Kieler kweekkastje

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Albert Stoter » vr 21 mar 2014, 12:37

roelof1945 schreef:Hier een vervolg van het Kieler kastje.
Afgelopen woensdag heb ik het kastje schoon gemaakt onderin op het roosterlagen veel dode bijen en was deeltjes,
waarschijnlijk kunnen de bijen dit moeilijk naar buiten slepen.
Bij het overwinteren van een volkje Kieler kastje wordt daarom vaak aanbevolen om dat rooster er uit te halen. Dit voorkomt ook dat het volkje kan stikken.

Ik zet het "Kielertorentje" daarbij bovenop een houten randje zodat er (alleen) aan de voorkant een een extra vliegopening ontstaat. Het filmpje op http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ingskastje verduidelijkt dit.

Nog mooier is misschien een bodemplaatje met daarop slechts 3 latjes.

Ook dit jaar is m'n volkje in het Kielertorentje weer goed uit de "winter" gekomen. Dat torentje ontstaat aan het eind van het koninginnenteeltseizoen simpelweg uit het op elkaar stapelen van bevruchtingsvolkjes die ik anders alleen zou afslaan. Dat het dan lukt om daaruit een volkje te overwinteren is voor mij dus gewoon pure winst.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » ma 24 mar 2014, 10:44

Albert Stoter schreef:Bij het overwinteren van een volkje Kieler kastje wordt daarom vaak aanbevolen om dat rooster er uit te halen.
Albert bedankt voor je toelichting, voor het overwinteren zal ik de volgende winter de bodemschuif eruit halen en komt het kastje met bodemplaat op latjes te staan.
Ik ben het met je eens dat op het eind van het bijenseizoen de kielers gemakkelijk samen gevoegd kunnen worden door te stappelen.

Groet, Roel

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Peter_ » vr 30 mei 2014, 22:52

Ik heb het versterken gedaan zoals Alex Mönch in een ander onderwerp adviseerde: HK bijen paar uur moerloos, suikerwater geven en voor het donker uitstorten voor - in mijn geval - de Mini-Plus. Schitterend om te zien, echt een aanrader. Het kastje zuigt de bijen bijna naar binnen. Feitelijk zoals je ook een zwerm kunt laten inlopen. Geen onrust waargenomen, geen dode bijen gezien. Heel mooi om te zien + effectief = fantastisch. Dank aan Alex.
Ik heb dit vanavond ook gedaan, nadat ik het op het forum was tegengekomen. Inderdaad een erg mooi gezicht.

Zou je op deze manier ook 2 kasten kunnen samenvoegen ipv van de krantenmethode? Of anders een aflegger versterken met bijen van een ander volk?

Mvg
Peter

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Alex Mönch » za 31 mei 2014, 08:31

De jonge honingkamer bijen zijn niet agressief voor de moer van het volk dat ze gaan versterken....door ze af en toe wat met suikerwater te besproeien tanken ze zich vol en worden dan wanneer het schemerd door elk volk geaccepteerd zonder problemen.
Met bijen van elke leeftijd zal het ook wel lukken,mits het ontvangende volk een koningin heeft die al lange tijd legt.De oude vliegbijen kunnen een risico vormen voor een pas aan de leg zijnde koningin.
Ook zou ik de moer niet meegeven met het volk dat je wilt uitstorten voor de andere kast.......juist het feit dat de uitgestorte bijen moerloos zijn,maakt dat ze dol enthousiast naar binnen hollen...ze ruiken de moer in de kast!
Zou je de moer er wel bij laten,weet ik niet of het vechten wordt .
Dus zo maar ff alle raampjes van het andere volk afkloppen voor de ingang van de andere kast NIET DOEN!!!
En je zit waarschijnlijk ook nog met het broed van het volk dat je wilt uitstorten...heb je er over nagedacht hoe je dat gaat gebruiken ?

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Peter_ » za 31 mei 2014, 09:20

Dag Alex,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb 2 broedafleggers gemaakt (moeren moeten nog op bruidsvlucht) en mijn gedachte was dat 1 sterk volk beter is dan 2 kleine, vandaar dat ik ze op één of andere manier wil samenvoegen. Maar deze tijd van het jaar kan de krantenmethode riskant zijn nietwaar? Toen ik gisteravond die methode zag met dat Kieler kastje zag dat er erg harmonieus uit vandaar mijn gedachtegang.

Op dit moment is er nog geen nieuw broed. Ik zou het samenvoegen ook gefaseerd kunnen doen, bv eerst 1 raampje afslaan en kijken wat er gebeurt. Misschien een mensengedachte maar een minderheid tegen een meerderheid zal minder snel gaan vechten? Als dat goed gaat kan ik een dag later weer een raampje afslaan. Het andere kastje kan ik terzijnertijd opheffen of zelf als kraamkamer gebruiken? Of is dit allemaal omslachtig en is het beter om uit 1 bak de moer te halen en daar even later de andere bak bovenop te zetten met een krant?

Mvg
Peter

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Alex Mönch » za 31 mei 2014, 20:49

Het is nog erg vroeg in het seizoen....hoeveel ramen met bijen hebben de broed afleggers ?
Als ze een redelijke sterkte hebben kun je ze nog gemakkelijk sterk krijgen dit jaar.

Eerst maar eens kijken of beide moeren aan de leg gaan. :D

HOE IK HET ZOU DOEN IN DIT GEVAL :D
Mochten ze allebei goed aan de leg gaan en beiden mooie aaneengesloten platen broed hebben,dan bij 1 kast de moer zoeken en verwijderen.(in een moerhuisje stoppen!!!)De moer met het mooiste broedbeeld dus niet verwijderen.....IK ZOU WACHTEN TOTDAT BIJ BEIDE KASTEN HET EERSTE BROED UITLOOPT.
Het ontvangende volk voeren met suikerwater,zodat ze daardoor op zn vriendelijks zijn.
Dan zou ik als het al schemert de ramen met broed zonder bijen op het andere volk zetten...dit volk zit dan op 2 broedkamers met het broed van beide volken.
De afgeschudde bijen in de lege kast met een stuk horregaas in plaats van dekplank afdekken en goed vast maken met punaises (DE KONINGIN DIE JE OPGEZOCHT HEBT OM TE VERWIJDEREN IN EEN KOOITJE AAN HET HORREGAAS HANGEN(SATE-PRIKKER GEBRUIKEN)...MAAK EERST EEN SNEETJE IN HET HORREGAAS,ZODAT WANNEER ALLE BIJEN IN DE KAST ZITTEN,JE DEZE KUNT AFSLUITEN...dan kooitje met koningin door het hooregaas trekken en verwijderen van de bijen.
2 uur laten staan(het is dan donker) in die 2 uur af en toe suikerwater met een plantenspuitje geven,zodat ze zich vol kunnen tanken met suikerwater.
Na 2 uur in het donker.....de bijen voor de ingang kiepen...dan kruipen ze naar binnen.
Houdt ook rekening ermee,dat de vliegbijen van de ene kast weer terug vliegen naar de plek van de kast waar ze eerst in zaten(de volgende morgen)!
Geen probleem als de kasten vlak naast elkaar staan...maar wel als ze meters van elkaar af staan....dan krijg je hordes met zoekende bijen die hun kast niet meer kunnen vinden op de oude plek.

Peter_
Berichten:52
Lid geworden op:vr 19 jul 2013, 08:12
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Peter_ » zo 01 jun 2014, 15:05

Dag Alex,

Wederom bedankt voor de duidelijke uitleg. Als het zover is zal ik het zeker op deze manier proberen, bedankt.

Mvg
Peter

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door roelof1945 » di 10 jun 2014, 18:10

Deze morgen was ik van plan om mijn bevruchtings kastje op te ruimen maar het kreeg een heel andere wending.
Een week terug had er gesloten broed in moeten zitten bij controle zat er geen koningin in dus ook geen broed.
Wat mij opviel er zat wel een raampje met stuifmeel bij en er kwamen bijen met stuifmeel naar binnen.
Er zat ook een kluitje bijen onder het kieler kastje met de koningin, ze heeft 3 weken onder het kastje gezeten
ze wist de ingang niet te vinden.
Na twee keer ontsnapt uit mijn hand is ze de derde keer zelf weer in het kastje geland, had het deksel er af gelaten.
Misschien dat er nu over twee weken wel gesloten broed in zit.

Vr. groet,
Roel

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door FrancA » wo 11 jun 2014, 16:12

Prachtig verhaal! :D

Helaas zijn bij mij 2 moertjes waarschijnlijk direct afgemaakt in de bevruchtingskastjes door bijen die wellicht qua stemming nog niet hopeloos moerloos genoeg waren?
Bepaald niet leuk! :(
En dan nog al die moeite voor nix! :|

Ruim 2 uur moerloos zou lang genoeg moeten zijn volgens de moerenteler voordat de moertjes de kastjes werden ingeblazen..
De volgende keer laat ik ze eerst tenminste ruim een halve dag moerloos zijn!

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Kieler kweekkastje

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 11 jun 2014, 16:48

Zijn de bijen wel voldoende afgevlogen? Normaal gesproken nemen jonge bijen, na twee of drie uur, het moertje altijd aan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten