Bedrijfsmethoden

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:
Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door ErikS » di 22 dec 2015, 13:09

Hans van der Post. schreef:Citaat HeHo:
als je hem niet kunt tillen kun je er ook raam voor raam uithalen.
En waar hang je dan die ramen in? :be2: Juist, in een broedbak.
Daarom heb de laatste 20 jaar honingkamers, die zijn sneller verzegeld en hanteerbaar- hoewel - een HK verzegeld begint nu ook al zwaar te worden. :?
Gebruik de HK uitsluitend voor honingopslag.
@Hans, imker je op honingkamers of gebruik je ze alleen voor de opslag? Ik meen dat de duho een aantal maal hebt genoemd. grtz Erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Hans van der Post. » di 22 dec 2015, 13:38

Erik gebruik de duhoka als broedruimte en de HK - simplex als honingopslag
!Hans.

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 14:43

ErikS schreef: Als ik je een tip mag geven..... ;-)
Reken de prijs eens uit van de simplex seegerbergers, helemaal compleet, ramen koninginnerooster enz. En dat mag je vergelijken met de DB met als voordeel geen slijtage door lossteken, trekken. Geen bijen pletten, alles past en werkt. Ik heb nu 2 jaar een kast in gebruik en niemand gelooft dat in eerste instantie, zo schoon ziet hij er aan de binnenkant nog uit. De kast staat buiten onbeschut dus de buitenkant toont zijn 2 jaar hoewel de kast zelf onaangetast is, alleen maar spatwater en een vuile vliegplank.

Ik heb een bedrijfsmethode, zal ze kort uitschrijven. Wordt vervolgd

Belangrijk: Wat is je bedoeling met de 6-8 kasten? honing oogst, bestuiving?

Broedbakken als honingkamers kan ik alleen maar afraden, te zwaar en kans op ongelukken. De DB heeft ook de mogelijkheid om met alleen honingkamers te werken, heeft veel voordelen. Je kunt beter komend jaar bv 2 DB aanschaffen en volgens jaar weer bv 2. Dan bouw je meer geleidelijk uit en doe je ervaring op. Kosten zijn dan komend jaar ook lager en met de meetopbrengst betaal je volgend jaar weer een kast extra.

mvg

erik.
Met elke tip ben ik blij, dat voorop gesteld! Wat ik erg mooi vind met het principe van alleen maar broedkamers is jaarlijks duidelijk 1/3e raatvernieuwing, en alles werken met een maat.

Als ik het verschil uitreken met de dbplus compleet, en een segenberger van Geller dan spreek ik nog steeds over €100,- per kast of meer.
Mijn ambitie is zo groot en ambitieus, en er zitten zo veel 'maars' en als-dan in dat verhaal, dat ik het nog niet eens hardop uit durf te spreken c.q. Te schrijven. Maar het komt er alvast wel op neer dat ik eerst uit moet gaan uitzoeken hoeveel volken ik aan kan in mijn huidige bestaan, dus de ambitie zit 'm vooral in groei. Nu heb ik een paar leuke markten gedaan, en wat geld over gehouden om te investeren...

Ik heb hier een dbplus kast staan, helaas is dat door beginnersfouten, onkunde en de grote pech dat een Q die uit een redcel kwam waarschijnlijk haar bruidsvlucht niet heeft overleeft niets dan ellende geweest. Mijn idee was afgelopen jaar om met een segenberger en een dbplus te werken, en zelf te oordelen wat me beter beviel, maar gezien de gang van zaken kan ik geen werkelijk oordeel vellen, ik zal de dbplus tekort doen dan. Maar aangezien de ambitie wel grotendeels in groei zit, zal/zullen DBplus kasten dan een beperkende factor zijn. :think:

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door joselito » di 22 dec 2015, 15:40

Hoge honingzolders mogen dan voordelen hebben, je hebt maar één maat maar er zijn ook een aantal nadelen.
Lage honingzolders zijn lichter , dus als je de broedbakken wil nakijken en je moet telkens een paar honingzolders opzij zetten.
Lage ramen worden sneller verzegeld.
Lage ramen zijn gemakkelijker te ontzegelen zeker als je met een ontzegelmes werkt. Aan één zijde gaat het nog maar als je dan de raam omdraait zakt de raat een beetje door.
Maar het grootste bezwaar is het gewicht.
Pia Aumeier sprak van een honingzolder in twee delen verdeeld

zoiets

Bij haar was het wel van hout gemaakt zoals ook haar kasten

http://www.holtermann-shop.de/popup_ima ... 25&imgID=1

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Dirk Blanken » di 22 dec 2015, 19:03

Ik heb een zeer solide stucadoorstrap met een platten bovenkant dan lukt het wel vrij normaal maar toch slecht voor de rug.

Het is beter om met 12 raams Dadant te imkeren alle beroepsimkers imkeren hiermee en dat doen ze omdat ze minder werk hebben.
De HK's zijn laag maar wegen vol ook tegen de 30 kg maar het geheel is veel lager en dus makkelijker af te nemen.

Ook waaien deze kasten niet om met 4 HK's wat met segebergers op het koolzaad zomaar kan.
Ik maak de segebergers vast aan de bankjes( voor 3 kasten) en maak lange latten vast onderaan de poten van de bankjes zodat ze niet kunnen omvallen.

Dirk.
dertiende

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door ErikS » di 22 dec 2015, 19:36

Philipa,

Wat is je doel? ik denk te begrijpen honing opbrengst.
Als ik de verschillende geleerden beluisterd heb de afgelopen jaren is de DB met on-onderbroken broednest zo'n beetje de kampioen opbrengst. Maar de imker moet goed imker zijn om het volk voldoende ruimte te geven om zijn potentieel waar te maken maar niet te gaan zwermen. Denk dat je nog aan het begin van de leercurve zit. Een kast op broedbeperking heeft dan voordelen.

andere aspecten die je mee moet/kunt nemen in je overweging.
- Standimkeren of reizen?
- Koninginnenkweek zelf doen, afleggers maken, koninginnen kopen en invoeren?
- Aard drachtgebied, voorjaarsbloei van fruit? najaar klimop? continue dracht of pieken?
- beschikbare ruimte, de golz kast heeft grote voordelen als je de ruimte hebt.
- vervoer van ramen naar slingerplaats, opslag materiaal, uitsmelten ramen, reinigen ramen.
- Zijn zwermen een probleem of alleen maar vervelend. (ik zit zelf in de stad en wil perse geen zwermen)
- heb je een goede bedrijfsvoering voor jezelf helder voor de geest staan?
- opbouw volken in het voorjaar, raatvernieuwing en ruimte geven, oogst, varroabestrijding.
- hoe jonge volken opkweken, ik ben zelf groot voorstander van elk jaar meerdere jonge volken starten en op eigen bak laten overwinteren.

als ik je goed beluister ben je startend imker. Denk dat het veilig is uit te gaan van 10 uur per kast per jaar die je nodig hebt (hier gaat reactie op komen ;-)) moet je ook uitpuzzelen of je die tijd hebt en soms op vervelende momenten toch naar de bijen moet. Later wordt die tijd minder maar ik denk dat die 10 uur nu veilig is.

mvg

erik.

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door HeHo » di 22 dec 2015, 19:40

Een goed item en weinig reactie. Is er nog animo?

blijkbaar wel

Ik had vorig jaar een kast op 6 broedbakken staan.

ik denk als je 10 honingkamers erop hebt staan het ook niet meevalt.

Pia Aumeier sprak van een honingzolder in twee delen verdeeld.

dat verzin je toch niet een nieuwe bak doormidden zagen.

DB kast ben ik helemaal mee eens is een perfecte kast. Maar je koopt er toch twee segerbergers voor.

Groetjes Henk

Philipa
Berichten:43
Lid geworden op:zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds:2015
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door Philipa » di 22 dec 2015, 20:12

andere aspecten die je mee moet/kunt nemen in je overweging.
- Standimkeren of reizen?
Ik heb twee eigen locaties, op voldoende onderlinge afstand. Er zal dus gereisd worden, maar niet vol continu oid.

- Koninginnenkweek zelf doen, afleggers maken, koninginnen kopen en invoeren?
Komend jaar wellicht koninginnen kopen, maar in de basis afleggers maken.
- Aard drachtgebied, voorjaarsbloei van fruit? najaar klimop? continue dracht of pieken?
Een locatie heeft ongelooflijk veel fruitbomen voor het voorjaar, daarna gaan ze naar de andere locatie waar een heel goede zomer- en najaarsdracht is. Ook veel Lindes daar, maar dan moet het weer mee werken.

- beschikbare ruimte, de golz kast heeft grote voordelen als je de ruimte hebt.
1 locatie is eigen tuin, die toevallig erg groot is, de andere locatie is een hectare, dus plaatsgebrek zal ik niet snel krijgen.

- vervoer van ramen naar slingerplaats, opslag materiaal, uitsmelten ramen, reinigen ramen.
Vanuit thuis, dat moge duidelijk zijn, de andere locatie is 6km weg.

- Zijn zwermen een probleem of alleen maar vervelend. (ik zit zelf in de stad en wil perse geen zwermen)
Slechts vervelend

- heb je een goede bedrijfsvoering voor jezelf helder voor de geest staan?
Helaas... Nee totaal niet zelfs! Daardoor freestyle ik momenteel vaak.
- opbouw volken in het voorjaar, raatvernieuwing en ruimte geven, oogst, varroabestrijding.
Ik heb lokaal een mentor die me hier in bijstaat.

- hoe jonge volken opkweken, ik ben zelf groot voorstander van elk jaar meerdere jonge volken starten en op eigen bak laten overwinteren.
Dat is wat ik afgelopen jaar gedaan heb, met als resultaat twee volken die de winter ingingen. Een derde volk (zwerm) is in de dbplus helaas fout gegaan. Komend jaar krijgt de dbplus nieuwe kansen. Achteraf kwam ik erachter dat ik nogal wat fout gedaan heb met die dbplus. Al was er wel een goede koningin in gekomen, dan nog was het redelijk kansloos achteraf.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door A.A. Staals » di 22 dec 2015, 20:18

Al jaren werk ik met 8-raams kasten, drie bakken broedkamer formaat. De gebruikte kasten hebben meer ruimte bij het kantraam (kast is 32,5 cm breed). De meeste kasten hebben een losse bodem, dit maakt verenigen/splitsen makkelijker. Voor bestuiving in kassen gebruikte ik 8-raams kasten met vaste bodem,deze zijn makkelijker te sluiten.
005.JPG
Manier van werken: Werk alleen met P en F1 koninginnen.
Overwinteren op twee bakken. Bij voorjaarscontrole moeren knippen en indien nodig merken. Begin kersen-/paardenbloemen bloei bak kunstraat op plaatsen (er worden geen roosters gebruikt). Einde fruitbloei vegers maken, 10e dag doppen breken (alleen van F1 volken) om volken te kunnen voorzien van jonge gemerkte moeren die afstammen van een raszuiver (P) moer. 4/5 weken na het maken van vegers controleren of volken weer goed broed hebben zo nodig volken repareren door veger of een deel terug te geven via de kranten methode.
Slingeren als het nodig is, laatste keer als de linde uitgebloeid is. Inwinteren moet bij mij klaar zijn voor half september.
Bij deze manier van werken het minst aantal ingrepen in een volk.

ad staals

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bedrijfsmethoden

Bericht door HeHo » di 22 dec 2015, 21:41

De gebruikte kasten hebben meer ruimte bij het kantraam.

Ad, waarom is dit gedaan.

Bouwen ze dit raam dan niet te breed uit.

Groetjes Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten