Bijen op de Nicot bodem

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Bijen op de Nicot bodem

Bericht door Samuel Murray »

Hallo allemaal

Ik heb bij vier van zes mijn volken een Nicot bodem gebruikt omdat het goedkoop is en precies de juiste afmetingen heeft, en ook een ingebouwd varroalade heeft. Maar... bij drie van de volken komen er altijd bijen op de lade terecht (en ook ander beestjes, die de gevallen varroa opeten). Is dat normaal bij varroaladen, of alleen bij de Nicot bodem? Ik zou heel graag een varroatelling wil doen met bv een stuk papier op de varroaplank, maar de bijen vreten de papier al ná twee dagen bijna op! En ik dacht dat de bijen uberhaupt niet bij de papier zou moest kunnen komen. Of is de gaten onderin de Nicot bodem groot genoeg voor Nederlandse bijen om door te glippen (mischien stappen jonge bijen erin en worden dan te groot om weer uit te komen)?

Wat zeg jullie over de Nicot bodem -- zijn mijn problemen "normaal" met dit bodem?

Samuel
milbees
Berichten: 28
Lid geworden op: di 26 mar 2002, 11:07
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bijen op de Nicot bodem

Bericht door milbees »

Heeft u de oorspronkelijke varroaschuif, je kan die gebruiken zonder papier, volgens mij zouden de bijen achteraan de kast in de lade moeten kruipen.
devroe R
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen op de Nicot bodem

Bericht door semar »

dat klinkt alsof het rooster/gaas tussen de bijenruimte en de ruimte eronder niet helemaal bijendicht is.
datzelfde heben mijn houten kasten soms dat er een gaatje in het gaas zit of de zijkant een paar mm los is.

anders moet er ergens een kleine bijgrote opening van de onderruimte naar de buitenwereld zijn,
bijen onderzoeken dit en kunnen het gaatje niet meer terug vinden als ze weer terug willen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten