raampjes maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: raampjes maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 25 nov 2015, 18:57

De zaag wordt op de juiste hoogte ingesteld en de aanslag ook. Dan wordt de zaag als een soort van frees gebruikt. Daar het bewegen tegen de aanslag wordt het hout uitgezaagd/ gefreesd
Alle latten zijn nu klaar.
Is dat niet slecht voor de zaag??
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito » wo 25 nov 2015, 19:00

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Is dat niet slecht voor de zaag??
neen, ik zaag eerst door op de juiste afstand en dan beweeg op en af. Maar dat doe in langzaam, dus niet te veel afname in één keer

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito » wo 25 nov 2015, 19:32

de volgende stap is het boren van de gaatjes waar de draad door komt.
Dit heb ik van een vriend geleerd
012 (2).JPG
Met een boormachine en een mal worden de gaatjes juist in het midden en op de juiste afstand geboord.
Dus telkens een stap verplaatsen en boren.

Dan komen de de oogjes erin. Zonder de oogjes trek je de draad in het hout en dat maakt het moeilijk om de draad te spannen.
004 (3).JPG
voor dit gebruik ik dit apparaat. Het voordeel is dan ik een beetje kan doorduwen waardoor ook de oogjes verzonken zijn.
003 (3).JPG
Ik schuif dus telkens een oogje over de naald
005 (3).JPG
en nu zijn de raampjes klaar om er draad in te trekken, Ik neem hiervoor inox draad. En het raampje is klaar en gaat jaren mee zonder te breken of te buigen of wat dan ook :be8:

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Philipa » wo 25 nov 2015, 21:33

Voor de schroeven zou je nog vlonderschroeven kunnen gebruiken, dan hoef je ze niet meer voor te boren. Dat zijn schroeven en boor in elkaar. Ik gebruik die voor mijn werk erg veel.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door FrancA » do 26 nov 2015, 07:14

Handige werkwijze en mooie presentatie Joselito :)

@Philipa
Splijten de relatief smalle vurenhouten latten van de ramen niet te snel zonder voorboren bij gebruik van vlonderschroeven?

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Erick » do 26 nov 2015, 10:32

FrancA schreef:@Philipa
Splijten de relatief smalle vurenhouten latten van de ramen niet te snel zonder voorboren bij gebruik van vlonderschroeven?
Philipa schreef:Voor de schroeven zou je nog vlonderschroeven kunnen gebruiken, dan hoef je ze niet meer voor te boren. Dat zijn schroeven en boor in elkaar. Ik gebruik die voor mijn werk erg veel.
:whistle:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door FrancA » do 26 nov 2015, 12:39

Erick schreef:
FrancA schreef:@Philipa
Splijten de relatief smalle vurenhouten latten van de ramen niet te snel zonder voorboren bij gebruik van vlonderschroeven?
Philipa schreef:Voor de schroeven zou je nog vlonderschroeven kunnen gebruiken, dan hoef je ze niet meer voor te boren. Dat zijn schroeven en boor in elkaar. Ik gebruik die voor mijn werk erg veel.
:whistle:
Vlonders zijn wel een heel ander soort materiaal dan de relatief dunne latjes van bijenraampjes, dus waarom zou ik zo maar geloven dat het monteren van raampjes goed gaat met vlonderschroeven?

Eerst maar eens zien dat het goed werkt voordat ik mijn raampjes (en centen!) aan vlonderschroeven waag! :)

Dus ga aan de slag met die vlonderschroeven om bijenraampjes te monteren, maak er wat mooie foto's van en zet die op het forum - als het er goed mee gelukt is tenminste ;)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Dirk Blanken » do 26 nov 2015, 19:32

Als de vlonderschroeven ook werken als boor dan zou er boorsel te zien zijn en dat is er niet.
Door de bouw van de schroef verbreekt hij volgens mij de structuur van het hout zodat er geen of weinig splijting ontstaat.

Je raampjes zijn perfect Joselito.
Maar wat een werk!!
Ik mag ook graag knutselen maar ramen koop ik gewoon en gooi de waaiers er uit.
Aan de onderkant zet ik er een draadje bij en er wordt 4 x een RVS spijkertje op de hoeken in getimmerd.

Dan kunnen ze jaren mee

Dirk.
dertiende

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door joselito » vr 27 nov 2015, 08:39

Dirk Blanken schreef:Maar wat een werk!!Ik mag ook graag knutselen maar ramen koop ik gewoon en gooi de waaiers er uit.
Het lijkt veel werk maar in realiteit valt het nog mee. Dit maal ben ik s'morgens begonnen met ruwe planken en s'avonds had ik genoeg latten klaar voor 500 ramen. Ik stapel ze dan in bakken soort bij soort. Planken kunnen nogal eens krom trekken maar deze latjes niet meer. Dan afhankelijk van de behoefte zet ik ze in elkaar. Ik wil de totale broedafname gaan toepassen en dan heb ik er veel nodig.

Wat zijn waaiers?

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: raampjes maken

Bericht door Philipa » vr 27 nov 2015, 09:02

Tjee, ik draag gewoon een idee aan, ik ga me hier niet verdedigen... Geen me je adres via pb en ik stuur je een paar schroeven per post op, dan mag je het uitproberen. Wellicht werkt het, dan bespaar je tijd, en wellicht werkt het niet, dan weet je dat.

Ik weet alvast zeker dat ik geen raampjes ga maken, ik heb andere dingen te doen :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten