Korte "golz" kast?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten:332
Lid geworden op:do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds:2014
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast F1 en bastaard
Locatie:Zwolle
Contacteer:
Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Teake de Jong » zo 05 apr 2015, 10:35

Mooie kast!
Hier nog iemand die over 10-20-30 jaar nog wil imkeren :be8:
Hans, waarom zitten er in de broedkamer geen afstandhouders, is dat niet nodig bij Duhoka ramen?
Ik neem aan dat de deksel uit twee delen bestaat, zodat je er eenvoudig een honingkamer op kan zetten bij grote productie.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 apr 2015, 10:46

Er zitten nog geen kantelen in de duhokakast kant omdat ik nog met de afwerking van de kast bezig was.
Ze zitten er uiteraard nu wel in.
Wat betreft het dak: dit bestaat uit een deel. Als je het uit twee delen zou laten bestaan zit je altijd met een rand die lekkage zou geven.
Mocht het nodig zijn dat je de honingruimte naar boven wil uit breiden zet je op het ander deel een lege bak neer zodat het weer de zelfde hoogte heeft.
!Hans.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door henkwim » zo 05 apr 2015, 11:00

Hans,
Ik heb mijn twijfel over de groote van de broedruimte. Een flink volk van mij (buckfast) heeft in de zomer na mijn idee te weinig broedruimte aan 10 of 11 ramen duhoka. Liever zou ik de kast iets vergroten om een aantal extra ramen in de broedruimte toe te kunnen voegen. Zodat je alle ramen op een verdieping houd.

Ik wil dit seizoen ook eens wat gaan experimenteren met het duhoca raam. 1 kast omzetten naar dit raamformaat. Maar dan in de segebergerkast en met alleen honingkamers.

Gr Henkwim.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Samuel Murray » zo 05 apr 2015, 11:22

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Meende dat dat combi was (waar ik absoluut geen fan van ben!).
Ja, ik vind de benaming "combi spaarkast" niet best, want er zit geen combiramen in. Het is een combinatiespaarkast.
De holle ruimte onder de zijwaartse honingruimte zal er nog wel zijn, maar kleiner.
Wat zou je vind van het idee om de holle ruimte onder de honingruimte een lade te maken waar potentieel een bak suikerwater in gedaan kan worden, om ze mee te voeren?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 apr 2015, 11:37

Ja, ik vind de benaming "combi spaarkast" niet best, want er zit geen combiramen in. Het is een combinatiespaarkast
Uh dit vergt meer uiteg....
Wat zou je vind van het idee om de holle ruimte onder de honingruimte een lade te maken waar potentieel een bak suikerwater in gedaan kan worden, om ze mee te voeren
Waarom voeren in een honingruimte?? Ze moeten honing halen! Je zou er een bijv. een stuifmeelopvangbak kunnen plaatsen (als je dat al zou willen oogsten). Maar denk dat je het beste hol kunt laten of op kan vullen met isolatiemateriaal.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 05 apr 2015, 11:39

Als ik de 80 zou naderen dan zou ik enkel nog met Segeberger of 8-raams Red-cedar kasten werken en enkel nog met (Duits-normaal) honing-kamer raampjes. Die kun je tillen tot je 100ste.

gr.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door A.A. Staals » zo 05 apr 2015, 11:42

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Je zou er een bijv. een stuifmeelopvangbak kunnen plaatsen (als je dat al zou willen oogsten).

gr.
En hoe enk je daar stuifmeel in te krijgen?

ad staals

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door Samuel Murray » zo 05 apr 2015, 12:55

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Waarom voeren in een honingruimte?? Ze moeten honing halen!
Je gaat ze toch niet voeren wanneer ze honing voor jouw halen, maar alleen wanneer ze honing nodig hebben en er niet voldoende dracht is om op gang te kom (voorjaar en nájaar).

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Korte

Bericht door Hans van der Post. » zo 05 apr 2015, 13:03

henkwim schreef:Hans,
Ik heb mijn twijfel over de groote van de broedruimte. Een flink volk van mij (buckfast) heeft in de zomer na mijn idee te weinig broedruimte aan 10 of 11 ramen duhoka. Liever zou ik de kast iets vergroten om een aantal extra ramen in de broedruimte toe te kunnen voegen. Zodat je alle ramen op een verdieping houd. Ik wil dit seizoen ook eens wat gaan experimenteren met het duhoca raam. 1 kast omzetten naar dit raamformaat. Maar dan in de segebergerkast en met alleen honingkamers.Gr Henkwim.
Henkwim ik imker met carnia's en gebruik al vanaf 1982 duhoka ramen - Hennie Kroese heeft de naam aan deze raam maat heeft gegeven.
Hij imkert ook met die raam maat maar dan met de buckfast.
Moet je zeggen dat ik genoeg bijen in mijn volken zitten voor mijn drachtgebied.
!Hans.

henkwim
Berichten:49
Lid geworden op:zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds:2009
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast F1
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Korte "golz" kast?

Bericht door henkwim » zo 05 apr 2015, 19:02

Hans,

Bedankt voor je reactie ik ben ook erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken deze zomer.
Ik laat mijn ervaring nog wel weten.

Gr Henkwim.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten