Ulster observatie kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:
Ulster observatie kast

Bericht door kbrnld » wo 07 sep 2011, 09:00

Ik wilde een observatiekast maken deze winter. Als voorbereiding hierop heb ik eens rondgesurft op internet en de diverse fora in binnen- en buitenland geraadpleegd. Een van de mogelijke oplossingen die ik tegenkwam was de Ulster observation hive, zie de website http://www.brushymountainbeefarm.com/Ul ... info/U501/ voor een afbeelding.

Het idee is dat je een raam met de koningin bovenin hebt zitten en dat onder het koninginnerooster nog een aantal ramen en een voerraam zitten. Op deze manier moet het mogelijk zijn een volledig volkje een tot twee dagen te laten zien aan de geïnteresseerden. Voor ik aan het zagen en schuren sla, heeft iemand ervaring met dit model en wat moet ik vooral wel en niet doen?

Met groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ulster observatie kast

Bericht door Bouna » wo 07 sep 2011, 10:28

Hallo Kees-Jan en collega's,

Sinds kort heb ik ook zo'n kast in gebruik.
Weliswaar niet zo mooi als die van de link, maar het idee is hetzelfde.
Dit voorjaar ga ik zelf 2 of 3 van deze kasten namaken, want het bevalt me heel goed.

Ik zal zo goed mogelijk beschrijven hoe ik 'm gebruik.

Normaliter is het dus een "gewone" zesramer met een "gewone" deksel.
Als ik bijvoorbeeld een markt heb, dan haal ik de dag er voor de koningin met het raampje waar ze op loopt uit de kast en hang ik dan in de speciale bovengedeelte met glas aan beide zijden.
Nu is er dus middenin ergens een raampje te weinig in de zesramer, en dat los ik op door de ramen naar elkaar te schuiven zodat ik nu aan de zijkant een raampje tekort kom. Daar hang ik dan een sluitblok.
De bovengedeelte doe ik er dan op. En naast de glasplaatjes zitten twee geïsoleerde platen zodat ik het donker kan maken en de warmte niet verloren kan gaan. Tussen het bovengedeelte en het ondergedeelte zit trouwens een strookje koninginnerooster zodat de koningin alleen boven kan blijven.
Als ik dan de bijen weer naar huis breng, maak ik de kast weer op en de volgende dag hang ik de koningin weer onderin en haal het sluitblok weer weg en gaat de gewone deksel er weer op.

Tips,
1) Smeer de glasplaatjes aan de zijkanten met vaseline zodat je ze makkelijk op en neer kunt schuiven omdat de bijen het dan niet vast hebben gekit.
2) Maak de glas- of acrylplaatjes lekker dik zodat ze lekker de warmte binnen kunnen houden.
3) Maak er een gaasbodem in met uitneembare lade zoals op de link is te zien. Daar kun je zien dat de lade aan de zijkanten er uit kan.
4) Google even op die naam en je komt veel afbeeldingen tegen voor inspiratie, hier heb je er ook 1; http://bees.libhart.com/?p=172

Ik denk dat ik een hoop vergeten ben, maar dat hoor ik dan wel.

Succes en houd ons op de hoogte wat je er van hebt gemaakt

Bouna


Ps. Op die website geven ze aan dat zo'n kast word verkocht met een voederraam, zodat je ze kunt voeren zodra de koningin "bovenin" zit.
Ik zou dit persoonlijk niet doen als de kast dicht zit, want dan gaan ze "lopen" en verhoog je de kans op warmlopen. Dat zou zonde zijn.

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ulster observatie kast

Bericht door Bouna » wo 07 sep 2011, 10:59

Ohh ja;

Nog 1 tip;
Om nou te voorkomen dat de raampjes gaan schuiven en bijen worden geplet kun je deze ramen voorzien van dopjes aan de zijkanten zodat alles op z'n plaats blijft. Maar nog beter is om deze dopjes in de kast aan te brengen. Extra afstandrepen op de bodem of aan de zijkanten kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten:36
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie:Culemborg
Contacteer:

Re: Ulster observatie kast

Bericht door kbrnld » wo 07 sep 2011, 12:07

Dank voor je nuttige input. Ik zal een foto en mijn ervaring posten als het zover is.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten