussen de broedkamers.Ik vind het jammer van al dat werk van de bijen.....

Maar: een Segeberger is een fijne,lichte kast, maar orienteer je goed op het soort kast!

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger

Bericht door marc » vr 03 jun 2011, 09:25

luc schreef: Mijnheer Missotten is in mijn ogen te weinig commercieel ingesteld, die kast zou overal gepromoot moeten worden.
:D ik zal eraan denken als ik met pensioen ben, Luc
Voorlopig verkoopt ze zich zelf.
marc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten