warre kast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: warre kast

Bericht door Ewout » di 29 mei 2012, 07:46

jossmits schreef: Ik doe niet echt aan zwermverhindering. Ik gebruik meestal natuurzwermen. De methode van splitsen werkt goed. het is ook mogelijk iets te doen dat op de aalster methode lijkt.
Zwermen zet ik altijd meteen op twee bakken, tenzij het een heel kleine zwerm is.
Jos, ik vind je methode echt een mooie variant op de originele methode van Warré, met natuurbouw in de broedkamers en raampjes in de honingkamer. Dit stuk van zwermbeheersing is het enige waar ik nog niet zo over uit ben. Kun je uitleggen hoe je de Aalster methode toe kunt passen? Gebruik je dan een koninginneval?

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jossmits » wo 30 mei 2012, 21:48

Ewout,
Bedoel je dan hoe je een veger of een vlieger maakt.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door Ewout » wo 30 mei 2012, 23:43

Nou een veger of een vlieger maken lukt mij nog wel. Ik ging er even vanuit dat je de broedkamers verder met rust laat, maar ik maak uit je antwoord op dat je de raten gewoon lossnijdt. In mijn spaarkast onderdruk ik de zwerm nu een tijdje met het breken van de moerdoppen, maar met Warré heb je die luxe (bepalen wanneer het jou goed uitkomt) eigenlijk niet dus. Raampjes overhangen is natuurlijk wel wat makkelijker, maar ik voel er zeker voor om ze in hun broedkamer gewoon de ruimte te geven en zoveel mogelijk met rust te laten.

Ik vind het leuk om dit te gaan proberen, ik zal eens beginnen met het bouwen van een kast :ugeek: Omdat de raampjes toch al niet al te standaard zijn, overweeg ik om de honingramen te omlijsten met een metalen strip ipv hout om zo wat ruimteverlies te beperken.

Martin en andere Nederlanders, hoeveel honing haal je gemiddeld van een Warré kast? Is dat vergelijkbaar met een spaarkast, of (veel?) minder?

Ik zou het wel leuk vinden om bij iemand die al wat langer met Warré imkert te komen kijken. Is er iemand in de buurt van Rotterdam?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door Ewout » do 31 mei 2012, 08:35

Rikkie stuurde mij onderstaande schitterende foto, met daarbij het volgende:
Rikkie schreef:Gisteren nog even gekeken en op de 2e raat vanaf rechts is gesloten broed waarneembaar. Helemaal links zit nu darrenraat.
Afbeelding

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: warre kast

Bericht door jossmits » do 31 mei 2012, 09:31

Ewout,
Waarom probeer je deze methode eerst niet uit met 6 raams spaarkasten ipv deze warre-kasten te maken. Ik heb op dit moment drie 6 raams sparkasten op elkaar staan op de methode zoals ik beschreven heb, dus de onderste twee op latten en de bovenste als honingkamer met raampjes. Dat gaat prima. Ik had deze kasten nog uit de tijd dat ik in nederland woonde. Dat bespaart je de investering in warre-kasten en als de methode je niet bevalt kun je gewoon met spaarkasten doorgaan. De inhoud van een 6 raams spaarkast is gelijk aan de inhoud van een warre-bak.
Een belangrijk element uit de methode van warre vanuit het oogpunt van zwermbeperking is dat er altijd veel ruimte is onder het broed. Daarvoor moet je ook zorgen dat er boven het broed veel ruimte is (ruimte in de honingkamer) waar het volk de honing op kan slaan, anders "drukken" ze het broed naar beneden. Met mijn methode hou je zelfs heel lang uitgebouwde raat onder het broed. Een volk zal minder snel moerdoppen aanzetten als zich onder het broed nog lege cellen bevinden. Door het omwisselen van de twee broedkamers eind mei vertraag ik nog een keer de zwermneiging. Er ontstaat in de eerste plaats een gat (gaatje) in het midden van het broednest (onder in de bovenste broedbak) dat de bijen eerst opnieuw zullen willen opvullen met broed. In de tweede plaats veroorzaakt het uitlopende broed in de onderste bak weer opnieuw wat open ruimte.
groeten,
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten