trasformator om inoxdraad in te smelten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
dick aalvanger
Berichten:37
Lid geworden op:zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door dick aalvanger » do 03 mei 2012, 15:24

Dag Jomme,

Wij hebben jaren terug gebruik gemaakt van een beltransformator met verschillende spanningen.
Het bereik liep van 6-8-10-12 volt en had een amperage van 1 Ampère.
Deze transformator was kortsluitvast.
Hiervoor heb ik toen een gelijkrichterbrug gezet. Je krijgt dan een veel mooiere stroom om mee in te smelten.
Als je een gelijkrichterbrug gebruikt gaat de spanning ook nog een 1,4 keer omhoog.
Mijn vader en een vriend gebruiken allebei een dergelijk gefabriceerde trafo om hun kunstraad in te smelten.
Werkt zeer goed.
Met een beetje knutselen kun je zo al gauw een paar euro's besparen.
Succes.
Groet Dick.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door A.A. Staals » do 03 mei 2012, 18:00

jomme schreef:Ad, je transfo heeft een vermogen van 220VA
Ofwel gebruik je de wikkeling van 12V 4.16A (12.4*4.16=49.9VA) of deze van 24V * 7.10A= 170VA (Samen 220VA zoals vermeld op de doos)
indien je wikkeling op 12V niet genoeg stroom geeft gebruik dan de tweede, die geeft bijna dubbel zoveel.

Enkel de dikte van de draad zal een invloed hebben op het feit of hij goed warm wordt, ik denk dat de soortelijke weerstand van rvs draad en gegalvaniseerde draad ongeveer hetzelfde zal zijn dus dat zou niet veel verschil mogen geven.
Jomme
je sluit niks kort.De rvs draad zoals ik mijn raampjes heb bedraad gaat ongeveer drie ampere door (8 ohm). In de andere stand gaat er 1.5A door en dat duurt veel te lang. De niet roestvrije draad gaat in die stand goed maar wordt roodgloeiend in de andere stand. Niet de dikte van de draad maar de weerstand is van invloed.

ad staals

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » do 03 mei 2012, 18:43

Hallo Ad,

Ik heb eens gemeten,

Een rvd sraad heeft bij mij inderdaad een weerstand van 9.5ohm, ik dacht dat dit veel minder zou zijn.
Voor de galva draad is dit echter maar 1.6 ohm en hier kan men bijna van een kortsluiting spreken nietwaar? (draden zijn even dik)
(zou 7,5A trekken op 12V) Dit zal waarschijnlijk minder zijn daar de spanning zal dalen door de inwendige weerstand van de bron...
Uittesten is dus de boodschap... Afhankelijk van de kwaliteit van je bron zul je grote verschillen kunnen zien in de stroom die ze echt levert...

Ik heb ook eens naar mn trafo gekeken en ik tap op de wikkeling 21V - 8A Ik zou dus een 2.2A trekken en ik mag de draad echt niet lang tikken...
Laatst gewijzigd door jomme op do 03 mei 2012, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door zanna » do 03 mei 2012, 18:45

Iets anders ...
Als ik met mijn transfo mijn waswafels insmelt, trekken de draden soms krom.
Is mijn tranfo te sterk of zou het aan de draadspanning liggen?

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » do 03 mei 2012, 18:53

Inderdaad te sterk.
Als je geen andere aansluiting hebt zou je een rvs draad kunnen wikkelen op een stukje hout of zo en deze in serie met en van de draden zetten...
(begin met een metertje en draad inkorten als het nodig is... (wikkelingen mogen elkaar uiteraard niet raken)
Laatst gewijzigd door jomme op vr 04 mei 2012, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Jaap v.Popering » do 03 mei 2012, 21:04

Om draad in te smelten zijn natuurlijk nog al wat verschillen op te noemen .
gewone draad - roestvrij staal draad - nieuwe draad - gebruikte draad . Zelf heb ik de meeste moeite wanneer de gebruikte draad niet goed schoon is .
Dan zijn er Imkers die het kunstraat boven op de bedrading leggen en dat zo insmelten .

Zelf heb ik een plank gemaakt ( zie bovenkant foto ) waar op de ene kant honingkamer en de andere zijde broedkamer raampjes passen . Eerst leg ik het kunstraat op de plank,daarna het bedoelde raampje , en smelt die in met een gelijkmatige druk op het latwerk uit te oefenen .

Afbeelding


jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door jomme » vr 04 mei 2012, 00:13

dick aalvanger schreef:Dag Jomme,

Wij hebben jaren terug gebruik gemaakt van een beltransformator met verschillende spanningen.
Het bereik liep van 6-8-10-12 volt en had een amperage van 1 Ampère.
Deze transformator was kortsluitvast.
Hiervoor heb ik toen een gelijkrichterbrug gezet. Je krijgt dan een veel mooiere stroom om mee in te smelten.
Als je een gelijkrichterbrug gebruikt gaat de spanning ook nog een 1,4 keer omhoog.
Mijn vader en een vriend gebruiken allebei een dergelijk gefabriceerde trafo om hun kunstraad in te smelten.
Werkt zeer goed.
Met een beetje knutselen kun je zo al gauw een paar euro's besparen.
Succes.
Groet Dick.
Haloo Dick,

Bij het plaatsen van een gelijkrichter kan je toch niet meer vermogen uit je trafo krijgen.
Zelfs minder zou ik durven stellen daar je nog spanningsverlies over je diodes krijgt (bij een bruggelijkrichter 1.2V!)

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door graskees » vr 04 mei 2012, 17:47

Ik doe het ook met dezelfde acculader. Op 12volt. Gaat perfekt.
Ik leg de raat gewoon op de draden en smelten maar.
Gaat snel.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: trasformator om inoxdraad in te smelten

Bericht door Fay » vr 04 mei 2012, 20:37

jomme schreef:
dick aalvanger schreef:Dag Jomme,

Wij hebben jaren terug gebruik gemaakt van een beltransformator met verschillende spanningen.
Het bereik liep van 6-8-10-12 volt en had een amperage van 1 Ampère.
Deze transformator was kortsluitvast.
Hiervoor heb ik toen een gelijkrichterbrug gezet. Je krijgt dan een veel mooiere stroom om mee in te smelten.
Als je een gelijkrichterbrug gebruikt gaat de spanning ook nog een 1,4 keer omhoog.
Mijn vader en een vriend gebruiken allebei een dergelijk gefabriceerde trafo om hun kunstraad in te smelten.
Werkt zeer goed.
Met een beetje knutselen kun je zo al gauw een paar euro's besparen.
Succes.
Groet Dick.
Haloo Dick,

Bij het plaatsen van een gelijkrichter kan je toch niet meer vermogen uit je trafo krijgen.
Zelfs minder zou ik durven stellen daar je nog spanningsverlies over je diodes krijgt (bij een bruggelijkrichter 1.2V!)
Kan zijn dat Dick een hogere spanning meet natuurlijk met een multimetertje :wink: Als je het echt goed wil doen moet je natuurlijk even je oscilloscoop erbij pakken :twisted:

Vaak kan je wel spreken van 'verkrachten' zoals Jomme zei, omdat de belasting veel lager is dan de bedoeling is. Maar zolang het goed gaat en je het verkrachte ding niet meer gebruikt waar hij eigenlijk voor bedoeld was is het geen probleem toch.

Wat een gezellig onderwerp is dit trouwens!

Ik wil nog even toevoegen dat het ook een kwestie van persoonlijke voorkeur is. Het vermogen wat voor mij ideaal is hoeft dat niet voor een ander te zijn. Je wil niet onnodig langzaam want je hebt wel wat beters te doen dan draden opwarmen. Maar je wil ook niet met de snelheid van het licht je was in stukken snijden :lol:
Ik werk graag rustig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten