De tip van de dag (2013)

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

@Marnius: hieronder vind je ergens mijn tijd + aankomst video :D :D :D :D :D. Leuke zoekopdracht.
Volgende keer zal ik recht in de camera kijken.
Nu kom ik iets verdekt binnen. Das wel jammer.

http://chronorace-web.cloudapp.net/Clas ... t=0&lng=NL

PS: ik probeer zo fit mogelijk te blijven. Hopelijk heb ik nog heel wat jaren bijenhouden voor de boeg :D .
PPS: reageer anders even met een pb wil je verder discussieren over hardlopen.
JP
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door jossmits »

Jelte,
Jelte Pieter Dijkstra schreef:PS: ik probeer zo fit mogelijk te blijven. Hopelijk heb ik nog heel wat jaren bijenhouden voor de boeg
Moet kunnen, Ik heb bijna het dubbele van jouw leeftijd. Vorig jaar nog een marathon in 3 uur 49 of iets dergelijks en een 10 km tussen 50 en 55 minuten zit er ook nog steeds in. En niet te vergeten nog steeds bijen, hoewel de rug wat minder wordt.

Jos
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door alfa vulgaris »

Ik heb ook een oude rugzak met gaten.
Daar heb ik ook gele mosterd in vervoerd en heb hem daarna niet schoongemaakt en gewoon gebruikt.

Hahahahaha....zelfs Tussen de planken van de hooibalenkar van de boer waar ik bijen heb,die dienst doet als werktafel,staan er nu kleine mosterdplantjes. :lol:

Erg benieuwd hoe m'n hoofdtransportfietspad er volgend jaar bij staat.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree »

Hoe stabiliseer je kurken als je die in open voerbakjes gebruikt als drijvertjes. Normaal rollen die om hun
lengte-as op het moment dat er meerdere bijen op zitten en zich volzuigen. Een zwaar beladen bij
gaat dan kopje onder , wordt nog zwaarder en verzuipt. Dat wil toch niemand.
Een simpele oplossing is: Steek twee gehalveerde cocktailprikkers of wattenstokjes in de lange flanken van de kurk,
één aan elke kant, tegenover elkaar , in het midden. Het lijken dan roeispanen (aan een bootje) die op het water drijven.
Ik gebruik wattenstokjes omdat ik die onder een scherpe hoek doormidden kan knippen met een schaar.
Ze krigen een scherp uiteinde om ze gemakkelijk in de kurk te duwen.
Het watje mag blijven zitten. Het vergroot het oppervlak om zich aan vast te klampen, mocht een te gulzige bij
toch te water raken.
P.S. Korter kan ik de tip niet geven. Misschien blijven er vragen. Zj.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree »

Voederbakjes schoonmaken.
Gister begonnen. Had ze al eerder moeten verwijderen. In de met dekseltjes afgesloten bakjes blijven restjes
suikerwater achter; aan de wanden en in de naden van het scheidingswandje tussen drinkplek en reservoir.
In die naden of groeven slaat Aspergillus niger gemakkelijk toe, als de bakjes te lang op het warme 'dekkleedje'
blijven staan. Die schimmel in de groefjes herken je aan de zwarte kleur. Hij laat niet los als je de bakjes
in sodawater zet. Je moet hem wegborstelen. Dat lukt mij het beste met tandenborstels; met het ene type
beter dan met het andere. Ook in de scherpe hoeken van de bakjes wil 'stip' zich vestigen.
Misschien is mijn tip helemaal overbodig, want niemand heeft het of valt het op!

In open voerbakjes loop je niet de kans dat schimmel zich kan ontwikkelen want de bijen likken de bakjes brandschoon
bij iedere voederbeurt.
Aspergillus niger sporen zijn overal; in alle kamers van je huis en bijenwoningen, in je tuin en in de winkel, op en onder
je kleren, op je huid enz. Wie zegt ze niet te hebben houdt zichzelf voor de gek. Stip in zakdoek verraadt dat je
de zakdoek niet op tijd in de was hebt gedaan na het wegvegen van iets zoets. A.niger is een zoetekauw. Sorry voor de lengte.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

A.niger is een zoetekauw. Sorry voor de lengte.
De lengte is geen probleem. Ik lees je stukjes met plezier.
BTW: er is op het forum al veel geschreven over het schoonmaken van die voederbakken. A. niger bestaat al heel lang :wink: .
Veel maken ze schoon met bleekwater, maar je moet het dan wel lang laten staan en een hoge concentratie gebruiken wil je die plastic voerbakjes weer mooi wit krijgen.
Het beste kun je eigenlijk de bijen de bakjes laten uitlikken na een x-aantal voederbeurten. Maar ja probleem is wel dat op mijn kasten die bakjes wekenlang staan....en om de zoveel tijd de bakken laten uitlikken en steeds die bijen eruit halen als je weer laat vullen is toch ook niet zo handig.
JP
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree »

Dankjewel Jelte voor je "nihil obstat'.
Regelmatig vereer ik katholieke kerkhoven met een bezoek. Niet alleen omdat er overal familie en bekenden
liggen, maar ook om te ontdekken of er bijen en vlinders als "symbolen van de zielen" op de grafstenen zijn
uitgebeeld en zelfs rondzweven.
In katholieke streken worden op 2 november, Allerzielen ofwel All souls' Day, de afgestorvenen extra vereerd
met bloemen. De graven gaan er schuil onder.
We bezoeken ook Heede aan de Eems , 10 km ten Oosten van de vesting Bourtange. Heede is een weinig bekende Duitse
bedevaartsplaats waar veel mensen zich laten begraven. Daar hebben we de zeldzame Roggelelie ofwel Oranjelelie
ontdekt die vroeger als 'onkruid' bijna dezelfde hoogte bereikte als Rogge. Als relict staat ze nog in boerentuintjes
en komt vandaar op de graven terecht.
In Zuid-Limburg heb ik eens met Kerstmis bijen met stuifmeelklompjes van de winterhei ontdekt.
Kerkhofbezoek is een manier of methode om bijen- en vlinderplanten te ontdekken, de doden te eren
en het 'memento mori' te oefenen.

P.S. Het herdenken van de overledenen bij liturgische handelingen dateert uit de eerste eeuwen van de christenheid.
De instelling van een gedachtenisviering van ALLE gelovige zielen danken wij aan de heilge Odilo, die in 994
abt werd van het Benedictijnerklooster te Cluny in Frankrijk. Het klooster is beroemd om zijn Kerkhervormingen
om zuiver in de leer van de stichter te worden. De viering van Allerzielen verspreidde zich snel over de hele Kerk.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree »

Op de site Einfachimkern.de wordt het gebruik van een Grabkerze (= graflicht of grafkaars in een houder met
geperforeerd dekseltje) aangeprezen door forumgebruiker Simon om de ruimte onder het deksel te verwarmen
als de Liebig dispenser gedurende 5 dagen elke dag 20 ml 60 tot 80 procentige mierenzuur moet verdampen ten tijde dat het volk de temperatuur in de lege ruimte boven zich niet boven de 15 C laat worden.
De brandende kaars onder het deksel voldoet volgens Simon goed. Hij legt het gebruik in een you-tube filmpje uit.
Dit is een kijktip.
P.S. Je kunt via Google op het Forum Einfachimkern.de komen met de extra trefwoorden Grablicht en Liebig dispenser.
Ik heb op ons forum geen site kunnen vinden die het graflicht behandelt om mierenzuur gelijkmatig te
verdampen, bijvoorbeeld in een koele septembermaand.
bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De tip van de dag (2013)

Bericht door bee-tree »

De tip die ik nu ga geven, komt in aanmerking om de tip van 2013 te worden.
Hoe ben ik er op gekomen ? Ik bekijk een bijenkast als onze eigen woning.
De kastdeksel is te vergelijken met ons pannendak. Onder de panlatten heb ik ADEMEND isolatiemateriaal. Dus.......
Onder de bijenkastdeksel heb ik een op maat geknipt ADEMEND 'kleedje' vaste vloerbedekking en........
nu komt de belangrijkste nieuwe tip . . Als DOORZICHTIG kleedje op de raten gebruik ik sinds kort bij enkele volken
GEEN WATERDICHT plastic folie meer, maar.... WATERDAMP DOORLATEND OERSTERK plasticfolie. Met de waterdamp kan ook het
afvalgas koolstofdioxyde naar boven verdwijnen en vervolgens via het ademend warm kleedje in de ruimte komen
waar de honingkamerramen uit gehaald zijn. Via een of twee ronde of spleetvormige, met gaas bedekte, openingen
in de deksel kan de vochtige, met CO2 beladen damp, de kast verlaten. Dank zij het dampdoorlatend kleedje
is het probleem van condensvorming tegen het plastic kleedje en de wanden en de lege raten niet meer aanwezig.

Deze dampdoorlatende transparante oersterke plastic folie is te koop op rol van 25 bij 1,5 meter bij de Gamma.
Je kunt van zo'n rol 150 kleedjes maken van 50 bij 50 cm. Per stuk moet je op 50 eurocent rekenen.
Je kunt de kleedjes ook in twee- of drie- of meervoud op het volk leggen als je extra warmte-isolatie gaat geven in februari.
De tip voor afdelingsbesturen is : Koop een rol en deel de kleedjes op een vergadering uit of 'spek' de kas er mee. Bee3
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten