plastic gaasbodem nicot

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
DE BIEZEN
Berichten:315
Lid geworden op:di 28 mar 2006, 21:34
Locatie:Beek en Donk ZO Brabant
Contacteer:
plastic gaasbodem nicot

Bericht door DE BIEZEN » za 28 mar 2015, 15:59

Beste collega imkers,

Heeft iemand ervaring met de kunststof bodem voor spaarkasten:

plastic gaasbodem nicot??

Ik moet enkele bodems gaan vervangen en de vraag is of dit een goed (goedkoop) alternatief is.

Groet

Gerard

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: plastic gaasbodem nicot

Bericht door Samuel Murray » zo 29 mar 2015, 14:30

DE BIEZEN schreef:Ik moet enkele bodems gaan vervangen en de vraag is of [plastic gaasbodem nicot] een goed (goedkoop) alternatief is.
Ik heb er de afgelope jaar 4 van gebruikt.

Voordelen:
* Ze zijn de juiste grootte voor spaarkasten
* Er is een geïntegreerd varroalade
* Je kunt een vliegopeningstrip voor ze kopen (voor reizen of voor muisen)
* Ze zijn over het algemeen heel sterk (een te strakke spanband kan wel de onderste randen beschadigt, maar dat heeft geen invloed op de werking van de bodem)

Nadelen:
* Als je de witte vliegopeningstrip met een spaarkast wil gebruiken, moet je de puntjes in de hoeken van de bodems afzagen (kan met een steak mes).
* Als de bodem niet op een platte oppervlak staat, en de kast is zwaar, dan gaat de bodem buigen. Als dat gebeur kan je de varroalade ook niet meer fatsoenlijk in en uit schuiven.
* Als er een spanband strak omheen zit, kan je de varroalade vaak ook niet in schuiven (wel uit, maar dan niet weer in, tenzij je de spanband losmaak en de kast iets omhoogtillen met je handen).
* Je kunt de bodem alleen schoonmaken met hete water, en niet met vuur of hete lucht.

Volgende keer neem ik gewoon weer houte bodems. Of, ik moet gewoon een goedkope tuinhouttegel bij Gamma kopen (eur 2.50) en op maat zaag en onderaan de bodem bevestigen of onder de bodem zetten om de bodem strak te houden en problemen met de spanband en varroaloade te voorkomen.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: plastic gaasbodem nicot

Bericht door ErikS » ma 06 apr 2015, 08:52

Hallo Samuel,

zie ook http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 7&start=20
Nicot bouwt fijne bodems maar je moet met de slapheid rekening houden. Praktische oplossing: Volledig vlakke ondergrond en 2 spanbanden bij vervoeren.

grtz,

erik.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: plastic gaasbodem nicot

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 06 apr 2015, 13:52

Ik heb er de afgelope jaar 4 van gebruikt.

Voordelen:
* Ze zijn de juiste grootte voor spaarkasten
* Er is een geïntegreerd varroalade
* Je kunt een vliegopeningstrip voor ze kopen (voor reizen of voor muisen)
* Ze zijn over het algemeen heel sterk (een te strakke spanband kan wel de onderste randen beschadigt, maar dat heeft geen invloed op de werking van de bodem)

Nadelen:
* Als je de witte vliegopeningstrip met een spaarkast wil gebruiken, moet je de puntjes in de hoeken van de bodems afzagen (kan met een steak mes).
* Als de bodem niet op een platte oppervlak staat, en de kast is zwaar, dan gaat de bodem buigen. Als dat gebeur kan je de varroalade ook niet meer fatsoenlijk in en uit schuiven.
* Als er een spanband strak omheen zit, kan je de varroalade vaak ook niet in schuiven (wel uit, maar dan niet weer in, tenzij je de spanband losmaak en de kast iets omhoogtillen met je handen).
* Je kunt de bodem alleen schoonmaken met hete water, en niet met vuur of hete lucht.

Volgende keer neem ik gewoon weer houte bodems. Of, ik moet gewoon een goedkope tuinhouttegel bij Gamma kopen (eur 2.50) en op maat zaag en onderaan de bodem bevestigen of onder de bodem zetten om de bodem strak te houden en problemen met de spanband en varroaloade te voorkomen.
Mister Detail,

helemaal mee eens!!

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: plastic gaasbodem nicot

Bericht door semar » ma 06 apr 2015, 19:02

betere oplossingt, niet gebruiken als zulke er ontwerp fouten inzitten.
Maar gaan voor een houten bodem.
:twisted:

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten