Overwinteren in een demo kast?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:
Overwinteren in een demo kast?

Bericht door Philipa » di 17 nov 2015, 22:01

Gegroet,

Ik heb redelijk wat regionale markten waar ik inmiddels gevraagd ben na een eerste markt elders. Nu wil ik sowieso komend jaar een demokast maken of kopen, maar is het mogelijk een volk in een demokast, dus op een broedraam en een honingraam te overwinteren? Dan heb ik meteen een mooie bestemming voor een oude koningin. Juist in deze tijd zijn er veel markten waar het mooi zou zijn een demo kastje bij te zetten.

Ik stel deze vraag omdat ik eigenlijk denk/vrees dat het niet gaat, maar wie weet is het wel mogelijk...

johanwichink
Berichten:41
Lid geworden op:ma 12 jul 2010, 21:24
Imker sinds:2009
Aantal volken:30
Bijenras(sen):carnica
Locatie:heeten
Contacteer:

Re: Overwinteren in een demo kast?

Bericht door johanwichink » wo 18 nov 2015, 10:20

Vorig jaar heb ik geprobeerd om een demokast (2broedkamer ramen) de winter door te krijgen om de reden dat dat ik eind februari een markt had maar dat is niet gelukt waarschijnlijke oorzaak omdat ze niet aan een tros kunnen gaan zitten en verkleumen.
Het plan is om het nog een keer te proberen maar hem dan in de kelder te laten overwinteren en bij dagen met vliegweer buiten te zetten.

Groet, Johan

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overwinteren in een demo kast?

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 nov 2015, 10:37

Het is heel moeizaam om een volk op twee - drie raten boven elkaar te laten overwinteren. Zelf heb ik in een koele gang van een school zo'n "observatie" volk met een uitgang naar buiten net aan kunnen overwinteren.
Als je "observatie" volkje naar een markt meeneemt geeft dit al zoveel storing dat het de volgende dag moet kunnen uitvliegen.
Denk dat het een verloren moeite is.
!Hans.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Overwinteren in een demo kast?

Bericht door beethere » wo 18 nov 2015, 23:06

Mijn ervaring is dat dit je niet zal gaan lukken.
Een klein volkje is zo inefficient qua warmtehuishouding dat de bijen verschrikkelijk veel voedsel verbruiken, en daardoor niet genoeg zullen hebben aan 2 raten voedsel. Verder zullen de bijen zich moeten kunnen ontlasten tussendoor, omdat ze door het vele eten overvolle darmen krijgen.
heb het geprobeerd, maar was geen suc6!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten